Hoe maak ik een kwalitatief You Tube filmpje ?

Freelander

Ouwe rot
Beste mensen,

Wat is de beste (en eenvoudigste) manier om een YT filmpje te maken.
De opnamens via mijn smartphone zijn niet om aan te horen en de beelden zijn gewoon slecht.

Ik wil een goed beeld hebben en een optimale audio erbij (bij voorkeur zonder omgevingsgeluiden, dus geen microfoon gedoe...)

Wat raden you mij aan ?

Goede camera, liefst op een statief. En vooral ook: genoeg licht. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid ruis in het beeld. Tegelijk de audio apart opnemen (en inderdaad niet met een microfoon maar direct vanuit de mixer) en na opname het geluid van de video vervangen door de directe opname.

Of dat inderdaad. Of een camera met line in en dan die op de mixer aansluiten.

Eigenlijk ligt het wel voor de hand :D

Eens:) Neem iig geluid met een goede mic op als je gaat praten/zingen. .

En test even met het formaat van je filmpje op youtube. Maak je er een HD filmpje van? (ook al neem je op met 1 pixel, maak er wel ff HD formaat van :eureka:)
Wat ook een truuk is. Zorg ervoor dat je geluidkwaliteit ook op 360p goed is, en niet alleen vanaf 720hd bijv. Dat zit hem in het formaat.

Ik heb er niet veel vestand van, enkel mijn eigen ervaring en iets meer :D
Ik exporteer naar:
MPEG-2 op 1920-1080
Frame Rate 25fps

Dit slikt Youtube uitstekend.

Succes:mega:

etc etc... testen

Ik moet zeggen dat met een eenvoudige handcamera van pakweg 300,- al goede YT resultaten te behalen zijn. Het hoeft helemaal niet duur te zijn. Topgeluid krijg je toch niet. Daar is het medium niet geschikt voor.

Ik heb onlangs opnamen gemaakt in een lokaal van een stukje uitleg met een eenvoudige camera, maar wel met externe microfoon. Ik was verrast over het resultaat.

Kortom het hoeft niet duur te zijn om aardige resulaten op YT te krijgen

Paul

als t om een filmpje voor een track gaat is windows moviemaker wel handig, kun je gewoon je audio onder de beelden zetten op je computer, prgr zit niet meer standaard in win7 maar wel gratis te downloaden bij ms.

Ik maak mijn video's tegenwoordig met mijn iPhone 4. Prima beeld (denk ik tenminste :-). Voorheen nam ik het op met een Logitech WebCan Pro 9000 maar de iPhone is een stuk beter en niet zo kritisch met belichting. De audio neem ik apart op stereo in wav 16 of 24 bit, 44.1kHz formaat. Dit voeg ik samen in Sony Vegas Movie Studio en render het naar 1280x720 (breedbeeld), 3171kbps WMV formaat. Bekijk het resultaat maar op mijn YouTube channel Attorks.

Allemachtig beste mensen van een tips ! Fijn dat jullie hier zo meedenken :-)

Ik ben nog van de generatie VVVDMC (van ver vóór de mono cassetterecorder) dus ga m'n uiterste best doen om jullie tips uit te proberen.

"geluid eronder zetten" lijkt mij al een hele klus.

Wel bedankt zover

Als je video's met goed geluid en beeld wilt hebben raad ik de volgende dingen aan:

Audio zo dicht mogelijk bij de bron opnemen. Rechtstreeks vanaf de hoofdtelefoonaansluiting of de mono/stereo outputs, en niet via een camera of audiorecorder die ook omgevingsgeluiden opneemt. Je kunt investeren in een losse audiorecorder, of een geluidskaart. Eventueel kun je ook gewoon een kabeltje kopen en je mediaspelertje of je telefoon aan een instrument hangen i.c.m. een audiorecorder applicatie. Zolang je geen professional bent hoef je ook geen bakken met geld uit te geven.

Als je kwalitatief goede HD beelden wilt opnemen dan zul je moeten investeren in een HD (pocket) camera (200+ euro nieuwprijs) en een statiefje (paar tientjes). Zelf gebruik ik de Sony HX9V, maar die wordt nu niet meer verkocht. De HX10V en de HX20V zijn de opvolgers van dit model en kan ik zeker aanbevelen. Met deze camera's kun je ook relatief goed in het donker en los uit de hand filmen omdat er een zeer goede stabilisator in verwerkt is (low budget steadycam).

Tevens: meer licht, minder ruis. Als je goed wilt filmen in donkere omstandigheden, investeer dan in een SLR camera van ongeveer 500+ euro. Maar ga niet meteen flinke kosten maken als je maar simpele YouTube filmpjes wilt maken.

De losse audio en videobestanden kun je dan samenvoegen in een bewerkingsprogramma. Zelf werk ik al een aantal jaar met de Sony Vegas Movie Studio Platinum Suite. Hiermee kun je werkelijk alles van audio en video combineren tot één professioneel geheel. En met pro bedoel ik ook echt pro, mits je jezelf goed inzet voor het resultaat. Met Windows Movie Maker kun je natuurlijk ook wel wat, maar dat werkt echt heel erg omslachtig en ongedetailleerd door het gebrek aan opties en een fatsoenlijke tijdlijn waarop alles overzichtelijk is.

