Soldeer station...

Ik heb een half jaar geleden een Ersa RDS80 gekocht en die bevalt me heel erg goed.
Alleen heb ik wel meteen het snoer vervangen voor een soepelere versie.
Je kan dit station overigens het beste in Duitsland bestellen want dat scheelt echt heel veel geld.
Ik bestelde hem bij Voelkner voor €155 incl. verzenden. Bij Conrad kost hij €195

Aargh, 40 piek, ik had hem idd bij conrad gekocht. teveel betaald dus, nog eens even bij voelkner kijken voor een puntje.

Die hete lucht is eigenlijk bedoeld om smd te solderen in combinatie met soldeerpasta.

Verder is het ook handig als je desoldeerwerk een beetje uien is, even wat warme lucht en hetcomponent komt er uit zonder geweld.
Ook voor krimpkousen, van die warme lijm wegwerken etc. gewoon handig om er bij te hebben.

smd Kan je ook met een boutje solderen, gewoon wat oefenen, moeilijk is het niet.

Solderen is naast een goede punt 90% handeling, alle vernoemde bouten zijn goed en wie de kneepjes kent zal met al die bouten goed kunnen solderen.

:biertje:

Het boutgedeelte van de Aoyue is overigens maar 35W, dat is wel laag hoor. Niet fijn als je wat groffere connectoren of stekkers gaat solderen.

Die hete lucht is eigenlijk bedoeld om smd te solderen in combinatie met soldeerpasta.

Verder is het ook handig als je desoldeerwerk een beetje uien is, even wat warme lucht en het component komt er uit zonder geweld.
Ook voor krimpkousen, van die warme lijm wegwerken etc. gewoon handig om er bij te hebben.

smd Kan je ook met een boutje solderen, gewoon wat oefenen, moeilijk is het niet.

Solderen is naast een goede punt 90% handeling, alle vernoemde bouten zijn goed en wie de kneepjes kent zal met al die bouten goed kunnen solderen.

TNX Vic! :okdan:
smd desolderen vind ik tot nu een ramp...
damn kende ik deze bout maar eerder :P

Denk vooral FLUX bij smd solderen.

De flux in je soldeerdraad is na een seconde of wat uigewerkt en dat is geen doen bij smd.

Een apparte fluxpen dus, je pootjes eilandjes goed insmeren en met wat soldeer op je punt heb je nu veel meer tijd.

Er is ook fluxpasta met soldeerbolletjes in te krijgen, dat is dan soldeerpasta.
een beetje van dat spul op de eilandjes en de pootjes, even met de warme lucht erover of even aanraken met de soldeerbout en rondo.

Een beetje experimenteren en je vindt zo je eigen methode.

Ik heb zelf weinig voorkeur.

35w, neen geen last van. Ik ben een hobbyist, het zal me een worst wezen als het wat langer duurt voor dat ie warm is. ;)

Voor jackpluggen en zo ook geen probleem.

Punten kosten €5 en gaan minder lang mee dan een weller punt,

Gebruik zelf een AOYUE 2901, ben er zeer tevreden over.
Het is zeker niet zo goed gebouwd als een Weller - maar ook niet slecht hoor, en
ik hoef em dan ook niet elke dag te gebruiken.

Heeft trouwens 70 Watt vermogen op de punt, dus meer dan zat voor het meeste
soldeerwerk.

Mvg.

CoolRunning

Ik ben toch voor de aoyue 968A+ gegaan uiteindelijk... Ben benieuwd!

35w, neen geen last van. Ik ben een hobbyist, het zal me een worst wezen als het wat langer duurt voor dat ie warm is. ;),
Daar gaat het niet om. Bij een lager wattage heb je gewoon niet genoeg vermogen om wat grotere metaaldelen voldoende te verhitten.

je hebt zelfs grote kans dan bij een lager wattage van de bout eerder onderdelen geroosterd worden dan met een hoger wattage.

ik werk al zeer veel jaren met een weller, die zijn zo oud dat er volgens mij zelfs geen onderdelen meer voor te krijgen zijn.
zijn 80 watt dacht ik.

:koffie:

Back