Welke geluidskaarten heb je tot nu toe in bezit gehad?

virkaz

Ouwe rot
De titel zegt het al, welke geluidskaarten heb je tot nu toe al in bezit gehad?
Ik trap af met:

Gehad:
  • Media Vision Pro Audio Spectrum (eerste betaalbare 16bit geluidkaart destijds, maar zeer slechte driver ondersteuning voor apps als Screamtracker III en Fasttracker 2)
  • Creative SoundBlaster 32 AWE met 2x 8mb EDO RAM -> Eigen sampler met filters etc!
  • Gravis Ultrasound speciaal voor FT2 gekocht om te experimenteren.
  • Guillemot Maxi Studio ISIS - Ook eigen sampler (brakke drivers en veel te veel latency, 60ms ofzo)
  • Yamaha DSP Factory (x2 en 3x AX44) top ding (een O2R in je pc, maar helaas maar tot 28ms latency
  • RME HDSP9652 met 3x ADA8000 (en daarvoor direct op de Behringer DDX3216 aangesloten) top drivers, lage latency! Beste drivers ooit (voor mij dan)

Huidige:
  • Steinberg MR816 CSX en X via Firewire.

Ben benieuwd naar jullie geschiedenis...

Mijn lijstje is pas volledig als inclusief de eerste twee stappen (welke geen geluidskaartsen zijn, overigens zijn de eerste twee apparaten nooit in mijn eigen bezit geweest, maar waren ze min of meer gemeenschapsgoed van onze band.):

- 4 sporen cassetterecorder
- 16 sporen bandrecorder (we waren jong en hadden geen geld dus deze machine was eigenlijk nooit goed afgesteld wegens ontbreken onbetaalbare testband)
- Guillemot Isis
- Terratec EWS88MT
- Sonorus Studi/o (16 sporen adat kaart) met twee Fostex VC8 converters erop
- RME Hammerfall 9652 met dezelfde twee VC8's en een derde Marian Adcon
- VC8's weggedaan en twee RME ADI8's teruggekocht
- Marian ook weggedaan en SSL Alpha link AX gekocht
- RME DHSP MADI kaart met twee SSL Alpha links (een AX en een SX) over MADI en de twee RME ADI8's doorgelust over ADAT.

Het hele zooitje draait nu naar tevredenheid op 24/44,1 of 24/48.

als je die 16 sporen noemt, vergeet je er dan niet 1. :D

begint met ST

Turtle Beach Monte Carlo en Maui (1994) met deze set ben ik begonnen op een 486 computer. De Maui kaart is een sampler met 2 MB aan sample geheugen. Zie deze link voor screenshots van de software die daar bij zat: http://forums.planetz.com/viewtopic.php?f=31&t=30910&hilit=maui

Echo Gina (1999) gebruik ik nog steeds onder XP voor WaveLab en SoundForge

Sonic Core Scope (PCI) met 2 x A16 Ultra converters (2009) alhoewel geluidskaart hier niet de lading dekt ;) het is meer een virtuele modulaire muziek studio zonder latency en met total recall die perfect integreerd met bijv. Cubase en een hardware studio. Wil ook nog een tweede computer gaan kopen en daar een XITE-1 bij kopen voor nog meer DSP power.

- Creative Live kaartje met E-mu 10k1 drivers voor ASIO. Volgens mij kwamen die drivers van de E-mu APS ofzo, het werkte wel iig.
- Creative Audigy.
- E-mu 1212. Toch wel een groot verschil met die Audigy. Op 2 pc's naast elkaar draaide ik dezelfde presetjes af en die E-mu klonk beduidend beter.
- M-audio, audiophile 2496. Gewoon prima allroundkaartje voor dat geld.
- MOTU 2408 mk2, erg fijne en uitgebreide kaart. Draaide ook stabiel.

Ik heb nu weer de M-audio maar in de toekomst zou ik wel eens een RME willen uitproberen, of die MOTU met Black Lion mod. Ik draai op windows en ik ben een beetje huiverig voor Firewire.

Ik ben al heel lang tevreden met een Motu 24 i/o en sinds een jaar ook een 2408.

Daarvoor een Terratec kaart gehad en daarvoor... Soundblaster...

Terratec Phase 28
Edirol DA 2496
M-audio fw410
Motu Ultralite
Motu 828mk2
Mackie firewire interface waar ik het typenr. van vergeten ben.

Firewire heb ik compleet afgezworen in mijn studio, komt er niet meer in. (heb ook een Liquidmix gehad nog..)

Nu al een tijd zeer tevreden met RME HDSP9652 met een 8ch. Lucid ADA met daar weer 2x GAP pre 73 bij. Heb ook ADA's er aan gehad van RME, Behringer en presonus.

Verleden:
Soundblaster AWE32 (ik werkte alleen met midi en wavetable synth)
Soundblaster Live! (AWE32, maar dan geavanceerder)
Echo Gina (20 bit versie; ik heb nog steeds de kabel en breakoutbox liggen, iemand nog belangstelling?)
Egosys WaMi Rack 24

Huidige setup:
2x Echo AudioFire 12 (begonnen met één, daarna tweede erbij)
RME Fireface 800 + Digimax D8 via adat (mobiele setup voor opnames op lokatie, gebruik ik niet in de studio)

Terratec ews88mt
Creamware ? (prima, maar alleen stereo in & uit)
RME Multiface 1 (zou ik nog gehad hebben als ie niet stuk was gegaan)
RME Fireface800 (software en mogelijkheden prima, crap gebouwd, ALLE jacks zijn al overgesoldeerd)

Audiowerk8
M-audio 410
Motu 2408
Motu 828mk2
Fireface400
Fireface800
Metric Halo
Babyface

Favoriet zijn FF400 en Metric, Babyface is in principe fijner qua drivers en software, maar USB, buspower, matig matig :)

Soundblaster 16
Soundblaster AWE32
Soundblaster Live! Platinum
Terratec DMX6Fire LE
Soundblaster X-FI XtremeMusic (doet nu enkel dienst in de algemene/gaming PC)
Tascam US122MkII (nu enkel als MIDI-interface)
Edirol M16-DX

Soundblaster 16
Soundblaster Live!
Soundblaster Live! 24
M-Audio Audiophile 24/96 USB
Creamware Pulsar 2
E-Mu 1212M + Soundcraft 328 Digital voor ADAT
Motu 828 MK3 Hybrid

Echo Gina
WamiRack 24
Motu 2408 (van 1 > 2 > 3) en gebruikt ik nog steeds digitaal aangesloten op een Tascam tafel.
Focusrite 18i6 (Laptop en 2de PC)

In bezit gehad:

Verscheidene geluidschips in verschillende home computers VIC20/C64/C128D/MSX/ZX Spectrum+ (SID, AY-8912)
Een geluidskaart (merk onbekend) met ISA slot en Voyetra sw (midi tower PC 486DX2-33)
Soundblaster AWE32 (midi tower PC Pentium 133)
Soundblaster Live! (midi tower PC Pentium II 600)

Huidig:

Realtek chip (netbook 900)

In de studio
Digidesign 888
Digidesign 96io
Digidesign 96i io
Thuis
Komplete audio 6

Realtek Onboard
Soundblaster 16
EMU 1212m (Fijne interface)
Echo AudioFire 12 (Super interface en met veel in en uitgangen!)

geen idee meer. in ieder geval opgeblazen. zou best een onboard realtek geweest kunnen zijn.
Sound Blaster 16
audiophile 2496
rme hdsp 9652 + analog expansion boards

Back