wat hoor je?

wat hoor je?

• Totaal aantal stemmers
    32
misschien moet je dat i.d.d. eens doen (of je test CD gebruiken) en kijken of wat je ZIET (op je scherm RTA) overeenkomt met wat je hoort.

Want misschien zag je m'n 40hz wel, maar hoorde je alleen de bovenharmonischen nog een beetje na ijlen tussen de 50<>80Hz, of misschien hoorde je de 40Hz wel maar op de helft van de amplitude omdat je speakers niet lineair zijn.
mijn file is geen maatstaf, wil je weten wat je echt kan horen horen in mijn file, dan moet je eerst met geisoleerde testtonen testen wat jou speakers in jouw ruimte kunnen weergeven. specs van de fabrikant zeggen hierbij helaas niet zo veel.

Precies wat ik zeggen wil. Zelf geef je al aan dat er bovenharmonischen gehoord kunnen worden etc. etc. Dus is jouw file wel leuk, maar het zegt niks. Vooral niet omdat er meerdere tonen gelijktijdig hoorbaar zijn. Wil je echt weten wat je hoort, en of het klopt wat je denkt te horen, heb je een test CD nodig. Een analyzer is dan trouwens absoluut niet nodig. Eerst jouw filetje luisteren en dan daarna de test tonen is bv een prima methode om te staven of je het juist(e) hoort.

En omdat ik zelf een test CD heb, heb ik die natuurlijk in de studio (en de woonkamer) erin gehad. En ik weet dus heel goed wat ik hoor en moet horen. Het was ook alleen als aanvulling op jouw verhaal bedoeld zodat mensen ook daadwerkelijk wetenschappelijk kunnen testen/toetsen wat ze horen. Niet meer dan dat. Ik wil niks aan jouw idee/thread afdoen.

Ik hoor eigenlijk behalve een kick alleen maar frequenties die je mix om zeep gaan helpen, en te laag zijn. Veel 50 hz en omstreken, met een subtoon op 30 hz erbij komt.

Kortom: ik hoor wat in een mix niet thuis zou moeten horen. (behalve die kick dan)

Geluisterd op: Westlake BBSM12, en ter controle op PSI21m met sub

Back