advies a.u.b.: ebay deal wel te vertrouwen?

jlandman

Ingeburgerd
Hallo,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende: ik heb een, zeer laag, bod gedaan op een mpc4000 van 550 euro. Tot mijn stomme verbazing blijk ik de winnaar (zie http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2541221392&ssPageName=ADME:B:EOAB:NL:6 ).
De prijs kan echter mijns inziens niet juist zijn. Ook de account van de verkoper is nieuw aangemaakt.

Ik heb de volgende reply gekregen van de verkoper:

Dear sir,
First i would like to say i am sorry for the delay.Secondly i would like to say "CONGRATULATIONS" for winning my auction.Regarding shipping and payment:I will ship the package when payment is received via ups 2 days air express.As a payment option i accept only money order so here it is what you have to do:You must go to an Western Union office and make the payment on my brother's name and address, after you made the payment people from Western Union will give you a MTC# (Money Transfer Control Number), you must mail me this number and the sender's name(if it is not you) and i will check with this number at Western Union web page and if everything it's fine and you are a serious buyer i will go right away at UPS and send you the package.Please don't forget to replay me asap with your adress or the exact adress where do you want me to ship you the package.Like you saw in the auction i will pay the shipping taxes and the shipping insurance so you don't have to worry about anything.Here is my brother's adress(where you must send the payment):
name:Filipo Martinelli
adress:19 Waltham Drive
zip code:ha8 5ph
city:London
country:UK.
Best Regards

Zien jullie, gelet op de mail en de betalingsregeling (via de broer) van western union, enig risiico om te gaan betalen?

Ik hoop op goede adviezen.

Volgens mij ben je het zelfs verplicht omdat het een bindend contract is: het deelnemen/bieden aan/in een veiling over internet via bijv. ebay ? :confused:
Dus over betrouwbaarheid had je denk ik eerder moeten letten voordat je een bod deed.

Natuurlijk. Alleen blijkt pas nu dat ik iets "op naam van een broer" moet overmaken. Verder had hij de veiling ook kunnen intrekken (gelet op de veel te lage prijs) maar dat heeft hij niet gedaan; ook betaalt hij nog de kosten van verzending.
Het geleel komt op mij onlogisch over (ik heb veel vaker via ebay gekocht, maar heb geen ervaring met deze constructie); daarom mijn vragen aan jullie.

Origineel geplaatst door cyble
Volgens mij ben je het zelfs verplicht omdat het een bindend contract is: het deelnemen/bieden aan/in een veiling over internet via bijv. ebay ? :confused:
Dus over betrouwbaarheid had je denk ik eerder moeten letten voordat je een bod deed.

aan de andere kant is de bieder dan ook verplicht om te leveren.

Alleen, tsja, wat als die het niet doet?

hmm dit verhaal komt beetje raar over ja. Datje het op zijn broers adres moet doen :S komt onlogisch over idd. Dat het italiaans is komt ook raar over... western union? d8 dat dat alleen voor de VS was :S naja kan het daarin mis hebben.
Tja maar dat dit een bindend contract is klopt. Dus je hebt geen keus. Je moet dit betalen. Maar dat hij je 2 dgen geeft voor dat betalen? of lees ik dat nu verkeerd... d8 dat je 10 dagen had op ebay...

Natuurlijk. Een contract bindt, en een mpc4000 voor deze prijs: geweldig. Maar dat is juist het probleem; mijns inziens is het te mooi om waar te zijn; het heeft een hoog oplichtersgehalte (en ik ben niet verplicht daaraan mee te werken).
Ik heb de site van western union bekeken. Wat mij nog niet duidelijk is of ik eerst moet betalen voor de verzending, of dat "het geld klaarstaat", maar pas daadwerkelijk wordt overgemaakt nadat ik het pakketje heb ontvangen en een code afgeef.
Ik zal morgen ook eens gaan informeren bij het postkantoor (daar zit western union ook).

Toevallig nog meer mensen hier ervaring met ebay en western union?

Origineel geplaatst door jlandman
Natuurlijk. Alleen blijkt pas nu dat ik iets "op naam van een broer" moet overmaken. Verder had hij de veiling ook kunnen intrekken (gelet op de veel te lage prijs) maar dat heeft hij niet gedaan; ook betaalt hij nog de kosten van verzending.
Het geleel komt op mij onlogisch over (ik heb veel vaker via ebay gekocht, maar heb geen ervaring met deze constructie); daarom mijn vragen aan jullie.

