Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En wat is nu je punt waar wil je heen.gaan we het bij de volgende 3 posten hebben over peperdure monitors van ruim 3000 perstuk omdat het zo vlak moet zijn "zeggen ze".
Het punt is eerlijke informatie overbrengen. In dit geval onafhankelijke speaker metingen.
En hoe het komt dat fabrikanten deze trucs toepassen om meer speakers te verkopen. In dit geval de tekortkomingen van onze belevings-wereld en zintuigen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waar om je bij de monitoren je in deze discussie heel erg op de grafieken en metingen focust, terwijl je als het bijvoorbeeld over verschillende geluidskaarten (of AD/DA converters) gaat je de grafieken en/of data links laat liggen en puur afgaat op je gehoor. Is het dan niet logischer om bij luidsprekers ook af te gaan op je gehoor, immers als jij het verschil niet hoort of als het voor jouw doeleinden voldoet, dan is het toch prima?
Als je een gehoor afwijking hebt, dan hoor je de werkelijkheid met die gehoorafwijking.Een voorbeeldje: stel ik heb een dip in mijn gehoor in het hoog, op de plek waar mijn favoriete speaker een bult in de metingen laat zien heeft. Op papier is dat dan een slechte monitor (er even vanuit gaande dat de ideale speaker lineair zou zijn), maar voor mij zou dat de perfecte speaker kunnen zijn.
Als je een gehoor afwijking hebt, dan hoor je de werkelijkheid met die gehoorafwijking.
Een speaker die ergens een piek heeft zal die frequentie curve overal op toepassen. Je zal dus de piek als afwijking van de werkelijkheid waarnemen.

En dat frequentie lineariteit het belangrijktst is.
Het feit dat er geen frequentie lineare speaker bestaat is voor mij hoofd reden dat ik me niet in jouw theorie kan vinden.
ik heb zelf ook wat lopen knutselen met electrostaten en dynaudio subjes.
En inderdaad bij een redelijk vlak midden lijken de gitaren eindelijk echt en komen stemmen tot leven, soms zelfs zo dat het echt recht in je bakkes aankomt.
vind het moeilijk te verkroppen dat die monitors die daar staan, allemaal kut zouden zijn.
Mischien heb ik een verkeerd beeld wat de onderkant van de monitor markt is.
Maar die KRK's Alesis one's enzo vond ik altijd al butt.
Ik heb trouwens geen monitors behalve een paar hifi speakers. wil met die dynaudio woofertjes en een paar esotec of scanspeak tweaters zelf een setje bouwen.
Wel heel interessante materie dit.
Nog tips voor een goede tweeter die vanaf 2500hz kan en 8 ohm is??
welke monitoren zijn wel heel erg linear dan uit het hoge segment??
![]()
Nog tips voor een goede tweeter die vanaf 2500hz kan en 8 ohm is??
![]()

Die Philipsen zijn idd goed (de softdomes) en goedkoop.
Ik kan een setje D28 tweeters en 17w15 subs kopen + filter voor 150€
is dat een goede deal??? ik heb namelijk zelf nog een setje 17w15´s.