VST, VST2, VST3... 32/64 bit... ??

Manic

Ouwe rot
Ik kom er even niet meer uit:

Ik weet dat VST2 en 3 gewoon nieuwere versies zijn, maar wanneer je bij een bepaalde VST (zoals Fabfilter Saturn) de keuze hebt om VST2 of VST3 te installeren, wat maakt het dan nog voor verschil? Heb je dan met VST3 ook meer opties? Of klinkt het beter?

En hoe zit dat nu precies met 32/64 bit? Ik heb sinds kort een 64 bit pc nu, maar mijn vorige was 32 bit. Al mijn projecten die ik op mijn vorige heb gemaakt, wil ik nu dus op mijn nieuwe pc afmaken. Maar dan moet ik dus 32 bit VST's installeren (wat ook gewoon werkt op mijn 64 bit pc). Maar heeft het dan nog zin om toch 64 bit erbij te installeren? Zodat ik voor nieuwe projecten de 64 bit VST's gebruik? Geven deze plugins een beter geluid dan 32 oid? Of kan ik net zo goed met de 32 bits blijven werken?

Ik moet toch ff wennen aan dat hele 64 bits systeem zeg.. :p Wie kan mij opheldering geven over beide zaken?

Als je een 64-bit OS hebt, en een 64-bit DAW geïnstalleerd, en je installeert dan een 32-bit plugin, dan heeft soms/vaak? de DAW zelf al een "bridge" die hem in 64-bit modus zet. Bij Cubase (werk ik mee) is dat bijvoorbeeld VSTBridge. In vorige versies waren daar nogal wat problemen mee, maar je kon ook een extern pakketje kopen voor niet veel geld, JBridge. Dat doet het ook goed. Maar nu zijn er voor zover ik weet in Cubase 6.5 geen problemen meer met VSTBridge. Om een VST in zo'n bridge om te kunnen zetten moet het minstens VST2.4 zijn.

Hopelijk heb ik het voldoende voor je kunnen verduidelijken.
Andere forumleden zijn natuurlijk altijd welkom om aan te vullen of nuances te geven/verduidelijken.

P.S. Als je met én je DAW én je VST in 32-bit werkt, kan het maar max 3GB RAM aanspreken, bij een 64-bit systeem met 64-bit OS kan hij alle geïnstalleerde en ondersteunde RAM gebruiken. Mijn Windows7 Home bv ondersteunt tot 16GB RAM.

heel simpel
je hebt ze niet allemaal nodig, VST3 versie geniet voorkeur ivm intergratie
indien geen vst3 versie dan alleen vst 32 of 64 installeren afhankelijk van daw

Ik heb 64 bits FL Studio. Maar het probleem zit hem vooral in het feit dat al mijn (unfinished) oude projecten gemaakt zijn met 32 bit. Dus wil ik die openen, dan moet ik op mijn nieuwe pc toch ook 32 bit installeren. Maar heeft dat dan nadelen als ik hem 'bridge'? Of kan ik voor nieuwe projecten wel beter 64 bit gebruiken?

vst3 heeft sidechaining, dus voor sommige vst's (compressors) wel handig om vst3 te installeren. Voor de rest werk ik nog met 32 bit dus heb ik daar nog geen last van.

Back