Tevens: meer licht, minder ruis. Als je goed wilt filmen in donkere omstandigheden, investeer dan in een SLR camera van ongeveer 500+ euro. Maar ga niet meteen flinke kosten maken als je maar simpele YouTube filmpjes wilt maken.

Voldoende licht is altijd het allerbelangrijkste, ook een DSLR heeft voldoende licht nodig om niet te veel ruis te hebben.

Ik zou liever een smartphone gebruiken bij voldoende licht, dan een DSLR bij te weinig licht.

ik ben as we speak met de demo van vegas studio hd 11 aan het kloten, het is even wennen maar uiteindelijk lukt het wel denk ik.

kost ook maar 66 euro bij bax en voor 94 euro krijg je er soundforge en nog wat dvd en dergelijke software bij ook nog en die kan 3d verwerken !
http://www.bax-shop.nl/video-softwa...inum-11-production-suite/product-details.html

Voor een goeie maar betaalbare hd cam is zo'n lumix ook niet verkeerd, mooi beeld en goeie lens.
Zelfs het onboard geluid is zeer te pruimen.

Voldoende licht is altijd het allerbelangrijkste, ook een DSLR heeft voldoende licht nodig om niet te veel ruis te hebben.

Ik zou liever een smartphone gebruiken bij voldoende licht, dan een DSLR bij te weinig licht.

Met een smartphone kun je ook gewoon goede filmpjes maken, mits je de juiste omstandigheden hebt. Een SLR camera heeft echter minder beperkingen ten opzichte van die kleine lens en chip die het beeld verwerkt bij een smartphone. Onder gelijke omstandigheden functioneert een SLR camera wel gewoon beter. Ruisvrij filmen met een consumentenapparaat is (helaas) nog altijd een illusie.

Trouwens, de Panasonic HX-DC2 kan ik ook aanbevelen (zelf de voorganger gehad). Kun je ook best goede filmpjes (en foto's) mee maken voor niet al te veel geld.

ik ben as we speak met de demo van vegas studio hd 11 aan het kloten, het is even wennen maar uiteindelijk lukt het wel denk ik.

kost ook maar 66 euro bij bax en voor 94 euro krijg je er soundforge en nog wat dvd en dergelijke software bij ook nog en die kan 3d verwerken !
http://www.bax-shop.nl/video-softwa...inum-11-production-suite/product-details.html

Voor een goeie maar betaalbare hd cam is zo'n lumix ook niet verkeerd, mooi beeld en goeie lens.
Zelfs het onboard geluid is zeer te pruimen.

Versie 12 is net uit, met weer wat extra functionaliteiten aan boord. De Suite versie is de extra centjes alleen waard als je ook Sound Forge Audio Studio 10 zou willen gebruiken, en/of voor de extra video effecten.

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope/compare

Mocht je een alles-in-één pakket willen hebben dan is Imagination Studio een leuke optie. Dan zit er ook nog eens Acid Music Studio bij. Maar goed, de topic starter vroeg alleen naar het maken van YouTube filmpjes, dus dan is Sony Vegas voldoende.

Ik heb een tijdje webcam + mixer_tapeout -> pc_linein gehad.. en dan opnemen met windows media encoder..
dat werkte best aardig...
Daarna deed ik het met een ouderwetse dv_cam + mixer+tapeout -> centronics HD videorecorder
dat werkte best goed..
tegenwoordig doe ik me gedoe in blender en sony vegas.. maar das niet echt realtime gedoe meer
das eh meer een hoop handwerk en trukerij :) als ik weer jamsessies zou willen filmen
denk ik dat ik lekker weer voor zo'n elcheapo standalone hd-videorecorder gaat.. zo mengpaneel in
cameratje erin en klaar :)

wootson> dank ! ga ik eens mij in verdiepen. Inderdaad beter wachten tot 12 er is: http://www.pcpro.co.uk/reviews/software/376474/sony-movie-studio-platinum-12

Ik heb inmiddels m'n eerste filmpje klaar met de demo versie :D viel mij best mee eigenlijk, makkelijker dan premiere, maar de laatste premiere elements waar ik mee werkte was versie 4 ofzo, toen bestond youtube nog niet eens ...

Beste mensen,

Wat is de beste (en eenvoudigste) manier om een YT filmpje te maken.
De opnamens via mijn smartphone zijn niet om aan te horen en de beelden zijn gewoon slecht.

Ik wil een goed beeld hebben en een optimale audio erbij (bij voorkeur zonder omgevingsgeluiden, dus geen microfoon gedoe...)

Wat raden you mij aan ?

Ik heb een ipod 4 die best wel goed beeld en geluid geeft, vind ik. En ook lang met zijn accu meegaat als je het scherm wat minder fel zet tijdens het filmen. Met gemak 2 uur tot langer filmen.

Hier trouwens het filmpje, camera is zo'n 808 #11 jumbo sleutelhanger met een fisheye erop. Ipod 4 ziet er een stukje beter uit maar die had ik toen nog niet.

en dat heeft ook weer te maken met de lens die je hebt; liever eentje met een zo groot mogelijk maximaal diafragma (lage F) van mindere beeldkwaliteit dan een met een betere kwaliteit met een 'hogere F' (vandaar dat de 50 mm F1.8 populair zijn bij DSLR filmers)

Back