Technica Nijmegen gaat stoppen per 1 december!

Beetje dom om dit bericht als mod op de voorpagina als nieuws te presenteren. Zo wordt de onvrede van het met 2 maten meten etc. van een (groot) aantal leden weer mooi gevoed.

:okdan:

Beetje dom om met dit verwijt te komen op een moment dat al lang duidelijk is dat het onderwerp in de belangstelling staat.
Denk je dat het zou zijn geweigerd als jij het zou hebben ingebracht?

Waarom maken mensen zich zo druk om wie, wat, waar post? De thread is al op pagina 3, dus blijkbaar is het een onderwerp dat leeft.

Beetje dom om dit bericht als mod op de voorpagina als nieuws te presenteren. Zo wordt de onvrede van het met 2 maten meten etc. van een (groot) aantal leden weer mooi gevoed.

:okdan:

Maaruuuuh, je mag wel effe op de REPORT knop drukken hoor. Ik vond het wel nieuws waardig. Maar als jij er gelukkig van word verplaats ik het wel effe hoor..

Denk je dat het zou zijn geweigerd als jij het zou hebben ingebracht?

Ja.
Maar niet dat ik dat erg vind ofzo, ik constateer het gewoon. En ik vind het dus niet slim omdat er hier in het verleden nogal wat gebeurd is omtrend het nieuwsforum. Klaar..

Dat het een interessant onderwerp is wat leeft onderschrijf ik ook wel alleen heeft dat in de verste verte niets met mijn kritiek te maken.

Terug naar de Tedere Tronica van Frits Technica.
In de jaren '70 en '80, toen er vaak drie, vier rijen dik voor de toonbank stonden en evenzoveel mensen erachter (pa, ma, Frits, + LTS-stagiaire), kocht ik er wel eens een zakje met een paar weerstanden, spoelen, consensators en torren om mee te experimenteren. Het idee dat je zelf een circuit kunt maken van elementaire onderdelen en daarmee zowaar een toon kunt opwekken of een versterker kunt bouwen, vond ik enorm boeiend. Maar ik kwam er snel achter dat dat gepriegel met een soldeerbout niks voor mij is. Om nog maar te zwijgen over het boren van gaatjes in printplaten, het etsen, testen, meten etc.

Maar het idee op zich - een circuit dat iets moois doet - vond en vind ik nog steeds toverij. Sterker nog, wat ik nu een groot deel van de dag doe achter mijn laptop is in principe precies hetzelfde. Ook ik probeer iets moois te maken door circuits te ontwerpen die zijn opgebouwd uit slechts een enkele elementaire delen, zelfs nog minder onderdelen dan in analoge tronica. In DSP werk je met slechts drie elementaire componenten die even elementaire bewerkingen voorstellen: (1) optellen (= mixen), (2) vermenigvuligen (= versterken/verzwakken) en (3) de zg. delay-operator (= echo-effect). In principe zien digitale circuits er net zo uit als analoge; ze zijn simpeler inzover er maar 3 componenten op te vinden zijn. Maar de omvang en de kracht ervan zijn veel, veel, veel groter. ALLE signaalverwerking en signaalanalyse zoals de FFT, kun je uittekenen in de vorm van circuits met die drie elementaire onderdelen. Dat feit alleen al is een nieuw forum waard...

Eerder vanmiddag heb ik in de WaveWizard-draad een voorbeeld van zo'n circuit met slechts 3 elementaire onderdelen gepost. (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1543547&postcount=275). Je kunt daar state-of-the-art galm mee maken. Zo'n digi-circuit heeft alleen maar de functie om duidelijk zichtbaar te maken hoe iets werkt. De eigenlijke implementatie is niets anders dan een tekst die bestaat uit programmeregels. Moet je nagaan wat een enorme slag je daarmee maakt alleen al wat betreft snelheid en efficiƫntie. Geen printplaat meer demonteren als er iets fout gaat, maar een paar lettertekens deleten of vervangen door andere.

Voor mij staat vast dat sluiting van Technica, hoe jammer ook, alles te maken heeft met dat eclatante, verbijsterende succes van de digitale techniek, computer en software.

