Bekende speaker monitor meetingen

Patat Met

TB or not TB
Onafhankelijke speaker metingen zijn zeldzaam, maar hier heb ik er wat gevonden:
http://web.archive.org/web/20060317203254/http://dmfrench2.iweb.bsu.edu/quasi_anechoic/index.html

Meet methode:
Presented here is quasi-anechoic frequency response data for ten popular nearfield monitors. I performed the tests with Acoustisoft's ETF measurement program and with a B&K 4007 microphone placed six feet from the test subject. The speakers were 20 feet from any boundary yielding an anechoic time interval of about 35 milliseconds and an approximate lower frequency limit of 30 Hertz.

Niet zeggende meting, frequency response zonder fase vervorming en afstraal gedrag. en dan een foto van de meet setup.... yeah right. heel wetenschappelijk uhhhum

Leuk gehobby zou ik zeggen :)

Ach ja referentie zegt het al.

het ligt er aan waar je gerefereerd aan wilt worden.

in referentie was rond 1600 de Rubens vrouwen was je niet zo dat werd je in het water gegooid en als je zonk dan was je een heks, vanaf 1960 was het de Barbie en haar maten. zo zou het ook wel met muziek zijn. ik heb spulletjes die komen uit 1980 dus heb ik ook referentie uit die jaren. Maak je muziek uit 2012 hip dus, heb je Dynaudio BM15A nodig.
we moeten even ijken wat DR.dre heeft dan weet je wat de komende 10 jaar de referentie is. makkelijk toch. :dubbel:
images

Zo wat hebben die alesis een hoge piek in het laag, stijl omhoog vanaf 45 hz :D
Doen het dus goed als subwoofer naast een bestaand systeempje? haha

en dan nog zou stijl omhoog vanaf 40 een flinke sub zijn bij mijn ns40 monitors

Ja, maar de site was lange tijd onbereikbaar.

Voor mensen die twijfelen aan de nauwkeurigheid van de metingen:
Presented here is quasi-anechoic frequency response data for ten popular nearfield monitors. I performed the tests with Acoustisoft's ETF measurement program and with a B&K 4007 microphone placed six feet from the test subject. The speakers were 20 feet from any boundary yielding an anechoic time interval of about 35 milliseconds and an approximate lower frequency limit of 30 Hertz.
De B&K 4007 word geleverd met calibratie gegevens:
chart.jpg

Conclusie van de metingen staan in post 2.

yeps, ik ben het met die conclusie eens...
er zijn bijzonder weinig nearfields waar ik het echt mee kan vinden.

wij gebruiken in de studio dynaudio BM6a nearfields.

om over te mixen, het gaat.
maar de overall geluidskwaliteit vind ik helemaal kut.

:koffie:

dus kan ik dan concluderen dat fabrikanten de meet gegevens er mooier uit laten zien door een andere schaal te gebruiken?

of laat deze meting de gegevens er slechter uitzien door de gebruikte schaal??

Ik twijfel niet aan de metingen omdat ik geen kennis van zaken heb speakers en filters die daar bijhoren is erg ingewikkelde materie waar ik op hts nivea geen kaas van heb gegeten.

is wel erg interesanten materie, het is eigenlijk een wonder dat een dynamische speaker met zijn slechte rendement toch zo goedkan weergeven.

Maar een monitor zou

- niet moeten kleuren

- de instrumenten goed onafhankelijk moeten weergeven

- geen luistermoeheid moeten creeeren

- er geil moeten uitzien

welke response curve daarbij hoort kun je dus goed zien in de metingen.

het hoog word afgekapt en en er word gedipt in het midden.

In veel studios gebruiken ze ook breedband speakers om de mix te controlen. daar wil je echt de response curve niet van zien want dan gooi je hem gelijk weg:)
Maar die zijn zo fase linear waardoor bepaalde aspecten van de mix goed duidelijk worden.

Deze scheve smiley curves hebben een doel: Zo veel mogelijk speakers verkopen.

Het gebied tussen 2kHz en 4kHz is waar muziek "hard" klinkt. Geef je daar een dip, dan klinken de speakers zo lekker "smooth". Het weg houden van de hoge frequenties zorgt ervoor dat de speaker zo mooi fluweel achtig klinkt. Een bult in het laag geeft een stevige bas enz...

Dynaudio weet echt wel hoe ze een nauwkeurige monitor moeten maken, maar die verkoopt niet als je ze in de winkel vergelijkt met speakers met een dip in het midden en lowpass op het hoog.

nou, die bult in het laag zit meestal zo rond de 100Hz, niet echt laag dus.
( dat hebben alle nearfields namelijk niet)

de meeste vallen ook schrikbarend af bij 100 Hz

je hoort dus ook geen echt laag, maar de eerste harmonische van het laag.
en dat is een oude philips truuk.

je kan overigens best goeie nearfields bouwen.
kastje iest groter, en een fatsoenlijke basspeaker erin die als res.freq 20 Hz heeft.
maar ja, daar worden ze een tientje duurder door.

ik wil hierbij graag nog even verwijzen naar dit draadje;
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=129460&highlight=kringloop+nearfields

die geven vaak betere resultatan.
:mega:

Ach ja referentie zegt het al.

het ligt er aan waar je gerefereerd aan wilt worden.

in referentie was rond 1600 de Rubens vrouwen was je niet zo dat werd je in het water gegooid en als je zonk dan was je een heks, vanaf 1960 was het de Barbie en haar maten. zo zou het ook wel met muziek zijn.

Offtopic:
Maak er nou geen zootje van hé! Als je zonk, was je géén heks (maar wel verdronken). Heksen waren namelijk licht omdat ze op de bezem moesten kunnen vliegen. Als ze bleven drijven waren ze een heks. En dan kwamen ze op de brandstapel. Maar pas nadat ze de hekserij hadden bekend. Meestal na zware foltering.

Ontopic:
Net als me monitors dus. Als je je oren lang genoeg foltert, wen je eraan en denk je dat het OK is.....

Maar een echt goede neutrale speakermeting moet je in een echt dode meetkamer met gecertificeerde meetapparatuur doen. En die situatie van dode meetkamer en pro apparatuur heeft echt niemand thuis. Dus alle metingen anders dan die, zijn subjectief.

Buiten dat geloof ik echt niet dat grote merken speakers maken met bepaalde specs alleen maar om ze te kunnen verkopen met een mooi bijbehorend grafiekje. Dus dat ze speakers maken die slechter zijn dan wat ze voor hetzelfde geld zouden kunnen. Dat vind ik een beetje paranoia complot-theorie.

Back