Softsynth die een Sync mode heeft op een externe input

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ik ben opzoek naar een pluging softsynth die externe audio inputs heeft die dan weer kunnen syncen aan de OSC.

Wie weet er een plugin die dat kan??

Het gaat dus er dus om dat de externe audio de Master is en dat de DCO's daaraan kunnen syncen.

Hard en/of softsync.

Ik ben er niet volledig van overtuigd dat dit goed gaat klinken, aangezien de oscillators gesynchroniseerd (reset) zullen worden door de nulpunten in je audiosignaal. Bij een wat complexer audiosignaal zal dit waarschijnlijk vrij chaotisch klinken.

Als ik de tijd heb (wat voorlopig niet blijkt), zal ik dit experiment eens proberen met Reaktor en een audio posten.

Het idee is dat de VCO (analoog) de master is.

Voor het sync signaal kan de perfecte golfvorm worden gekozen maar de hoeft niet hoorbaar in de patch te zijn. een square bv.

Ik hoop zo dat de fluctaties van het analoge signaal de DCO zo beinvloeden dat deze gelijk is aan de VCO.

Zo word de VCO een soort VDCO zoals in een Juno en Matrix Oberheim te vinden is, maar wel monofone dan.

De rest van de analoge patch en digitale patch naar smaak kunnen samgevoegd worden.

MMM die laatste patch van Patatje met lijkt wel op wat ik bedoel.

Kun je niet gewoon de audioinput direct in de sync input van de slave osc douwen??
Daarna zoeken voor de analogegolfvorm met met beste resultaat.
Mmm jammer heb geen Nord modular. Krijg je wel zin in als je dat zo ziet.

Wat ik dus eigelijk bedoel is het concept van een DCO maar dan omgekeerd om zo alle tuning instabiliteit terug te halen naar het digitale domein. Geen VA geen emulatie maar Analog controlled Digital Synthesis.

Wat ik dus eigelijk bedoel is het concept van een DCO maar dan omgekeerd om zo alle tuning instabiliteit terug te halen naar het digitale domein. Geen VA geen emulatie maar Analog controlled Digital Synthesis.

Dat kan makkelijker dan het idee wat je nu hebt.
De Modcan Triple VCO heeft die tuning imperfecties ingebouwd op een eenvoudige digitale manier.
Gewoon wat random signaal toevoegen aan de FM ingang van de oscillator.
Hier kan je er meer over lezen:
http://www.modcan.com/bseries/triplevco.html

Maar dan denk ik toch dat ik het niet goed uitleg.

Het analoge signaal is alleen maar een control signaal.

Daardoor moet de patch in het digitale domein gemoduleerd worden dmv sync.

Het concept van deze vco is erg mooi http://www.modcan.com/bseries/triplevco.html

Maar het is niet wat ik bedoel.

Mijn idee zou een stuk goedkoper en flexibeler zijn en de de triple vco is een digitaal gemoduleerde analoge osc. Ik bedoelt een analoog gemoduleerde digitale osc's.

Het is in wezen een VA methode waarbij analoog word gebruikt.
Vooral goedkoper omdat ik de analoge spullen en computer al heb.

Een andere methode zou een pitch tracking programma kunnen zijn die de pitch van de VCO in CC's omzet en deze dan de pitch van de DO moduleren.

Anders kun je ook zeggen waarom stop je niet een random modulatie signaal op de fm input....... nou omdat het anders klinkt.

ok, dan is het een digitaal gemoduleerde digitale OSC. ik zoek naar software intergratie, dat is wezelijk anders omdat de mogelijkheden groter zijn.

- hard of softsynch van een extern audio signaal op een digitale OSC is een digitale omgeving
- pitchtracking van een extern audio sigaal omgezet naar midi controllers

Andersom is heel makelijk ter verwezelijken, de (in mij geval) doepfer OSC's hard syncen aan een plugin door een apparte instantie van een pluging de carrier te laten doen op een extra output.

Ableton, Reason, Adobe Audition. Verschillende progjes onder Linux.

Heb een WC (windows cpu) als main, mischien maar een hackintosh erop zetten om logic te kunnen gebruiken.

Ben nu PD aan het bestuderen, kwam ook het open source programma praat tegen waar een pitch tracking algoritme in zit.

Ableton, Reason, Adobe Audition. Verschillende progjes onder Linux.

Heb een WC (windows cpu) als main, mischien maar een hackintosh erop zetten om logic te kunnen gebruiken.

Ben nu PD aan het bestuderen, kwam ook het open source programma praat tegen waar een pitch tracking algoritme in zit.

Wanneer ga je bij Kurzweil solliciteren?Die compagnie is onderbemand!

@6-track idd Sync lijkt een kleine nuance maar heeft grote gevolgen voor het timbre en klank pallette.
vaak over het hoofd gezien, er zijn ook synthese methodes die niet mogelijk zijn zonder sync.
Iedereen met een analoge synth in huis weet hoe balangrijk sync is. Net zo belangrijkrijk als FM.

@patatmet bedankt voor je bijdrages, stel dat zeer op prijs, wil absoluut niet betweterig overkomen. want als er iemand iets van synthese weet dan ben jij dat en daar kan ik nog een hoop van leren.

Bij nader onderzoek ben ik het volgende tegen gekomen:

http://www.rtbot.net/oscillator_sync#Digital_implementation_Aspects
http://elthariel.free.fr/ebooks/icmc01-hardsync.pdf

Hier word gesproken over de alliasing problemen die een naive digitale implementatie van hardsync veroorzaakt.

In de pdf word daar een oplossing voor geboden doormiddel.

Dit is ook wat ik eerder beschreef als "Voor het sync signaal kan de perfecte golfvorm worden gekozen maar de hoeft niet hoorbaar in de patch te zijn."

Klonk de distortion in jouw micromod als alliasing distortion??

@sinew1958 bedankt voor het aanbod maar ik woon in Madrid. :koffie:

Nou ja ik nerd nog effe verder.

Ik heb een track waarin ik dat doe, stemsample uit gaat dry de mix in en wet door de modular's VCO heen als stuurCV...
Effect is een soort kapot achtergronderig reverb achtig geluid......wel leuk, niet superspeciaal..

audio de cv input van een vco insturen is iets anders dan waar hierover gesproken word.

En als dat audio signaal te rijk aan harmonischen is werkt dat niet.

als je een digitale golfvorm uitstuurt in de sync iputs zou zich dat een een rete stabiel VCO output vertalen, mits de master een basis monfone wave uitstuurd.

Maar goed hier word over het tegenover gestelde geproken.

Je moet het meer zien als een analoge clock die een DO stuurt.

Een VCO die via een ADC een Digitale OSC synced.

Als ik thuis kom zal ik voorbeelden posten wat ik wel (hybride) gesyced krijg.

Ik gebruikte de audio als CV spanning, niet in de CV input voor toonhoogte, maar in de sync.....er zitten meer CV inputs op een OSC. dan alleen maar voor toonhoogte:)

Ik gebruikte daar een dotcom OSC. voor. Zal vast wel zo zijn dat we niet excact hetzelfde bedoelen, ben benieuwd naar je voorbeeld.

Back