Nieuwe Yamaha Motif ES

Wachten waarop?

Het is gewoon een compleet ding en eindelijk eens waar de gebruikers om gevraagd hebben. Dat interview met Athan Billing zegt hij ook gewoon dat ze de dingen erin hebben gestopt wat men wilde. Wat dat betreft heb je aan hem een goeie want hij luistert tenminste. (Heeft ook goede deals met EX5 eigenaren geregeld enzo)

Als je nu zo'n ding wilt kopen dan moet je dat gewoon doen en als je een Motif heb dan hangt het er maar net vanaf of je toch wilt upgraden. Zo'n ding is een buhnebeest of het masterkeyboard in je studio. En met zo'n belangrijke rol moet het gewoon goed gaan. Het is tenminste niet zo'n volkomen mislukte update als van een bijv Triton studio versie wat naast een CD fikker ook weinig nieuws liet zien.

En makkelijk over het hoofd worden die arpegio's ook wel gezien. Die zijn echt goed en bruikbaar hoor. Misschien geen Karma qua mogelijkheden maar wel heel prettig om te kunnen gebruiken. (ARP's zijn Cool!)
En hoe dat loop remixen gaat zou ik niet weten, maar wel interessant spul. Misschien niet altijd even bruikbaar live en dat in de studio een computer het fijner kan.

Hij heeft wel die typische Yamaha sound maar als je daar van houd dan is daar niets mee aan de hand.

Origineel geplaatst door fuse
Wachten waarop?

Het is gewoon een compleet ding en eindelijk eens waar de gebruikers om gevraagd hebben.

Sorry maar dat ben ik echt vet oneens met je, ik zit al een tijdje op motifator.com vanwege mijn S90, en inderdaad hebben motif gebruikers gevraagd om betere strings en een triple strike piano, maar niet in de vorm van een nieuwe motif synth!! Iedereen zit te wachten op een PLG orchestral & triple strike piano uitbreidingsboard, en nou komt Yamaha (weer) met een aparte synth.

Check de enorme belangstelling en meningen op deze thread maar eens: (de langste thread binnen motifator)
http://www.motifator.com/forums/sho...r=27449&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

En ik denk dat motif 8 gebruikers die recentelijk nog meer dan 3000 euro moesten neertellen nu echt vet balen. Het is nog maar afvragen of in europa inruilakties komen van Yamaha (meestal dus niet). Als S90 gebruikers sta ik hier wellicht een beetje buiten, maar ik vind het toch jammer van Yamaha dat ze niet trouw zijn gebleven aan hun (groot aantal) huidige motif gebruikers. Had hem dan tenminste in rack vorm uitgebracht.

Eerlijk is eerlijk, buiten de motif gebruikers om is dit natuurlijk een opzich staand geweldige synth. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. De ES8 zal totaan de winter niet onder de 3500 euro komen, en de vraag is of je dat aan een enkele synth wilt uitgeven.

Erg mooie specs voor dat ding. Ook mooi dat het klavier met hamertechniek ook steeds vaker wordt toegepast.
Waar ik me weer over verbaas is dat bijna alle synthfabrikanten telkens weer oude geheugentypen gebruiken die binnen een jaar niet/nauwelijks meer te krijgen zijn. Met SDRAM valt het nu nog heel erg mee, maar hoe zal het volgend jaar zijn wat betreft prijs/verkrijgbaarheid?

Hehe, klopt ja. D'r zijn zat Motif users die op z'n zachtst gezegd niet echt blij zijn met dit nieuwe wonder.

Nog een briljante quote van een Yamaha US persoon
Perhaps you should wait until you can actually play a musical instrument before you judge it. Specs are fine for cell phones, TV s and computers , but the ES is first and foremost a musical instrument which you have to play and hear before you can decide whether you like it. Try checking out the Listening Room where there are MP3s of the ES

Maar die bedragen voor een nieuwe synth. Tsja het zijn de laatste workstations die nog verkocht worden. Dat genre is toch niet bijzonder populair in 'onze' kring. Maar wellicht dat het Yamaha gewoon dwars zit dat die Tritons het zo goed doen. ;)

Nog een briljante quote van een Yamaha US persoon

Perhaps you should wait until you can actually play a musical instrument before you judge it. Specs are fine for cell phones, TV s and computers , but the ES is first and foremost a musical instrument which you have to play and hear before you can decide whether you like it. Try checking out the Listening Room where there are MP3s of the ES
Maar die bedragen voor een nieuwe synth.