Heheh, sluikreclame :D

Frits gaat ook met de VUT heh, dat ook. Zoonlief wil er niet mee verder, en Frits zei ook al dat ie er nog net van kan eten. En inderdaad, het fascinerende is er een heel end vanaf voor de jeugd, die zien alleen nog maar met het beeldscherm. Het DIY vak sterft uit, evenals de kleine winkelier. Je gaat niet meer in de rij staan bij Frits, met het idee dat het misschien wel besteld moet worden. Men besteld wel online. De meeste elektronica nerds komen hun soldeerhokje niet uit, ze passen niet bij het straatbeeld ook denk ik.

Maar het blijft takke jammer van een winkeltje wat nog steeds in de jaren 70 leeft. Inclusief de klederdracht van Frits.

Ik liep ooit eens binnen, en ik zei tegen Frits: "... ik heb gedroomd dat je hier kon pinnen..." Het antwoord was "Blijf dan maar lekker dromen!" Ik denk ook niet dat ie mee wil met de tijd. Stil blijven staan is wel zo rustgevend, vooral als je weerstandjes verkoopt.

Vroeger als kind kreeg ik het mooiste kado ooit. Het was zo'n doos waarmee je allerlei electronische schakelingen kon bouwen; radio, licht dat dmv sensor aanging bij donker, versterker, enz.. Wat je bouwde kon je ook weer afbreken en dan weer iets nieuws uit het boekje maken op hetzelfde bord. Prachtig was dat. Zo heb ik op jonge leeftijd al veel van electronica geleerd. Alleen die directe verbinding met software zoals hierboven beschreven heb ik nooit gelegd!? Al is die er misschien wel inderdaad... Maar dan vooral als je sofware BOUWT, denk ik. Qua software ben ik niet meer (of minder) dan een eindgebruiker van de techniek.

Heheh, sluikreclame :D

Goh, vcovca, wat ben je er als de kippen bij zeg! Slaat nergens op natuurlijk! Ik vertel wat ik doe in sound synthese land, juist in de contekst van waar het imho in essentie in deze draad om gaat: de teloorgang, heel geleidelijk, van de analoge techniek. Is dat reclame? Nee, dat is een opmerking over de belangrijkste, maar nog steeds op SF zwaar onderschatte en onderbelichte core bussiness van de electronische klankopwekking, nl de digitale techniek!!

sjongejonge...

Nou, reclame dan bij deze: WaveWizard was en is gratis te gebruiken voor SF-leden!!

Je moet woorden als 'core business' niet gebruiken als je ze niet kunt spellen, en dan ZEKER niet cursief zetten zodat je er de aandacht ook nog eens naar toe trekt =(

Niks beter te doen, Nap, dan mensen wijzen op spellingsfouten?
Hoeveel zouden we er per dag maken, hier op SF?

Wat is nou eigenlijk je doel hiervan?
Wat wil je bereiken dat je helemaal de moeite neemt om hierover in de pen te klimmen?

Nee.
Te veel.

Hopen dat je het volgende keer goed schrijft omdat ik me kapot erger aan slecht taalgebruik.
Zie antwoord hierboven want dat was eigenlijk dezelfde vraag.

Goh, vcovca, wat ben je er als de kippen bij zeg! Slaat nergens op natuurlijk! Ik vertel wat ik doe in sound synthese land, juist in de contekst van waar het imho in essentie in deze draad om gaat: de teloorgang, heel geleidelijk, van de analoge techniek. Is dat reclame? Nee, dat is een opmerking over de belangrijkste, maar nog steeds op SF zwaar onderschatte en onderbelichte core bussiness van de electronische klankopwekking, nl de digitale techniek!!

sjongejonge...

Nou, reclame dan bij deze: WaveWizard was en is gratis te gebruiken voor SF-leden!!

Ik vermoed dat er in de opmerking van vcovca geen negatieve lading rust. Zeker niet gezien het prachtige werk dat door ontwikkelaars wordt afgeleverd. Wat mij betreft mag hier altijd "reclame" voor worden gemaakt. Zonder reclame is er geen verkoop. Zonder verkoop geen intentie om te onwikkelen of te delen. Van lucht kan je niet leven.

Nee.
Te veel.

Hopen dat je het volgende keer goed schrijft omdat ik me kapot erger aan slecht taalgebruik.
Zie antwoord hierboven want dat was eigenlijk dezelfde vraag.

Oja? Erger je je daar kapot aan? Wat een hel moet het dan voor je zijn om te lezen op SF of welk ander forum.

