groovebox-synths zijn nutteloos

groovebox-synths zijn nutteloos

• ja

Stemmen: 13 17,1%
  • nee

Stemmen: 56 73,7%
  • ik weet het niet

Stemmen: 7 9,2%

• Totaal aantal stemmers
    76
hehe lijkt me duidelijk

trouwens sowieso triest om uberhaupt iets waar muziek/geluid uit komt af te zeiken

Ondanks dat ik er geen heb (buiten de softwareuitvoeringen in ReBirth), lijken het mij echt fantastische apparaten.

Een stelling die nergens op slaat.

is grappig, iedereen hier reageert positief terwijl sommige magazines (online danwel offline) altijd een beetje doen alsof grooveboxes minderwaardige machines zijn ten opzichte van alles los hebben. ik wou even peilen hoe dat hier zit :)

Dat misschien wel, maar ze zijn zeker niet nutteloos.

Ik ken een gast met een MKS-80 inc. programmer en een MC-303, die deed dus bijna niks met zijn MKS-80......

Dan ligt dat meer aan de mensen die in de bladen schrijven. Ik kom zelden een objectief artikel tegen. De duitse bladen het minst overigens. En zij hebben ook belang dat er zoveel mogelijk aparte apparaten worden verkocht ipv eentje waar bijna alles mee kan.

En trouwens is er wel een onderscheid tussen de oudere generatie grooveboxes en de nieuwere. Die kunnen meer, dus geeft dat wel aan dat men waarschijnlijk toch meer functionaliteit met zulke dingen wilde hebben.

Het grote voordeel is dat je snel wat in elkaar kan zetten, wat meteen ook behoorlijk goed kan klinken. Wat ik wel eerlijk moet zeggen is dat ik er geen meer zal gaan kopen, omdat er toch wel wat nadelen aanzitten, tenminste bij de mc-303. Je hebt maar een beperkt aantal geluiden en weinig edit mogelijkheden. Maar dat is bij die van yamaha toch wat beter geworden, niet?
Wat ik ook een nadeel is, is dat de mc-303 wel een sequencer is, maar geen echte midi sequencer(dus niet met 16 kanalen en echte midifilesongs) De songs kan je namelijk opbouwen uit patterns en variaties daarop, maar niet uit een midifile. Of je moet hem als externe soundmodule gebruiken, maar dan kan je live weer niks. (Of je moet je PC live gaan gebruiken met een hoop controller bakken enzo, maar dan wordt het nog duur.)
Mijn conclusie is dus dat voor mensen met weinig budget, zoals ik, een groovebox een fantastisch apparaat is. En mensen willen toch altijd meer, dus nieuwe apparaten worden ook wel weer verkocht.

is natuurlijk wel een beetje een open deur vraag ;)

zolang je je eigen patterns en/of geluiden ermee kan maken is ie niet nutteloos......waar bij sommigen de afkeer vandaan komt is dat ze denken dat mensen met bv een mc303 of een rm1x alleen maar preset patterns gebruiken.....wat dus volgens mij juist niemand doet...

Olaf

inderdaad. al moet ik je eerlijk zeggen dat het erg leuk werkt om een van de preset drumloops te sampelen, vervolgens te editten, en dan in je sampler in te laden en te gebruiken ;)

dit heb ik laatst gedaan, is echt verschrikkelijk leuk. maar meestal bouw ik mijn eigen ritmes wel.

Persoonlijke voorkeur

Persoonlijke voorkeur

Ik heb graag volledige controle over alles wat hoorbaar is, ik gebruik dus liever de beschikbare sequencertools.

Wel zijn ze zeker geschikt in een live omgeving, je kan dan snel de 'groove' wijzigen. Uiteraard moet je zelf dingen kunnen aanpassen anders klinkt het allemaal hetzelfde natuurlijk.

In de studio heb je meer, en vaak geavanceerdere tools beschikbaar en het realtime principe is dan ook iets minder belangrijk, denk ik.

Ik heb een Yamaha DX200
Dus dan heb je een synth spoor en nog 3 sporen voor je drumloops. In totaal dus 4 sporen. Dit vind ik dus veel te weinig. Misschien dat ik nog zo'n Korg koop ofzo, die kan je er dan op aansluiten en dan heb ik 8 sporen. Nog niet veel, maar wel iets meer, duss.
Kan dat trouwens? een korg op een yamaha aansluiten?

ja hoor, gewoon MIDI gebruiken en er is niets aan de hand. de ene gebruiken als MIDI Master, die bepaalt dan dus het tempo enzo ... als ze dan sync lopen kan je gewoon tracks maken met beide apparaten samen.

Sorry, maar ik werk alleen met synths waar ook werkelijk normale toetsen op zitten...:p

Ze zijn compleet nutteloos die groefdozen. Niemand wil ze hebben en iedereen is er negatief over. Ik mag aannemen dat ze daarom als stokbroodjes met warm vlees over de toonbanken vliegen. :o:

stelling meer dan de realiteit... een groove box is pas zinloos als je er nx mee kan... of zit ik er naast???

Groovebox = Luxe muziek-speelgoed

Als je echt muziek KAN maken gebruik je hem,
als je geen muziek kan maken draai je aan 2 knopjes en dan houdt het op..

Back