Ploffen in luidsprekers bij het aanschakelen van het licht

Trens

Stamgast
Een kotgenoot van mij is verhuisd en heeft in zijn nieuw appartement het volgende probleem.

Wanneer hij een lichtschakelaar aan of uitzet geeft zij nactieve subwoofer ( Logitech )
( heeft de rest van het studiomateriaal nog niet durven aansluiten )
grote knallen / ploffen.

Wanneer hij switchte van stopcontact ( dus niet op het lichtnet ) had hij dan dezelfde problemen waneer hij de dampkap aan of afzette. Hoogstwaarschijnlijk zitten stopcontact en lichtschakelaar(s) op dezelfde stroomkring .

Ons gedacht was dat dit komt door de potentiaalverschillen gecreerd door de weerstandsverandering.
( wet van Ohm R = U/I )

Wat is nu de oplossing hiervoor ?
Kunnen wij hier een soort stabilisator tussen de electrische apparaten en het stopcontact steken dat constant de zelfde spanning geeft , zodat bij het aan en uitschakelen hier geen potentiaalverschil optreedt ?

Of zitten wij hier helemaal verkeerd met onze logica ?

nou, volgens mij hebbie gewoon last van belgiese stroom...:D

nee hoor, ik denk dat de logitech gewoon niet goed werkt, wat gezien het merk misschien ook niet zo vreemd is.
gewoon iets fatsoenlijks kopen.

:koffie:

Dus als ik het goed begrijp heb je de gehele studio op 1 groep staan.
Ik vraag erop door, omdat ik dit zelf ook zo heb staan en soms eraan denk om het audio uitstuur gedeelte te scheiden van audio opneem gedeelte, de logika achter deze gedachte heb ik niet, meer gevoelsmatig.

Yep idd gehele studio muv licht, espresso, kachel en koelkast (zie ik als essentieel onderdeel vd studio) op 1 groep. Rest op andere groep. Ik zie het punt niet om weergave/opname ook nog eens te scheiden. Ik heb geen last van enige interferentie.

De stopcontacten zijn wel degelijk geaard.

Het is niet omdat er een aardingspin in het stopcontact zit dat er ook degelijk een aardingsdraad achter verbonden zit...
Of, misschien wel verbonden met een aardingsdraad maar dat die op zijn beurt niet met de echte aarding verbonden is...
Heb er ooit eentje weten verbonden zijn met een nagel in de een muur waar een spiegel aan hing en een andere die verbonden was met de nagel van de beugel die de dakafvoer vasthield in de buitenmuur... :stupid
Inderdaad, de kans is groot dat het hier om een gemengde kring (licht/stopcontacten) gaat...
Probeer toch maar een aparte, deftig geaarde kring van de zekeringkast versierd te krijgen en sluit er geen frigo's of andere thermostaat gerelateerde apparaten op aan want dat zal je ook horen ;).
Dat is altijd het beste :eureka:.
Cheers!
Exo. :mega:

Ik denk toch echt dat iets aarde mist. Daardoor heb je dit probleem.

Eerst en vooral bedankt voor de antwoorden en moeite mensen, wordt heel erg geapprecieerd!!!

Even het probleem verder uitleggen... (ik ben de ex-huisgenoot met de miserie)

Elke keer het licht wordt aan/uitgeschakeld komt er een plof door de speakers. Het ligt niet aan de (goedkope) logitech speakers want ik heb hetzelfde voor op mijn Dynaudio BM5A.

Alle stopcontacten lijken correct geaard en zijn op het eerste zicht gescheiden van het lichtnet (verschillende zekeringen voor stopcontacten, lichten, koelkast, enz...)

De intensiteit van de ploffen/tikken verschilt soms van nauwelijks hoorbaar tot vrij luid, maar komen tot nu toe enkel voor bij het schakelen van het licht.

Dat dit niet goed is voor (actieve) speakers lijkt me overduidelijk, maar hoe zit het met andere electronica? Ik durf mijn pc hier niet in het stopcontact steken...

Ik woon helaas in een huurhuis, dus zelf grote electriciteitswerken beginnen zal nogal moeilijk gaan. Heeft er iemand enig idee of er een soort externe oplossing bestaat, die de onzuiverheden uit een stopcontact filtert en "propere" stroom doorgeeft?

Dank bij voorbaat!

Back