Ja dat was een reactie op een post van mij, een beetje dezelfde post als die ik hier geplaatst heb. Wat ik altijd jammer vind bij Yamaha is dat ze vrijwel uitsluitend en alleen kinderlijke reacties geven op een negatief commentaar. Voorbeeld: er zijn wat ruisproblemen met de Piano in de S90. Alle S90 gebruikers hebben er last van. Diezelfde figuur van Yamaha gaat het allemaal zitten ontkennen en zegt dat we moeten stoppen om dit "gerucht" te verspreiden. Ipv. het probleem serieus te nemen, gaan ze je affikken alsof je een stomme idioot bent die niet weet waar die het over heeft. De ruisproblemen zijn uiteindelijk tegen te gaan, maar dit is uitsluitend door tips van de gebruikers, niet Yamaha zelf.

Zelfde hiermee. Korg zegt tenminste gewoon op hun officiele site dat de Studio de classic triton soundset bevat + PCB08 piano expansion. Als ik zoiets roep over de ES op motifator gaat "yamaha us" meteen reageren met dat ik nergens verstand van heb, eerst moet luisteren en dat je niet naar specs moet kijken ?!?! :frons:

En die mp3's, moet je is luisteren voor de gein. Dat zijn drukke 16 kanaals midi files, die klinken op een casio nog goed. Kun je niet een synth op beoordelen.

Jammer hoor.

Hihi, zoek maar eens wat oude posts op over hoe ik toenderdtijd over m'n EX5 tekeer ben gegaan.
Wat dat betreft hebben ze niet zoveel geleerd. Maar op zich ook weer wel.
Want die EX5 is dus helemaal niet verkocht omdat er veel slechte verhalen over waren toen hij pas uit kwam. En misschien had ik een roze bril op. Mja, sommige synths doen dat met je. ;)

En die demo's, tsja het zijn van die typische demo's. Gewoon zo'n ding zelf uitproberen werkt altijd toch nog het beste.

Origineel geplaatst door MSXUser
Erg mooie specs voor dat ding. Ook mooi dat het klavier met hamertechniek ook steeds vaker wordt toegepast.
Waar ik me weer over verbaas is dat bijna alle synthfabrikanten telkens weer oude geheugentypen gebruiken die binnen een jaar niet/nauwelijks meer te krijgen zijn. Met SDRAM valt het nu nog heel erg mee, maar hoe zal het volgend jaar zijn wat betreft prijs/verkrijgbaarheid?

Het zit em meer in de stand van techniek tijdens de ontwikkeling van de processorboards in de synth.. Ze zijn daar denk ik al jaren geleden mee gestart en toen was het geheugen nog niet zo snel. En dat even 1 2 3 hardwarematig aanpassen als je net een nieuwe kaart met chipsets hebt ontwikkeld, dat wordt lastig/duur..

Arv

Een poosje geleden had ik een heel verhaal gelezen over hoe die EX5 in elkaar zat. In feite is die architectuur niet wezenlijk veranderd in de Motifs. Ze gebruiken gewoon standaard chippies in hun chipsets en de rest bouwen ze zelf. Maar bijv die DSP's kopen ze gewoon in. En in mijn synth zitten 3x 25Mhz DSP's.
En hij zou wel 128 stemmig moeten zijn maar in de praktijk komt daar dus helemaal niets van terrecht. Daar is hij gewoon niet snel genoeg voor.