Weet je waar ik me aan erger? Aan korte lontjes van mensen en hun debiele, desastreuze neiging om op alle slakkken zout te leggen.

Ik denk trouwens dat je niet de waarheid spreekt. Ik denk dat je je helemaal niet ergert aan mijn spellingsfout, maar aan iets anders. Wat dat is, wil je niet zeggen, vermoedelijk omdat je al lang door hebt dat dat achterliggende nog veel kinderachtiger en kleinzieliger is en dat je daar niet mee weg komt.

Ik zal je zeggen wat je wilde bereiken, en wat op SF nog veel te vaak lukt: een beetje stemming maken door een lullige pietluttigheid uit te spreken.

Ik heb je vandaag beter leren kennen dan ik wilde, Nap.:r

is jammer van al die kleine zaakjes, maar tja iedereen wil een zaak waar ze alles hebben, en het goedkoopst en het snelst.
kortom internet
en wel klagen over het feit dat er niemand is die ze wegwijs wilt maken.

al die kleine speciaalzaakjes hebben het moeilijk, begon met hoedenwinkels, houtenspeelgoed, de kleine kruidenier, de melkboer , de kolenboer etc...
kortom we moeten met de tijd mee.

Oja? Erger je je daar kapot aan? Wat een hel moet het dan voor je zijn om te lezen op SF of welk ander forum.

Weet je waar ik me aan erger? Aan korte lontjes van mensen en hun debiele, desastreuze neiging om op alle slakkken zout te leggen.

Ik denk trouwens dat je niet de waarheid spreekt. Ik denk dat je je helemaal niet ergert aan mijn spellingsfout, maar aan iets anders. Wat dat is, wil je niet zeggen, vermoedelijk omdat je al lang door hebt dat dat achterliggende nog veel kinderachtiger en kleinzieliger is en dat je daar niet mee weg komt.

Ik zal je zeggen wat je wilde bereiken, en wat op SF nog veel te vaak lukt: een beetje stemming maken door een lullige pietluttigheid uit te spreken.

Ik heb je vandaag beter leren kennen dan ik wilde, Nap.:r

Nou, nou. Ik lees het woord 'core business', dat me doet denken aan hele vervelende management presentaties die ik op mijn werk altijd krijg, dan is het nog fout geschreven ook en daar zeg ik iets van. De rest is toch echt voor je eigen conto hoor. Neem maar van mij aan dat het niks persoonlijks is of dat er iets achter zit, want ik heb eerlijk gezegd niet eens een flauw idee van wie je bent. Over korte lontjes gesproken...

Maar het leven is te kort om ruzie te maken op het internet, dus ik stel voor te proosten met een :baco: , :biertje: of :koffie: en onze gedeelde liefde voor muziek (naar ik aan neem) te vieren.

de kleine speciaalzaak dus.
ja het zit ze niet mee, heden ten dagen

Heheh, het was maar een grapje hoor Waveguide.. dat had je kunnen zien aan de smiley. Ik zit hier zo'n 12 uur per dag.. dus dan ben je nogal eens ergens heel snel. En ik ben moderator, als ik het had gemeend had ik je bericht wel weg gemaakt :eureka:
Ik waardeer je gratis aanbod voor SF leden hoor.

Maar goed, daar ging het niet over. Het gaat over iets moois wat gaat verdwijnen. Het gaat niet eens over dat analoge tijdperk dat gaat verdwijnen. Dat zal denk ik ook altijd blijven bestaan. Als die analoge technieken niet hadden bestaan had jij nu nog met en potloodje in je handen gezeten :D (let op de smiley heh)

Er zullen altijd idioten zijn zoals Hill, ikke, fles en manvsmachine dis houden van dingen proberen, met weerstandjes. Die niet achter een simulatie programma willen zitten, dis naar de winkel willen fietsen in 20 minuten om daarna met een weerstandje of een potmeter van 1K blij naar huis willen fietsen om hun projectje af te maken. Niet twee dagen wachten na je bestelling op internet te hebben gedaan.. weg sharme van de houten laatjes van Technica, die man die zich om draait, laatje open schuift en je aankijkt met vragende ogen.. "Bedoel je zo iets???" Das toch kei mooi, ik hou daar wel van.

Ik ga die man echt een kaartje geven, zo'n mooie VUT kaart die je je buurman geeft. MEt bosje bloemen. Al betwijfel ik of die lang leeft in de sigarenrook :D

Back