ginko synthese fuzz

dat ziet er goed uit.

en dan gewoon een switch om de frequentie meting aan get kanaal toe te voegen.

ja ik weet natuurlijk niet hoe het effect er nu uitziet. het is voor mij dus een beetje een blackbox.

met delays kun je op meerdere manieren tonen generen.

ook bv dmv een filter in het feedbackpad.

mmmm vreemd naast dat schema staan wel gewoon nootnamen en cents.

is dat ding niet al voor muziekale frequenties bedoeld???

Ik maak veel gebruik van feedbackende delays en filters in de feedback loop.
Mijn ervaring is dat als je een filter in de feedback lus zet je uiteindelijk die toon genereert.
Meestal duurt het enkele cycles delay voordat hij werkelijk op die toon zit.
Mijn setup is meestal een Space Echo met een parametrische EQ ertussen.

Verder weet ik ook dat het soms wat langer kan duren voordat de toon er is.
Dit heeft denk ik te maken met de verhouding tussen de EQ en de delaytijd.
Als je delaytijd overeen komt met de ingestelde frequentie op de EQ dan is het zo gepiept.
Als deze conflicteren duur het lang.

Leuke combinatie hoor! :D

ik denk dat hij refereerde naar de schakelaar om zo op meerdere kanalen een frequentie meting te doen.

zijn effect is verder geheim:D

Mijn ervaring is dat als je een filter in de feedback lus zet je uiteindelijk die toon genereert.
Mijn setup is meestal een Space Echo met een parametrische EQ ertussen.

is dit niet een manier om secuur een bepaalde toonhoogte te maken? dan hoef je hem ook niet te meten met ingewikkelde circuits....het lijkt me dat als je een smalle bandpass laat feedbacken via een delay je ook die toon krijgt die het meest wordt versterkt. of niet?

maar ik denk dat Ginko-man jwhagenbeek iets anders bedoeld wellicht:

als je een delay een zeer korte tijd laat feedbacken en met een redelijke decaytijd, dat dat dan als een oscilator gaat werken. ...dus een toon en toonhoogte genereeert.
en ook weer gerelateerd aan wat je er voor geluid doorheen jaagt..

zoiets?

ja idd is niet mn bedoeling om er een soort oscillator mee te maken (wat natuurlijk wel kan) maar om het resultaat af te laten hangen van wat er in gaat. dus eigenlijk een soort heel snelle reverb achtig effect maar door er meerdere naast elkaar te laten lopen krijg je hele spannende geluiden die nog steeds opgebouwd zijn uit het origineel.

eh ja marsmusica dat is echt exact wat ik bedoel!

maar dat is wel een oscillator wat je krijgt.
eigenlijk is toch elke echo/delay lijn een soort oscillator maar dan met een hele lange golfvorm (periode)?

als je nu een zeer korte delaytijd neemt dan wordt een miniscuul klein stukje golfvorm zeer snel herhaald en dat zo lang als de decay-tijd. dat is niet anders als een soort wavetable- oscillator. liojkt me.

of heb ik het mis?

de sound komt inderdaad een beetje overeen met een stringensemble. maar goed nu ik toch begonnen ben met t effect wil ik er wel wat meer over kwijt... hele snelle delays genereren een toon, 5 naast elkaar geeft dus 5 tonen... 8~

Dit klinkt een beetje als granular synthesis op z'n analoogs. :) Voor zover BBD analoog te noemen is (indien je BBD delaylines gebruikt).

wavetable en granular synthesis gaan (min of meer of helemaal) over hetzelfde principe dacht ik....

In essentie wel: een klein brokje geluid loopend afspelen als oscillator. Historisch gezien heb ik de indruk dat je destijds bij de wavetables er als gebruiker niet zelf andere waveforms in kon gooien, terwijl je bij de modernere die dan granular heten dat wel kan. Maar het synthese-idee blijft hetzelfde. Je kan er wel creatief mee worden als je gaat resamplen enzo.

