Yamaha Pass systeem

de b35n is digitaal.
lijkt een beetje op het pass systeem, alleen worden dan digitale dingen aangestuurd, ipv. analoge.
en idd, ook een vcf(die is natuurlijk wel analoog)
ook 7 voices per keyboard.

:mega:

de b35n is digitaal.
lijkt een beetje op het pass systeem, alleen worden dan digitale dingen aangestuurd, ipv. analoge.
en idd, ook een vcf(die is natuurlijk wel analoog)
ook 7 voices per keyboard.

Bedankt voor de info! Nooit verwacht dat zo'n oude orgel al digitaal was.
Eigenlijk had dat ding nooit naar de kringloopwinkel moeten gaan. Nu is hij weer goud waard. Ik heb veel van de klanken kunnen reproduceren in de Korg Wavestation, maar de Ensemble-chorus is niet te imiteren.

de b35n/b55n zij bij benadering hetzelfde.
en idd, yamaha was samen met casio erg vroeg met digitale instrumenten.

goud zijn ze niet waard, ik kan er zo 4 gratis ophalen van MP.:D

en volgende week weer, als ik dat zou willen.

ik vindt ze zelf nogal kazig klinken.

goud zijn ze niet waard, ik kan er zo 4 gratis ophalen van MP.:D

Voor wat ze zijn, zou je geld toe moeten betalen om ze te laten recyclen.
Maar de strings-klank met het ensemble-effect vind ik goud waard. Doe er een paar flutes bij en ik bied platina.
Kazig? Ik houd van kaas. :)
Het is niet voor niets dat de SK-serie keyboards tegenwoordig goud geld opleveren, terwijl de oude B-serie orgels dezelfde klank bieden.

ik vindt ze zelf nogal kazig klinken.

Daar schuilt toch een handel. Ik ken iemand die oude orgels opkoopt om er een chorus-box van te maken. De puls-klanken van oude orgels zijn met een beetje goeie synthesizer na te maken, maar je blijft steeds steken bij de chorus. Hetzelfde geldt voor de klanken van een Strings-ensemble: de klanken stellen niet veel voor, maar het is de chorus die de klank maakt en niet na te maken is met een modern apparaat.
Neem het emmertjes-geheugen uit een oude orgel en maak daarvan het apparaat dat elke klankbron als een zwevende strings-machine laat klinken.

nou, ik heb een aantal van deze chorussen liggen.
om dat geheel werkend in een kastje te krijgen, moet je toch aan iets van 400,- denken.
ik denk niet at iemand dit soort bedragen wil neertellen voor een chorus uit een oud orgel.

:koffie:

Baars "waarom zou yamaha in dezelfde periode van productie opeens synth onderdelen in hun orgels gaan verwerken terwijl er beter bruikbare orgel onderdelen voorhande zijn?"

Was het niet gewoon "heel erg in de mode" om synthese te gebruiken om gestructureerd deze sound te krijgen,

Verder heb ik het draadje niet geheel grondig gelezen :D

Welke zijn eigenlijk de laatste Electones die integraal analoge klankopwekking hebben, dus geen digitale waveforms? Niet omdat ik daar op kick ofzo (als het goed klinkt is het goed, ongeacht de technologie) maar ik vraag me af hoe vroeg Yamaha naar digi waveforms ging. De B reeks is tenslotte al aardig oud. :)

Baars "waarom zou yamaha in dezelfde periode van productie opeens synth onderdelen in hun orgels gaan verwerken terwijl er beter bruikbare orgel onderdelen voorhande zijn?"

Was het niet gewoon "heel erg in de mode" om synthese te gebruiken om gestructureerd deze sound te krijgen,

Verder heb ik het draadje niet geheel grondig gelezen :D

nou nee, het is met synthonderdelen een stuk lastiger en ook nog eens extreem duur om orgelgeluiden op te wekken....

Welke zijn eigenlijk de laatste Electones die integraal analoge klankopwekking hebben, dus geen digitale waveforms? Niet omdat ik daar op kick ofzo (als het goed klinkt is het goed, ongeacht de technologie) maar ik vraag me af hoe vroeg Yamaha naar digi waveforms ging. De B reeks is tenslotte al aardig oud. :)

erg vroeg, ik zal dat eens even nakijken.
ik dach zoongeveer halverwege de jaren 70 dat de omslag kwam, dus puur alaloog naar meer digitale besturing, en later ook de digitale klankopwekking.

Back