Erge ruis op monitorspeakers

SchoppenHeer

Stamgast
Hallo luitjes
Ik zit met een probleem
Ik heb een erge ruis op mn monitorspeakers(hs80m'tjes)
De ruis valt mee als je gewoon surft of muziek luistert, maar zodra ik mn cubase open, wordt de ruis veel erger (let op, dit komt niet omdat er ruis te horen is in het project waar ik meebezig of dat de volume gewoon hard staat)

Blijkbaar heeft het te maken met de processor, hoe harder de processor moet werken, hoe meer ruis ik op mn monitors heb.
Hoe is zo iets te verhelpen?
Groet
Schoppenheer

Oke, want die kan - als je hem op 'old style' zet - ruis veroorzaken.

Maar zoiets is altijd lastig te vinden. Komt het van een specifiek kanaal af? Is het in al je Cubase projecten het geval? Heb je toevallig de Grungelizer op een kanaal staan?

En wat voor audio interface heb je? Heb je toevallig een loopback veroorzaakt op een of andere manier.
En hoe is je setup aangesloten.

Dat je meer ruis krijgt als je CPU meer werk verricht is denk ik toeval. CPU belasting mag namelijk geen ruis veroorzaken. Als dit wel samenhangt is er iets anders aan de gang. Mijn oude PC heb ik redelijk vaak op 90% in Cubase gehad, zonder dat er iets van ruis ontstond.

Maar goed, hoe meer informatie hoe beter :)...

hey
Ik heb het nog verder gecheckt
De ruis heeft absoluut te maken met hoe zwaar het processor gebruikt wordt en niet met grungelizers of outputs van api's (als ik de fader helemaal uit zet is de ruis er nog steeds heel hard)

-als de computer niet gebruikt wordt = lichte ruis
- beetje surfen en dingetjes klikken = iets meer noise, ruis
- zware applicaties als zware cubase projecten of computergames = heel veel ruis

Conclusie de ruis op mn monitorspeaker is om de een of andere reden processorintensiteitgevoelig.

Ik heb een een focusrite saffire 6. En er is geen feedback loop, want het komt niet door audio uit in een cubase project.

CPU belasting mag namelijk geen ruis veroorzaken

Ja maar toch gebeurt het helaas :(

Klinkt een beetje als machine noise. Hoor je ook je muis bewegen?
Wel raar dat je het hebt met een externe kaart. Is het usb?

Wat voor machine? PC van de Aldi? :D

nee het is een goede quad core unit met 8 gigabyte geheugen medion.

En ja je hoort het ook beetje als muis beweegt inderdaad. machine noise. Dus heeft dat niks met voltage, straling, gebalanceerd/ongebalanceerd bekabeling te maken?

het kan ook goed aan je voeding liggen

Even in de bios je c1 state uitzetten onder processor options > opgelost!

ja beetje gegoogled.
Ik krijg nu twee verschillende adviezen.
De een heeft te maken met aarde en ground loops. De andere tip is om in mn bios iets te schakelen.
Raphie, zou je daarover iets kunnen uitwijden?

Aarlus is altijd, is het dus niet, weet bijna 100% zeker dat het je c state is, soort van hoogfrequente knispernoise bij belasting

Mischien is onderstaande wat technisch, maar ik ben benieuwd hoe dit ruis kan veroorzaken.

De C-states worden zover ik weet alleen gebruikt om aan te geven in hoeverre (onderdelen van) de CPU(s) uitgezet mogen worden als de CPU niet gebruikt wordt om energie te besparen. Bij het uitzetten van C-states zou je dus het automatisch uitschakelen van deze (onderdelen van) CPU(s) verhinderen, en dus is je CPU altijd actief.

Zelfde geldt voor de P-states (die o.a. de snelheid van de CPU beinvloeden), als je dat uitzet werkt je CPU in principe altijd op maximale snelheid.

In beide gevallen ga je dus naar de situatie toe waarin de ruis in dit geval het ergst is (namelijk een volledig actieve CPU). Of is het het het checken van de processor-belasting / idle states wat de ruis toevoegt?

Overigens zijn dergelijke opties lang niet bij alle computers in de bios in te stellen.

Verder, volgens mij komt dergelijke ruis alleen bij je monitoren terecht door een aarde-probleem, dus als je dat probleem kan oplossen (en niet door de aarde van je stekker af te tapen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling), dan kan je computer ruis maken wat ie wil, maar komt het niet bij je monitoren terecht.

Mocht je computer die opties in de bios hebben en aan hebben staan, is het natuurlijk wel de moeite waard te proberen of het uitzetten het probleem oplost. Wees wel voorzichtig met het zomaar aanpassen van dingen in je bios, want aanpassingen kunnen ook negatieve effecten op je systeem hebben.

nee,
daarom ben ik er ook een beetje huiverig voor en er is weinig info te vinden op internet hoe je stapsgewijs dat veilig doet.
Maar hoe los je een aardeprobleem op de goedkoopste manier op?
En is het niet vreemd dat dat aardeprobleem dan cpu intensiviteit gevoelig is?

nee,
daarom ben ik er ook een beetje huiverig voor en er is weinig info te vinden op internet hoe je stapsgewijs dat veilig doet.
Maar hoe los je een aardeprobleem op de goedkoopste manier op?
En is het niet vreemd dat dat aardeprobleem dan cpu intensiviteit gevoelig is?

Daarom vraag ik me af hoe het uitschakelen van die powerstates het probleem zouden kunnen oplossen, zou best dat het kan hoor, computers doen nog steeds wel vaker dingen die ik niet helemaal begrijp ;)

Wat natuurlijk ook kan, is dat de ruis veroorzaakt wordt door de PSU in je computer, dan kan het zo zijn dat die meer ruis toevoegt als die harder moet werken (namelijk als er meer stroom gevraagd wordt). Zodra je computer harder moet werken (bijvoorbeeld door de CPU meer te belasten) wordt er meer stroom gevraagd en moet je PSU dus harder werken en introduceert meer ruis. Die ruis komt dan ergens intern blijkbaar op de aarding van je audio terecht.

Er zijn diverse DI's / hum eliminators met ground lift switch of transformatoren die de aardlus kunnen verbreken. Een andere oplossing kan zijn de aarding van je audiokabel (niet van de voedingskabel!) tussen je audio interface en monitoren aan één van beide kanten los te maken (meestal betekent dit dat je zelf een kabel moet maken).

Raphie,
in die link is er sprake van een hoge peip/ruis uit de computer zelf
Mijn ruis komt uit de yamaha monitor speakers. Ik hoop niet dat er een misverstand is.
Anders wacht ik nog even met die state1 uitschakelen.

Is wel duidelijk een probleem van de voeding,sluitpost bij een b- merk computer als de medion, als de voeding vervangen kunt voor eentje die stabieler is en met een hoger vermogen dan ben je waarschijnlijk van het probleem af.
Ik ken het probleem uit eigen ervaring en ik heb daarna vaak mensen die met hetzelfde probleem zaten kunnen helpen met dit advies. Juist een externe geluidskaart die buspowered is gebruikt veel vermogen.

Back