Oh op die fiets :) Hij had het net zo goed niet kunnen zeggen, ofwel, met die dingen weet je het toch nooit denk. Wellicht kun je dit aan hem emailen dat je met hem een deal hebt en niet met zijn broer ?

aan de andere kant is de bieder dan ook verplicht om te leveren.

Als je betaald hebt ja ;)

Natuurlijk. Een contract bindt, en een mpc4000 voor deze prijs: geweldig. Maar dat is juist het probleem; mijns inziens is het te mooi om waar te zijn

Ze kunnen bij het opgeven een bodemprijs stellen, als die niet gesteld is voor bijv. zoiets en kosten worden voor versturen ook nog gedekt, dan kun je er donder op zeggen dat je of een gejatte krijgt of een baksteen.
Meestal krijgt ie het geld als jij het ding ontvangen hebt, en sluist hij dat snel door zodat de bank het niet terug kan vorderen, en laat daarom het jou overmaken op een soort van "hotmail" bank rekening ;) die ie heeft aangemaakt met valse papieren bijv.

Maar goed, ik zal je verder niet ongeruster maken dan je al bent, maar als je iets krijgt dan zou ik zeker even proberen na te gaan of zoiets gejat is of niet, of je moet er geen problemen mee hebben gejatte spullen te bezitten (mij zou het iig niet lekker zitten)

<naieve modus>
Het zou ook makkelijk kunnen zijn dat het verkocht is door iemand die er compleet geen verstand van heeft en een studio geerft heeft ofzo en een ding van, wat zal het zijn 3500 euro ofzo ? voor 500 op ebay mikt...
</naieve modus>

Good luck, en hou ons op de hoogte !

Laatst gewijzigd:
even dit,hij staat dus op de site van ebay italie als ik het niet verkeerd heb,en hij staat in London.
Staat ie dan ook op ebay.com of iets of staat de advertentie alleen op ebsy italie zoja. Dan vind ik het zeer vreemd.
als ik het goed heb,wat ik zeg.

Als je zijn email adres hebt,stuur hem even naar me ik wil hem wel ff uithoren.

Het is volgens mij idd zo dat je moet betalen nu je hem gewonnen hebt, maar ik kan me niet herrinneren dat de verkoper perse beslist hoe er betaalt gaat worden. Als je het echt niet vertrouwd, daar heeft ebay volgens mij nog
wel een voet tussen de deur lijkt me.

Ik bedoel, stel nu dat ik zeg dat je het geld in de envelop moet doen anders krijg je de mpc4000 niet. en je hebt de veiling gewonnen, gaat ebay je dan dwingen om zo te betalen?

(wel leuk prijsje als het allemaal goed komt)

doet ie toch niet als ie het wel zou doen is hij wel erg dom.:D Weet zeker dat je verneukt word.Wie verkoopt zijn mpc4000 nu voor 550 euro,niemand lijkt me want 950 zou je er ook voor kunnen krijgen.Of hij is gewoon gejat,Of de man zit gewoon zwaar in de stront. tja...

verkoper heeft 0 feedback, wazig verhaal over een in Londen staand apparaat, alleen via western union te betalen, apparaat voor een absurde prijs....niet om het een of ander, maar je kunt net zo goed meteen je geld in de fik steken...

heb je al veel positieve feedback op je account? zo nee, lekker niet betalen, negatieve feedback incasseren en een nieuwe account aanmaken....en de volgende keer goed opletten vóór je biedt....desnoods hier even vragen..er lopen hier genoeg ervaren ebayers in de rondte..waaronder ondergetekende...

succes!

edit: de verkoper heeft zich in de VS bij ebay geregistreerd..t wordt steeds vager....zaakje stinkt..