Ik kan me makkelijk voorstellen dat ze nu nieuwere chips hebben gebruikt die sneller zijn maar toen bleek dat die motif 64 stemmig was bleek wel dat ze op dat vlak toch iets heel anders gedaan hebben. En nu die Motif rack en die ES uitkomen zijn die weer 128 stemmig. Ik heb gehoord dat die Motif rack soms wel eens timing fouten heeft en dat wel wat lijkt op wat ik toen zelf had meegemaakt met m'n EX5. Maar ook dat er al wat Yamaha Tyros modellen terug naar de winkels zijn gestuurd omdat ze nog niet goed bleken te werken. Wat dat betreft heeft Yamaha gewoon een slecht 'track-record'.
En nu hoop ik dat dit niet voorkomt met die ES serie want ze hebben wel tijd genoeg gehad om al die software dingen eruit te halen. Je gaat je hardware niet onderdimensioneren en dan wel van die vette specs opnoemen.
Ze hebben bijv ook een Clavinova range en die duurste versie heeft 7 DSP's onboard waarvan er 3 of 5 of zo voor de pianogeluiden zoals resonanties van strings en andere 'bijgeluiden' van piano's real-time berekend worden. En dat ding werkt gewoon wel goed.

Maar als je voor je werk zo'n synth koopt omdat je er dagelijks mee werkt zou ik zeggen pas goed op dat je niet iets koopt wat niet 100% werkt. Of zorg tenminste voor een fatsoenlijke backup.

Een poosje geleden had ik een heel verhaal gelezen over hoe die EX5 in elkaar zat. In feite is die architectuur niet wezenlijk veranderd in de Motifs. Ze gebruiken gewoon standaard chippies in hun chipsets en de rest bouwen ze zelf. Maar bijv die DSP's kopen ze gewoon in. En in mijn synth zitten 3x 25Mhz DSP's.
En hij zou wel 128 stemmig moeten zijn maar in de praktijk komt daar dus helemaal niets van terrecht. Daar is hij gewoon niet snel genoeg voor.

Ik kan me makkelijk voorstellen dat ze nu nieuwere chips hebben gebruikt die sneller zijn maar toen bleek dat die motif 64 stemmig was bleek wel dat ze op dat vlak toch iets heel anders gedaan hebben. En nu die Motif rack en die ES uitkomen zijn die weer 128 stemmig. Ik heb gehoord dat die Motif rack soms wel eens timing fouten heeft en dat wel wat lijkt op wat ik toen zelf had meegemaakt met m'n EX5. Maar ook dat er al wat Yamaha Tyros modellen terug naar de winkels zijn gestuurd omdat ze nog niet goed bleken te werken. Wat dat betreft heeft Yamaha gewoon een slecht 'track-record'.
En nu hoop ik dat dit niet voorkomt met die ES serie want ze hebben wel tijd genoeg gehad om al die software dingen eruit te halen. Je gaat je hardware niet onderdimensioneren en dan wel van die vette specs opnoemen.
Ze hebben bijv ook een Clavinova range en die duurste versie heeft 7 DSP's onboard waarvan er 3 of 5 of zo voor de pianogeluiden zoals resonanties van strings en andere 'bijgeluiden' van piano's real-time berekend worden. En dat ding werkt gewoon wel goed.

Maar als je voor je werk zo'n synth koopt omdat je er dagelijks mee werkt zou ik zeggen pas goed op dat je niet iets koopt wat niet 100% werkt. Of zorg tenminste voor een fatsoenlijke backup.

Dit is nu een opheldering waar je iets aan hebt ! :okdan:

Hehe,

En eentje waar Yamaha NL niet blij mee is. Maar tsja, dan moeten ze maar goede spullen maken die niet nog een jaar lang geupdated moeten worden omdat het niet werkt. Kunnen ze wel jammer vinden maar daar kun je niet bij een klant mee aankomen.

Vreemd genoeg is dat bij de digitale mixers niet zo. Nooit problemen mee gehad. Maar wel de synths. Raar is dat hoor.

Ik ben via een link geplaats in èèn van deze posts is gaan luisteren naar wat workstationbabes.
En ik moet met men aangescherpt gehoor (dat ik automatisch verkregen heb na het niet veel beluisteren van demo's van die dingen) concluderen dat er maar èèn beest is die nog een aanvulling voor mij zou geven qua proffesionele klank.
Welk beest? Ja, de Kurzweil, de Kurzweil K2600 heeft volgens mij de mooiste klank die echt wat deftig in huis heeft.
Ik zeg niet dat die motifs niet goed klinken, het hangt er dan ook vanaf hoe je zo'n ding bekijkt.

