Soldeer station...

barn

Detroit nerd
Beste,

Ga toch maar een soldeer station aanschaffen, want vind het toch wel leuk zelf dingen in elkaar zetten.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Aoyue 937
http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html

Mooi prijsje voor een 'simpel' soldeer station... denk ik...

Ik las dat een aantal mensen hier enthousiast zijn over de alles-in-een Aoyue 968
http://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-in-een-station-p-65.html

Is de soldeer-sectie even goed als de 937? En wat kan ik met de hetelucht brander eigenlijk?

Maw... is de 937 een prima optie, of moet ik toch meer richting de Weller's en de Ersa's?

Ik zweer bij Weller... Is wel duur, was/is €225.

Maar dan heb je wel wat.

Met de hete lucht kun je bijvoorbeeld smd-chips doen met het goede opzetstuk, of als je een krom opzetsukje hebt bv krimpkous krimpen om een draad wat dan evenwijdig gekrompen is. Daar gebruiken wij ook op het werk (luchtvaart electronica) ook hete lucht fohnen voor.

Ik heb ook nog een Weller 42 volt bout van KPN. Die hangen bij soldeerverdelers. Dat ding is heet voordat je je rolletje tin hebt gevonden.

En voor Weller is ALLES nog nieuw te krijgen op www.weller.nl

Ga ik het verschil merken tussen een 50w bout en een 80w bout?

Ben niet van plan dikke kabels te gaan solderen... gewoon wat through hole printjes, en wat smd wellicht ooit...

Dat ding is heet voordat je je rolletje tin hebt gevonden.

Dat lukt hier niet. Ik heb een rol van een twee kilo en die staat vrij opzichtig op het bureau, dus die kun je niet missen :D Maar mijn Weller is inderdaad ook met nog geen 10 seconden heet.

Ga ik het verschil merken tussen een 50w bout en een 80w bout?

Als je graag wat sneller/heter soldeert is het geen overbodige luxe (en loodvrij moet ook wat heter). Een hogere temperatuur vergt nu eenmaal meer vermogen om in stand te houden.

Daarnaast kom je ook bij thru-hole nog wel eens een pcb-mount potmeter tegen waarvan de behuizing aan een groot vlak koper gesoldeerd moeten worden.

Als het prijsverschil niet enorm is zou ik kiezen voor 80W.

Heb zelf sinds kort een Ersa Rds80, omdat ik Weller te duur vond. Erg fijn soldeerstation maar standaard soldeerpunt is een beetje lomp.

Ze hebben gelijk, dit is een aanrader.

Heb ook wellers, grijp altijd naar de Aoyue, de weller ligt een beetje in de vergeethoek :o:

Waarom dan eigenlijk?

Was bijna weer richting de "Fuck-it-ik-koop-gewoon-de-weller-wsd-81"...

Soldeerd net zo goed als een weller.
hete lucht is handig bij smd en desolderen etc
rookafzuiging maakt het solderen ook een stuk zichtbaarder.
Het is goedkoper.
reserveonderdelen zat te krijgen

prima voor de hobbyist

Ook op zoek naar nieuwe bout, zal die Aoyue in overweging nemen.

Ik ben eig ook geneigd om voor Weller te gaan, altijd mee gewerkt, nooit problemen mee gehad!
Ik gebruik nu nog de soldeerbout van mn pa van Weller, enkel een keer de voedingsdraden opnieuw moeten vastsolderen, nogal lastig als je geen 2e in reserve hebt! :D

Back