Hier zou ik op allerlei manieren onderuit proberen te komen. Dit kan niet anders dan oplichting zijn, als je het mij vraagt.
Hij doet er alles aan om zo snel mogelijk dat geld binnen te krijgen. Hij betaalt bijvoorbeeld de verzendskosten en hij zegt dat ie het zo snel mogelijk binnen wilt hebben toch? Zo heb je weinig tijd om erover na te denken, en dat ook nog terwijl je zo enthousiast bent over het koopje. Ik heb het een beetje snel doorgelezen, maar volgens mij weet hij jou precies te vertellen hoe het betalen werkt. Hij weet bijvoorbeeld dat jij een code krijgt van de bank. Kan zijn dat ie dat weet omdat ie vaker wat verkocht heeft of natuurlijk omdat dit dagelijkse praktijken voor hem zijn. Door meteen te vertellen hoe het betalen moet gaan, heeft hij naar mijn idee ook weer sneller kans om het geld te krijgen.
Hiij zegt dat het niet op zijn rekening met zijn naam gestort moet worden, maar dus op de rekening van zijn broer. Oplichters doen er natuurlijk alles aan om geen sporen achter te laten die naar hun kunnen leiden, dus gebruiken ze een valse rekening lijkt me. Daarom zet ik hier ook wel vraagtekens bij.

Ten eerste vind ik het dus ongelooflijk goedkoop, en dan dat verhaal er nog bij.

Misschien kan je iets op een of andere manier laten natrekken. Weet ik het. Via Ebay of de rekening of zo. Omdat je toch aan dat contract gebonden bent.

zorg dat je hem een keer kan bellen, en vertel dan het lulverhaal dat je volgend weekend toch in london zit waarschijnlijk en hem kan ophalen (scheelt vervoer)... als dat allemaal geen probleem is klinkt het ook een stuk aannemelijker :)

zal wel niet..maar. misschien is met easyjet naar london hoppen en terug nog goedkoper als versturen ook ;)

WAARSCHUWING !

WAARSCHUWING !

Western Union? NOOIT DOEN !!!!

tenzij je de ander goed kent is een Money Transfer _de_ manier om je geld vaarwel te zeggen.
zo gauw jij het geld hier op de balie legt ben jij het kwijt zonder enige mogelkijkhied tot verhaal.
Ood die Nigeriaanse oplichters bendes maken daar graag gebruik van

Stel voor om een zgn. escrow service te gebruiken waarbij het geld op een tussenrekening gedeponeerd kan worden OF stel voor dat je een vriend (al dan niet echt bestaand...) langs wil sturen om die MPC te checken. Als dat op moeilijkheden stuit weet je IMHO meer dan genoeg. bovendien is eBay dan ook niet doof voor jouw argumenten. Jij hebt dan je goede wil getoond en hij doet moeilijk

er zijn recent veel van dit soort verdacht spectaculaire aanbiedingen geweest op eBay, meestal uit Italie of Spanje. Het apparaat bevindt zich meestal ergens anders of is van een ander. Vuistregel: als iets te goed lijkt om waar te zijn, is het meestal niet waar. als dan de feedback van de verkoper nul of erg magertjes is NIET op in gaan

enne... desnoods offer je dit eBay account toch gewoon op als je de boel niet vertrouwd?

Ligt het nou aan mij,maar is het gekste wel dat de mpc in london staat,los van de 550 euro .En de advertentie alleen op ebay.it staat.

Of is dit normaal.

btw: de "shipping taxes" kan hij niet betalen want die worden, indien van toepassing, pas hier in NL geheven.
jongens, dit zaakje stinkt als een viskraam in juli. BUYER BEWARE !!!

ach wat maakt het uit joh.Zou hem als ik jouw was gewoon kopen. Mischien krijg je voor dat geld iets anders leuks toegestuurd. Toch een leuke verrassing.;)

Ik zou de raad van MoPo opvolgen of deze veiling gewoon laten ploffen.

Als je een mpc4k voor 550 eypo kan kopen dan zou ik de kosten voor paypal (niet Prepal :D) op mij nemen. Gaat de verkoper niet akkoord?; jammer dan, ga er niet van uit dat zijn Sciciliaanse om die reden jou een "visit gaat payen" .
:maffia:

Origineel geplaatst door justin
ach wat maakt het uit joh.Zou hem als ik jouw was gewoon kopen. Mischien krijg je voor dat geld iets anders leuks toegestuurd. Toch een leuke verrassing.;)

Hey iemand wil garant staan lees ik.

Back