Er is inderdaad wel verschil.....bij wavetable-synths had je dacht ik wel de mogelijkheid zelf een golfvorm te tekenen maar niet je eigen sample in te voeren.

en te gek is met samples is dat je het 'raam' (het zeer kleine stukje geluid wat je loopt) kan verschuiven binnen in een langere sample. met tekst zeer mooi bijvoorbeeld. dit kan dan weer niet als je een delay gebruikt, maar je kan wel weer het geluid wat je door de delay laat gaan zelf realtime langzaam veranderen.

maar een triangel is ook wel een leuk instrument en ook lekker simpel....soms verlang ik naar een www.triangelforum.nl .....rust...:o:

Een wavetable en granular is iets anders, omdat hier een dac en ram bij betrokken zijn.

En granular ook omdat je in een BBD niet het sample startpunt kunt veranderen. Wat wel erg belangrijk is voor granular synthese.

Volgens mij is het dus meer een multiband controlled selfoscilating feedback delay.

Ben erg benieuwd naar de klank van het beesje, maar kan je op een papiertje meegeven dat het verre van wavetable of granular synthese is.

nee een wave table is een sample van 1 periode (of soms een halve periode en dan word er 1 inverted).

volgens mij hebben alle drie toch sterk met elkaar te maken wat betreft basiswerking. ik zeg niet dat het hetzelfde is.

als je een extreem korte delaytijd neemt dan komt dat in de buurt van zeg maar een periode. deze zet je door feedback in een loop, dus heb je een oscilator. de wave-inhoud is het geluid wat bij de input wordt ingevoerd. Een periode slaat eigenlijk op het blokje wat herhaald wordt.

waar jij het over hebt is denk ik in de feedbackloop ook een EQ/filter te plaatsen en met boosten van een frequentie of band krijg je een piek op die frequentie. of niet?

Ja natuurlijk hebben ze alle drie iets met elkaar te maken.

Ze genereren allemaal een toon met een bepaald timbre.

Alleen de essentie van alle (4) aanpakken is anders.

Als je een een feeback loop maakt met een opamp en er een filter tussen zet heb je een basic OSC.

Daar is het hele delay circuit niet voor nodig.

Als je er toch een delay tussen zet dan zorg de delay er alleen maar voor dat de golfvorm lengte word beperkt tot de delaytijd.

Bij iedere ander delaytijd onstaat dan weer een andere frequentie en een ander timbre omdat de periode van de golf en de delaytijd nooit 100% overeenkomen.

Dit maakt het moeilijk muziekaal bruikbaar voor een OSC.

Een wavetable OSC daarentegen kan het hele spectrum een stabiele toon genereren met hetzelfde timbre. (alliasing daargelaten).

ik denk dat jwhagenbeek iets meer over zijn ontwerp moet zeggen om er nog iets zinnigs aan toe te voegen want nu is het voor mij gewoon een blackbox.

So what is al the fuzz about??:D

So what is al the fuzz about??:D

misschien komt die Fuzz wel uit/van jezelf? :engel: (zie je antwoord hiervoor)

ik zelf zie dingen niet zo absoluut en vind het prettig om ook losjes over zaken te denken zodat er ruimte is voor vernieuwing en andere inzichten.

het ging niet over dat een delay absoluut een oscillator is maar dat er een zelfde soort principe/werking aanwezig is als je met hele korte tijden werkt.
en uiteindelijk kan een delay dus in die korte herhalende periode van tijd weldegelijk steeds hetzelfde audio-materiaal herhalen. hoeft helemaal niet te veranderen. in feite sampled hij een stukje (binnen de delaytijd) en herhaald dit dan exact binnen die periode.

en dat is dacht ik ook waar de topic-startende man het over had.

en de grilligheid en grofheid in klanken wat dit kan opleveren is nu juist dan de charme en het karakter van de methode/systeem

en de grilligheid en grofheid in klanken wat dit kan opleveren is nu juist dan de charme en het karakter van de methode/systeem

ja zo denk ik daar ook over.

losjes nadenken cq brainstormen is natuurlijk ook nooit verkeerd.

en het begrijpen van de essentiele werking van iets is ook niet verkeerd,

Daarna lekker misbruiken:D

ja, jij hebt daar gelijk.

en gelukkig heeft apparatuur misbruiken niets te maken met zedendelicten of iets anders strafbaars.
mag gewoon!

(eh....of je moet ongevraagd iemand anders z'n apparatuur gaan misbuiken. dat mag weer niet)

Laatst gewijzigd:
Back