Cubase tr606 sync

Kneelz

Reuzebonk
Ik snap er niets van:?:

Als ik cubase sync met een tr606 loop hij gewoon mooi maar als ik in cubase loop dan loopt hij binnen 1 tot 3 cycles opeens out of sync.

Eigenlijk loopt hij nog wel in sync (het tempo blijft juist) maar de 606 doet maar 15 steps in plaats van 16... Dus eigenlijk gaat hij er gewoon langs lopen alsof het 606 pattern is geshift.

Ik heb vanalles geprobeerd in de verschillende settings en ik kan op het steinberg forum wel soortgelijke problemen vinden... alleen geen antwoorden.

Moet iets in die cycle functie zitten, iemand een idee?

Lijkt me toch dat het in cubase' cycle functie zit want hij loopt gewoon lekker mee als ik hem over niet loop... Niemand?

Als je je trigger opneemt in plaats van naar de TR-606 stuurt zie je dan wat geks?

Oh, ik zal even de situatie uitleggen;

Van cubase naar m-audio delta 1010 midi out.
Dan naar een AMT-8 die het naar een kenton pro-2 stuurt.
Die converteert het naar dinsync en dan gaat het naar een MC202.
Vanaf de MC202 gaat hij via de dinsync uit naar de 606.

Dus een clocktrigger (die dan door cubase uitgestuurd zou worden) opnemen zit er dus helaas niet in als je dat bedoelde.

Ja okee. Maar waar gaat het dan fout? De 606 synct aan de 202, niet aan Cubase. En hoe sync je Cubase aan de 606 dan? Loopt het geluid vanaf de 202 wel in sync mee met Cubase?

Ja dat heb ik eigenlijk een beetje krom aangesloten want de 202 stuur ik aan via externe CV/Gate dus die hoeft helemaal niet te syncen... Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de 202 via dinsync laat lopen en ga vervolgens na wat er gebeurd als ik de 606 direct aan de kenton hang.

Zojuist even de 606 vanuit cubase aangestuurd via de kenton dinsync.
Hij speelt bij een loop van 1 bar de eerste loop gewoon 16 steps.
Vervolgens gaat hij telkens 15 steps doen en pauzeert hij de 16e step dus blijft wel in sync (het laatste lampje brand ook niet).
Het pattern shift ook 1 stap naar links dus als ik het visueel maak (misschien wat duidelijker):

EDIT: Dat werd er niet duidelijker op...

roland_tr606_lg.jpg
oke probeer eens de track (16 steps) te deleten met de delete knop en zorg dat je de seq mode op 4/4 hebt staan (dat is bij de 606 nummer 1) . kijk daarna of hij nog die 15 blijft doen. je delete dan heel track (bijvoorbeeld) 4.

Ik heb het geprobeerd door de track te deleten, de 4/4 mode staat ook goed en er is geen chain of iets dergelijks maar de situatie is nog steeds hetzelfde. Na 1 of hooguit 3x loopen shift het pattern een stap naar links en geeft hij een rust op de 16e step. Zonder de cycle functie werkt het wel gewoon goed...

Als ik nu naar mijn Doepfer Darktime kijk zie ik ongeveer eenzelfde situatie; hij laat na 1 keer loopen het lampje op de laatste stap branden als deze via midi aan cubase is gesynced (ik had hem alleen niet aangesloten qua audio dus ik weet niet of het ook werkelijk hetzelfde probleem is... maar normaal gesproken, dus niet aan cubase sync doet hij dit niet).

Het ligt in ieder geval niet aan de 606 of 202, ik zal even moeten nagaan of de darktime via midi hetzelfde heeft; dan ligt het in ieder geval ook niet aan de kenton converter.

Mocht dit zo zijn blijft alleen het deel; cubase, midi-interface en AMT-8 over die het probleem kunnen veroorzaken.

Kan goed zijn dat ik in cubase iets niet goed heb ingesteld want ik ben er pas net mee bezig maar volgens mij staat alles goed. Ben me momenteel aan het orienteren of dit DAW iets voor me is aangezien (mijn oudere) ableton een aantal dingen mist en ik geen zin heb om te wachten of propellerhead ooit midi uit gaat realiseren.

Loopt het nou wel of niet strak als je alleen de loopende 202 als master voor je 606 gebruikt?

Ja, dan loopt het wel strak... Op alle mogelijke manieren loopt het eigenlijk strak behalve als ik binnen cubase loop...

Oke, had ik nog nooit gezien, ziet er interessant uit maar helaas heb ik geen DC coupled outputs dus dat gaat niet werken waarschijnlijk. Of de 202 moet dinsync uitsturen wanneer hij door FSK wordt gesynced...

Er moet toch een manier zijn om het fatsoenlijk te laten werken, in Ableton heb ik hieromtrent nooit problemen gehad.

Balen man, maar ik denk toch als je de 606 hebt aangesloten met DIN Sync moet het toch aan de moet 606 liggen. In DIN Sync zit niets dat zegt dat er een end zit aan een seq volgens mij. Dat betekent dat de 606 toch ergens verkeerd staat afgesteld. Doet hij de 15 steps ook als hij niet met DIN Sync in loopt (op zijn eigen seq.). Staat de 606 niet toevallig op track play. Speelt de 606 ook 15 steps als deze op een ander pattern staat.

Kan het zijn dat Cubase in loop functie een start, stop of continue signaal zendt op het moment dat de loop opnieuw start?
En kan het zijn dat de sync24 hierdoor verstoort raakt?

Mijn ervaring met het synchroniseren van vintage drumdoosjes is dat extra midi informatie naast het midi clock signaal regelmatig storend werkt.

In loop functie moet cubase wel een continue of start geven anders zou er ee stop gegeven worden toch?
Volgens mij hetzelfde als bij de kenton daar kan ik instellen of ik bij een continue een start wil geven, of niet (on/off); bij off stopt de 606 ook als de loop opnieuw begint.

Ik kan vanavond eens zoeken of ik in cubase ergens kan instellen of ik een start of continue geef bij het einde van een loop. Daarnaast kan ik ook nog eens proberen om alleen midiclock te verzenden, zonder eerst door de AMT te gaan...

@r2o Helaas maar dit staat allemaal goed en werkt wel allemaal goed

Je kan de 303/606 combo resetten naar het begin van een vooraf ingestelde maat. Dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Als de 606 goed loopt met de 202 als master dan ligt het niet aan de 606.

Maar wat MatthewLeBlom kan ook een oorzaak zijn: Midi wat je dinsync signaal verkloot.

Een lastig probleem.

Oke, had ik nog nooit gezien, ziet er interessant uit maar helaas heb ik geen DC coupled outputs dus dat gaat niet werken waarschijnlijk. Of de 202 moet dinsync uitsturen wanneer hij door FSK wordt gesynced...

Er moet toch een manier zijn om het fatsoenlijk te laten werken, in Ableton heb ik hieromtrent nooit problemen gehad.

Tape sync heeft geen DC coupled nodig.
202 stuurt dinsync uit als hij door FSK wordt gesynced

I bullshit not :engel:

Back