Ableton saturator vs tafeldistortion op kicks

too much

Thomas Vreeke
Ik heb wel vaker zitten zoeken naar wat men de beste manier vindt om kicks te oversturen, en het leek erop dat er niets boven tafeldistortion gaat. Maar nou heb ik een beetje zitten spelen met Jomox mbase en Ableton saturator, en ik vind er niks mis mee zo in eerste instantie. Ik ben erg benieuwd naar meningen van anderen die dit geprobeerd hebben

Geen ervaring met tafeldistortion, omdat ik ITB werk, maar ik gooi meestal de ableton saturator over de kick. vervolgens ook nog de D16 Devastator op een return in de drum rack en op een algemene return de Camelcrusher op een laag volume (hoeft natuurlijk niet per sé) waarnaar ik het drumspoor zend. Resultaat is prima.

voor mij gaat er niets boven gain distortion, feedback distortion, distortion pendaaljes, tape saturation en buizen oversturing.

Dit betekent niet dat ik niet de camel crush gebruik of andere vst distortions.

er zijn zelfs trackers die een lekkere distortion geven als je de file laat clippen en later weer het volume iets reduceerd.

het ligt aan de situatie maar het is vaak een kwestie van luiheid om een plugin te gebruiken.

dus wees niet lui en haal de zaak door je tafel. soms kan een combi ook heel mooi uitpakken.

:mega:

Nee, ben niet lui. Heb alleen geen tafel :) Hou wel heel erg van analoog, maar heb alleen geen zin om een tafel te kopen alleen om kicks te oversturen. Is dat circuitje niet heel makkelijk in een pedaaltje te proppen trouwens? En bestaan ze niet gewoon lang?

De Transistor en Tube Distortion van de Tone2 BiFilter en Tone2 FilterBank3 klinken echt dik en goed. Camelcrusher klinkt ook wel lekker.

Voor tafeldistortion, zie recente video van DJ Niel (Mackie).

De RP Distort Plugin heeft 2 hele dikke Mackie Gain Distortion presets. Kan je echt dikke zware kicks mee maken.

probeer is gewoon een distortion pendaal, das hetzelfde idee, een clippende opamp.

alleen voor gain distortion koop je gen hele mixer, das overkill:mega:

Okay dankjewel, zal die topic vanavond eens checken.
En om nog even terug te komen op die saturator van Ableton, zijn er nog meer mensen die hem goed vinden?

Ik heb een Mackie 1608, een Duece Rat en een Big Muff voor analoge distortion.

De Mackie klinkt gewoon heel goed, laag blijft redelijk behouden en je kunt er gewoon de old-school 909 kicks mee maken. Ik gebruik hem ook voor oversturing van een analoge mono synth, gouden combi.

De Rat gebruik ik veel op kicks. Het is een totaal andere distortion dan de Mackie. Er gaat wat meer laag verloren, maar hij is wel super smerig. Hij heeft 2 kanalen en die gebruik ik zowel als 2 x mono op kicks, of stereo, op stereo signalen. Hij ruist wel.

De Big Muff gebruik ik eigenlijk niet zo vaak. Het uitgangssignaal is heel laag en er gaat ook meer laag verloren dan bij de Rat, heb ik het idee.

Big Muff is idd bekend met volume drop, heb het zelf ook, kun je natuurlijk wel weer harder maken via gain kanaal/compressor

als je distortion pendaals gebruikt moet je wel het laag weghalen van het effect geluid want dat gaat verloren.

hipass by 80-120 hz ofzo.

dit doe je omdat het laag in de distortion ongedefineerd is. in het droge signaal is het sublaag dan beter bruikbaar.

Dit is min of meer een soort standaard in audio mixing. je kan eigen bijna alles hipassen behalve je sub. zo houd je meer headroom over.

Back