CEM3340 & CEM3320 test

NorthernLightX

Prutser
recent heb ik 2 van beide chips bemachtigd (dus 4 totaal). Ik zou graag testen of ze 100% werken, heeft er iemand de spullen, de tijd, en niet onbelangrijk de zin om deze voor mij te testen? Ik denk dan zelf aan het tijdelijk vervangen van de chips die nu in werkende apparatuur zitten door de mijne.

Er mag iets tegenover staan :biertje:

Ik heb zelfs nog een origineel CEM test board liggen, maar die is niet operationeel op dit moment.

Ik heb wel een 3340 VCO in mijn modular, dus daarin kan ik eventueel swappen en checken. Ik heb ook nog een 3320 board als het goed is (de 3320 zelf ooit eens verkocht), dus eventueel kan ik die ook testen.

Maar wellicht is er iemand dichterbij die beide Digisound modules heeft staan, dat gaat sneller natuurlijk.

Test bord ? Hoe werkt dat is dat voor alle CEM's ?
En hoe krijg je hem operationeel ...

Ik heb er nogal wat vergaard en zou best een check willen doen voor allen ?

Ik heb de CEV 3301 "evalutieprint" waar je 3310, 20, 30, en 40 mee kunt testen. Feitelijk een printje dat voor elke chip de minimale schakeling uit de datasheet implementeert, met voor de meeste parameters trimmers. Alleen was dat board al niet lekker meer toen ik het overnam en is er in het verleden al e.e.a. afgerooft om elders te gebruiken.

Maar het zou best operationeel gemaakt kunnen worden.

Attachments

• cev3301.pdf
    1,4 MB · Bekeken: 95
Ik voel een synthforum CEM testdag aankomen... :)

Ik heb de CEV 3301 "evalutieprint" waar je 3310, 20, 30, en 40 mee kunt testen. Feitelijk een printje dat voor elke chip de minimale schakeling uit de datasheet implementeert, met voor de meeste parameters trimmers. Alleen was dat board al niet lekker meer toen ik het overnam en is er in het verleden al e.e.a. afgerooft om elders te gebruiken.

Maar het zou best operationeel gemaakt kunnen worden.

VET!

Volgens mij zelfs op +/- 5V, maar +/- 15V is de standaard. Ik heb zelfs ergens gelezen dat bij de CEM3320 op de negatieve kant altijd slechts -5V wordt gebruikt, en dat Oberheim in één of meer modellen deze chip met +15/-5V wordt gevoed.

De 3320 heeft inderdaad geen echte aansluiting voor negatieve voeding. Waar die aan hangt is afhankelijk van de configuratie. Maar hij kan wel -4 tot -18V zijn, dus hoeft niet noodzakelijk -5V te zijn. De voorbeelden in de datasheet gebruiken gewoon +/-15V.

Positieve spanning moet minimaal +9V zijn volgens de datasheet, dus +/-5V gaat niet lukken. 12V uiteraard wel; Doepfer gebruikt ze op 12V.

Ja pcies fijn bedankt. Ik heb nml nog een paar 3310 en 3372 liggen waar ik modules van wil maken en ik vroeg het me af.

Over de 3310 hoorde ik recent dat die notoir onbetrouwbaar zijn, dus ik zou zo'n project alleen ondernemen als je er echt een aantal hebt. Anders zonde van de moeite in mijn ogen.

Ik kwam nog wel deze tegen: http://rubidium.dyndns.org/cag/pdf/elektorpoly_cam_ic.pdf - wat referentie schema's en uitleg.

Och joh, een pcbtje is 2 piek, maakt niks uit toch?

Edit: zonde van de moeite, ja misschien. De winter staat zowat weer voor de deur en ik moet toch iets proberen te doen te hebben he...

Back