audiophile 2496

bart1

Nieuwkomer
Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand de juiste info voor me heeft. Heel internet afgezocht (.) maar niet kunnen vinden.
Ik wil met laptop gebruik gaan maken van VST's. Nu heb ik nog een audiophile 2496 liggen die destijds prima voldeed in PC. Maar nu heb ik dus een laptop zonder PCI aansluiting.
Bestaat er een adapter voor bv USB? Ik heb verder alle aansluitingen incl een Expresscard ingang.

Ik hoor het graag. Als het niet kan of wordt afgeraden, is er dan een andere goedkope oplossing? Ik heb van Behringer al mooie audio interfaces gezien voor heel weinig geld. Maar ik neem aan dat ik daarmee nog steeds niet mijn latency mooi laag kan krijgen. Die is nu redelijk laag (15 ms) maar ik weet niet hoe dit zal gaan met gebruik van meerdere VST's.

Alvast dank !

Verkoop de Maudio voor 35 euro op marktplaats. die dingen zijn nog best gewild en koop daarna een nieuwe USb interface bv van moto van zeg 3 jaar terug en het geld verschil valt best mee. je krijgt ook meer.

Oplossingen om PCI(e) geluidskaarten aan je laptop te verbinden ken ik niet. Ik zou inderdaad kijken naar een betaalbare USB interface. Zelf heb ik een hele tijd de Audiophile USB gebruikt, fijn ding, maar weet niet of die op de nieuwe OS-en nog ondersteund wordt en wellicht is er inmiddels voor hetzelfde geld wel iets beters te krijgen.

OK, bedankt alvast. Als het gaat om latency en audio las ik dat dat inderdaad wel beter is met een externe interface/geluidskaart.

Openstaande vragen nu zijn:
- ik heb een MIDI>USB interface (midisport 4x4) , dus volgens mij heb ik de aansluitingen niet meer nodig. Alleen dus wel natuurlijk het liefst een zo laag mogelijke latency. Waar moet ik dan op letten bij aanschaf van een interface/geluidskaart? Ik heb ook een groot (wel wat ouder) mengpaneel maar volgens mij is dat verder niet relevant in de setting.

- klopt het dat het opnemen van externe audio inderdaad beter is met gebruik van externe interface, vergeleken met de standaard mini jack ingang op laptop?

- ik heb ook een fire wire aansluiting. Ergens las ik dat dit beter/sneller is dan USB als het gaat om aansluiting geluidskaart/interface. Klopt dat?

- als ik meerdere VST's wil gaan gebruiken in één song, wordt dan de latency naarmate ik meer gebruik ook trager?

- en als laatste, als ik een interface koop met meerdere audio uitgangen, dan kan ik volgens mij ook verschillende VST's koppelen aan individuele kanalen op mijn mengpaneel, klopt dat?

nogmaals dank en ja, veel vragen. Maar om eerlijk te zijn, ik wilde eigenlijk een Korg Kronos kopen. Maar ben nu toch op zoek naar een goedkopere oplossing. En volgens mij zal dat aardig lukken. De basis wordt een Yamaha CS1X (met vrij recente laptop)

externe geluidskaart

externe geluidskaart

Ik ben van plan externe geluidskaart aan te schaffen en heb onderstaande vragen nog open staan:

- ik heb een MIDI>USB interface (midisport 4x4) , dus volgens mij heb ik de aansluitingen niet meer nodig. Alleen dus wel natuurlijk het liefst een zo laag mogelijke latency. Waar moet ik dan op letten bij aanschaf van een interface/geluidskaart? Ik heb ook een groot (wel wat ouder) mengpaneel maar volgens mij is dat verder niet relevant in de setting.

- klopt het dat het opnemen van externe audio inderdaad beter is met gebruik van externe interface, vergeleken met de standaard mini jack ingang op laptop?

- ik heb ook een fire wire aansluiting. Ergens las ik dat dit beter/sneller is dan USB als het gaat om aansluiting geluidskaart/interface. Klopt dat?

- als ik meerdere VST's wil gaan gebruiken in één song, wordt dan de latency naarmate ik meer gebruik ook trager?

- en als laatste, als ik een interface koop met meerdere audio uitgangen, dan kan ik volgens mij ook verschillende VST's koppelen aan individuele kanalen op mijn mengpaneel, klopt dat?

Bij de keuze van een audio interface bepaal je best eerst hoeveel inputs en outputs je wil hebben.
Heb je een Mac of PC laptop? (MOTU heeft bijvoorbeeld een slechte reputatie qua drivers voor Windows.)

Klopt. De ingebouwde audio in een laptop geeft geen fantastische opname kwaliteit en latency.

Het verschil is achterhaald in de praktijk, imo. En voor firewire heb je best een Texas Instruments chipset.

Als je CPU gebruik een bepaald niveau bereikt heeft krijg je crackles/dropouts. En dat kan je verhelpen door de latency hoger (meer latency) te zetten.

Mengpaneel? Bedoel je je software mixer?

Dank voor je reactie.

In antwoord: Heb een PC laptop dus geen mac. Met mengpaneel bedoel ik in deze niet de software maar het mengpaneel ook genoemd in eerste gedeelte van mijn tekst. DIt is een 10 kanaals paneel maar dus wel al een wat oudere. Wel ook met Fantoomvoeding enzo.

"Als je CPU gebruik een bepaald niveau bereikt heeft krijg je crackles/dropouts. En dat kan je verhelpen door de latency hoger (meer latency) te zetten." Bedoel je hiermee het instellen van de buffer in de ASIO instellingen? En is het dan zo dat als meerdere VST's worden gebruikt, dus niet de latency hoger wordt maar alleen de CPU zwaarder belast zal gaan worden?

Dat mengpaneel heeft hier weinig relevantie, omdat het enkel iets doet voor of na audio door je PC passeert...

Inderdaad ;)

Ja inderdaad. Maar het lijkt mij handig als ik niet alleen maar alles op mijn pc moet bedienen. Daarom dacht ik dat het handig is om meerdere kanalen toe te wijzen aan mijn mengpaneel en zodoende in ieder geval volume per VST kan regelen. Maar misschien is er wel een soort mengpaneel in de handel dat geschikt is voor Cubase. Ik zag tenminste al een speciaal keyboard met alle shortcuts onder speciale toetsen.

Voor zover bedankt voor de info nogmaals. Maandag krijg ik mn CS1X en kan ik a.d. gang. Oude hobby weer opgepakt want heb jaren geleden heel veel tijd gestoken in muziek maken met het oude cubase op Atari en Korg Polysix en Yamaha YS 100 en YS 200 en DR550 en nog wat van die bakjes. Inmiddels allemaal wel beetje verbeterd, of tenminste, anders.

Ja inderdaad. Maar het lijkt mij handig als ik niet alleen maar alles op mijn pc moet bedienen. Daarom dacht ik dat het handig is om meerdere kanalen toe te wijzen aan mijn mengpaneel en zodoende in ieder geval volume per VST kan regelen. Maar misschien is er wel een soort mengpaneel in de handel dat geschikt is voor Cubase. Ik zag tenminste al een speciaal keyboard met alle shortcuts onder speciale toetsen.
Je kan dat, niet met een mengpaneel, maar met een midi controller.
Zoiets:
http://www.behringer.com/EN/Products/BCF2000.aspx
of http://de.novationmusic.com/midi-controllers/zero-sl-mkii of http://www.mackie.com/products/mcu/mcu_upgrade.html of http://www.steinberg.net/en/products/controllers/cmc_series.html
etc...
Er zijn er nog veel anderen. Maar niet met een gewoon mengpaneel ;)

Back