Maar voor mij gaat het enkel om de klankopwekking, geen sequencergedoe of sampling. Dan stel ik dus vast dat mijn JV80 + Korg NX5R module, dit soort nieuwelingen nog steeds kan evenaren qua klank. Althans wat ze me laten horen. (indien het wat anders kon zouden ze het wel laten horen in de DEMO's zeker?)
Yamaha moet dan ook niet afkomen met exp. Boards die VA's in huis hebben, want die heb ik zat.

Naar mijn mening kan er wel tegelijkertijd misschien meer uit, meer aansluitingen ook(USB mLAN), maar voor de rest oude wijn in nieuwe zakken.
Ik spaar wel even door, maar zo'n Kurzweil komt er zeker ooit in. Heeft dan ook wel sampling etc., maar dat interesseerd me eigenlijk geen:kont: .
Enkel wat er qua geluid uitkomt is net echt, piano's die klinken als echte piano's zijn, en zo ook voor een resem andere klanken, en dat is wat echt telt. Bij deze motifs en ook bvb korg KARMA hoor ik precies allemaal hetzelfde. Of ben ik nu doof aan het worden?

Prophecian Rapsody:W

Ik zou bijna zeggen "balen dat ik een oude motif7 heb"...

Bijna jah, want het is een bakbeest en ik ben er heel tevreden over.

Je koopt 'm omdat je 'm goed vindt, als er later een beter uitkomt, jammer :)

He Prophet. Dit draadje gaat over een echte synth. Niet die ouwe meuk k2600 van jouw hoor. ;)

Ehmmm.... hoe ging dat ook al weer?

Oh ja, smaken verschillen.

Toen op de Messe nog op een KME staan rammelen en dat was echt 3x niks. En die K2600 lijkt nog zoveel op de K2000. Die gasten zijn nog langer als Yamaha bezig om een type architektuur uit te melken lijkt het wel. Het klinkt zeker niet verkeerd hoor. Maar wat innovatiever mogen ze ook wel worden. Bijv die FX processor van ze is erg leuk maar qua synths schiet het niet echt op.

Maar een synth koop je toch niet om z'n piano's. Daar heb je een digitale piano of gewoon (niet te flauw) een echte piano. Want alleen een echte piano klinkt als een ...... eh ..... echte piano. ;)

He Prophet. Dit draadje gaat over een echte synth. Niet die ouwe meuk k2600 van jouw hoor. ;)

Toen op de Messe nog op een KME staan rammelen en dat was echt 3x niks. En die K2600 lijkt nog zoveel op de K2000. Die gasten zijn nog langer als Yamaha bezig om een type architektuur uit te melken lijkt het wel. Het klinkt zeker niet verkeerd hoor. Maar wat innovatiever mogen ze ook wel worden. Bijv die FX processor van ze is erg leuk maar qua synths schiet het niet echt op.

Maar een synth koop je toch niet om z'n piano's. Daar heb je een digitale piano of gewoon (niet te flauw) een echte piano. Want alleen een echte piano klinkt als een ...... eh ..... echte piano. ;)

Tsss, sorry hoor, als we dan toch heel even off-topic gaan, die K2600 is qua architectuur nog steeds de huidige synths ver voor. Enneh, analoog is zeker ook achterhaald?

Dat die KME niks is, dat is duidelijk, maar van die K2600 blijf je af :maffia:

Ik heb nog maar raar of zelden een vleugel in een homestudio mogen begroeten, maar enfin soit in wezen
heb je gelijk als het echt echt moet zijn(Alsof dat ooit iemand van ons nodig heeft zoals die echt echt).
Je moet toch maar eens goed naar de texturen en trilling van het geluid luisteren in zo'n beest. Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind dat die awm en die pcm toestanden koud en vlak klinken ipv levendig, ja levendig is het juiste woord. Te weinig ballen aan het lijf, moet je weer gaan layeren etc....
(Enfin soms kan het dan ook magisch worden, het is een beetje van alles wat en wanneer ook.Luxe luxe...)

