stereo effect mono gebruiken: volume verlies?

raabje

Korg Gadget!
hallo SF, ik heb een theoretisch vraagje:

Ik heb een Yamaha TX7, ik vind deze wat tam klinken bij patches als keys, strings, piano, rhodes. FM bass is prima. De rest klinkt wat cheesy.

Nu heb ik ook een Roland EF303 effect met een aardig LP filter erop (gelijk aan JP8000 dacht ik).

De Roland heeft alleen stereo (RCA) inputs. Effecten hierop zijn denk ik allemaal (dubbel?) mono, behalve delays met panning. Ik sluit het mono signaal van de TX7 alleen op links aan, Mijn vraag: mixt een stereo effect in dit soort gevallen dan ook het signaal van rechts door het geluid (=stilte, 0dB?), en krijg ik dan een volume drop in de output? Zeg maar het volume van links + 0 = de helft aan output?

Effect heeft voldoende gain, dus dat is het probleem niet, ik vraag het me gewoon af.

Ik heb overigens het idee dat filteren op een FM synth minder effect heeft, bij subtractive is het filter een onderdeel van de architectuur om harmonischen te dempen, dat is bij de output van een FM anders. Werkt denk ik alleen lekker als er veel harmonischen zijn te horen in de patch. Kwestie van veel experimenteren.

Laatst gewijzigd:
De Roland heeft alleen stereo (RCA) inputs....
Volgens de handleiding kun je ook de microfoon ingang gebruiken, mits je met de schakelaar deze op een line-signaal zet. Je kan alzo mogelijk ook de verschillen ontdekken t.o.v. die stereo ingang.
...Ik heb overigens het idee dat filteren op een FM synth minder effect heeft, bij subtractive is het filter een onderdeel van de architectuur om harmonischen te dempen, dat is bij de output van een FM anders. Werkt denk ik alleen lekker als er veel harmonischen zijn te horen in de patch. Kwestie van veel experimenteren.
Beknopt : Bij FM gebeurt het 'filteren' meestal door de modulatie-index te verkleinen. Een 'subtractive filtering' is daarbij minder gebruikelijk tenzij AFM (SY99 enzo).
(Je redenering klopt dus grotendeels.)

Microfoon ingang, scherp van je! Had ik me in het geheel niet meer gerealiseerd dat dit er op zit, gebruik ik nooit, ik ben niet zo een toaster... :-)

Mic input lijkt me een perfecte interne mono naar stereo conversie, waarbij ik dan maar 1 van de 2 outputs gebruik naar de mixer, ik sluit mijn synths altijd mono aan. Ik zal dan inderdaad eens checken of er een volume drop bij gebruik van de stereo ingangen.

Bedankt voor de tip!

Realiseer me ook dat je volume in dB uitdrukt en dat dit een logaritmische schaal is, dus een simpele verdubbeling of halvering is niet aan de orde (right?)

Des te meer je klank op een sinus lijkt des te minder je filter "lijkt" te doen dan alleen wat volume wijzigingen.

Realiseer me ook dat je volume in dB uitdrukt en dat dit een logaritmische schaal is, dus een simpele verdubbeling of halvering is niet aan de orde (right?)

Voor het exact zelfde signaal is 6dB verschil een factor 2 up of down scaling.
Voor 2 verschillende signalen is +-3dB verschil een factor 2 up of down scaling.
Gevoelsmatig is +-10dB verschil een factor 2 up of down scaling.

Die microfoon ingang overstuurd enorm, dan moet ik een heel laag signaal insturen. Effect zit op de kanaal insert van mijn mixer (Y-kabel). Valt dus af, beetje teveel geklooi met levels.

Als ik goed begrijp valt een volume drop wel mee bij 2 dezelfde signalen (L+R, waarbij R=0), voor een halvering is 6db verschil nodig. Maar mogelijk werkt het anders in een effect en wordt L+R gemixt op een gefixeerd volume, of er nu 2 signalen naar binnen gaan of 1.

Dat werkt niet, met schakelaar op mic werkt alleen de microfoon ingang, op line werken alleen de RCA inputs.

Microfoon ingang is super gevoelig, met de input knop een piepklein beetje open is er al vervorming. Met een kabel in de RCA L input klinkt het op zich prima, De EF303 zal geen high end studio effect zijn (in de basis is het een Boss VF-1 dacht ik)

Probleem is theoretisch hoor, ik vroeg me alleen af of geen signaal op R volumeverlies/kwaliteitsverlies/extra ruis oplevert om de output voldoende niveau te geven.

Back