Ik als reeds rompler eigenaar zie me met geen fantom of motif uit een shop wandelen. Misschien later als ik die oude JV lamgerammed heb missch.... ;)

Tsja, romplers zijn ook nog synths. En in wezen zijn die Kurz'en ook gewoon romplers hoor. En het is leuk om analoge instrumenten er mee na te bootsen maar ze zijn veel leuker als je er geluiden mee maakt die echt verzonnen zijn. Da's tenminste echt synthesizen.

Maar ergens snap ik het niet hoor. Bijv die JV/XV en Motifs worden verketterd omdat het romplers zouden zijn maar de Triton/Karma's en Kurzen kom er weer makkelijk vanaf. Of de Emu synthjes de Alesis bakken of weet ik het.
Waarom die onderscheid maken als ze toch eigenlijk hetzelfde zijn. Of een V-synth die menigeen niets aan vind omdat hij te moeilijk zou zijn of de presets zuigen. Eerste voorwaarde is de klank en de tweede de mogelijkheden, dan zien we wel weer maar jammer genoeg moeten merkjes en gevestigde namen weer voor gaan. Heel erg jammer.

Als je een synth RAM geheugen geeft dan is het geen rompler meer. En dan kan hij ook meer dan een sampler. En dan niet een sampling optie om een additionele track erbij te mixen maar echt samples gebruiken. Je hoeft je dan ook niet scheel voor PCM bordjes te betalen (bijna elk groot merk heeft ze wel en het is echt kassa)

Bijv dat gezever over piano's. Er zijn zat piano sample CD's die je vast wel in je synth krijgt. Bijv kan ik een piano patch in m'n XV of EX laden van een P200 gesampled en da's een leuke piano. En tripple strike is wel grappig maar je blijft het echte piano geluid toch missen. Iets wat je in menig nummer niet eens hoort of het moet een klassiek stuk zijn of zo.
Maar ja dan moet je een synth qua samples programmeren. Alsof dat een belemmering zou moeten zijn. Gewoon luiheid eigenlijk.

Als die uit is dan gaat ik hem toch eens kietelen hoor. Dat hij niet beter klinkt als zo'n vette EX5 is natuurlijk logisch maar een :yamaha: is altijd wel interessant.

Het gaat er dan ook niet vanaf hangen of je dan beter muziek zal maken met alles wat nieuw is te kopen. Het is maar een kwestie van verschillende ingredienten in huis te hebben.

Vandaag bein ik nog uit verstomming geslagen door het maken van een drumloop met die oude EMU Orbit V2 module, afgeschreven en geen cent meer voor te krijgen, maar nog lang niet uitgeput qua mogelijkheden. Wij zijn (ik ook) allen rotverwend en halen nog niet alles uit wat we in huis hebben, voor sommigen nog niet eens de helft van de mogelijkheden, nieuwe horizonten.

Die motif is een moderne bak en ziet er uitnodigend uit erin te duiken, dat volstaat als workstation. Triton lijkt me teveel op dat scherm gericht en ik haatte dat van in den beginne, zal ik nooit kopen hoe goed hij ook mag klinken. EMU Synths zie ik ook niet zozeer zitten als klavier, maar een module of sampler erbij ooit dan weer wel.
Enfin wie weet met wat ze nog allemaal afkomen....bankrekening groter maken of weeral kraken... Voor wie denkt van nu, doen!, t'is voor een goed doel! ;)

Origineel geplaatst door bambamstudio
.
Ik vind dat je met de van de gedachten af moet stappen dat een goede synth veel draaiknopjes moet hebben.

Eeeh, noem een 5 goede SYNTHESIZERS zonder knoppen ....:confused: ??

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh, noem een 5 goede SYNTHESIZERS zonder knoppen ....:confused: ??

iig SY99, WSA1, D70 en K2000(r). De WSA heeft 2 controlballen, maar that's it, die andere hebben geen draaiknoppies...

Back