wat hoor je?

wat hoor je?

• Totaal aantal stemmers
    32
Onze hersenen hebben de eigenschap een grondfrequentie bij harmonischen te kunnen 'bedenken' waardoor er toch laag ervaren wordt op speakers die niet al te laag gaan.

Behoorlijk wat kleine speakertjes die van dat principe gebruik maken. Zoals mijn eerste Edirol 'monitors' destijds.

Misschien dan wat staande golven in je ruimte? als je met definitie het ontbreken van een scherpe attack of slam bedoelt, dan klopt dat, dat zit er niet in. met definitie bedoel ik hoe gescheiden je beiden t.ov. kan blijven horen

Ah zo... Ik kon het prima gescheiden horen. Mijn studio is acoustisch geoptimaliseerd. Maar ik doelde meer op het basgeluid zelf. Ik wil graag wat meer zgn 'grawl' voor de definitie. Niet zozeer een octaaf hoger.

Nu bij de 2e file kan ik alles nog steeds prima horen welke noten het zijn. Ook de laagste. Maar 1 octaaf hoger is voor mij geen bas meer :-)

klopt,oktaaf hoger is weer heel anders :D zal dan maar gelijk het "doel" van deze "test" uitleggen:
Hoewel de vraag simpel was, reageert iedereen anders:
- geen laag
- wel laag
- lelijk laag
- geen definitie (in jouw geval te weinig harmonischen)
- vervorming
- trillend interieur

blijkbaar is laag dus voor iedereen anders. kijkend naar de track die ik eerder deze week gepost had, hoort de helft dus gewoon de 2e subby kick niet, wat ik daar dan weer mee wil is dan weer een ander verhaal:
- als je set het niet weergeeft jammer dan
- of een andere kick met meer harmonischen en puntigere attack, om "compatible" te worden

gewoon ff een allerdaags hersenspinsel dus....

blijkbaar is laag dus voor iedereen anders. kijkend naar de track die ik eerder deze week gepost had, hoort de helft dus gewoon de 2e subby kick niet, wat ik daar dan weer mee wil is dan weer een ander verhaal:
- als je set het niet weergeeft jammer dan
- of een andere kick met meer harmonischen en puntigere attack, om "compatible" te worden

Je geeft hier de 2 manieren weer om sublaag te horen:
Een goede speaker ruimte combinatie.
Of vervorming toevoegen.

Het 1e is meestal vrij kostbaar en er is kennis voor nodig.
Het 2e is zeer eenvoudig en goedkoop.

uiteindelijk maakt men muziek met de bedoeling dat een ander het ook leuk thuis zou kunnen draaien?

hoe graag je ook met laag en vooral sublaag wilt werken, het zal vast vaak helemaal wegvallen in de meeste luister-situaties. best een gedoe om rekening te houden in je mix met sublaag wat waarschijnlijk bijna niemand ooit zal horen. en toch willen die mensen wel ook bas horen, dus normale bassen moeten ook goed gemixt zijn zonder sub lijkt me.

of het moet weer speciaal geproduceerd zijn voor dans-boem-dreun-disco-night activiteiten. ik neem aan dat de installatie wel veel sub aan kan meestal...dat dan weer wel...

uiteindelijk maakt men muziek met de bedoeling dat een ander het ook leuk thuis zou kunnen draaien?

hoe graag je ook met laag en vooral sublaag wilt werken, het zal vast vaak helemaal wegvallen in de meeste luister-situaties. best een gedoe om rekening te houden in je mix met sublaag wat waarschijnlijk bijna niemand ooit zal horen. en toch willen die mensen wel ook bas horen, dus normale bassen moeten ook goed gemixt zijn zonder sub lijkt me.

of het moet weer speciaal geproduceerd zijn voor dans-boem-dreun-disco-night activiteiten. ik neem aan dat de installatie wel veel sub aan kan meestal...dat dan weer wel...

Duidelijk verhaal, maar dat is inderdaad waar de meesten plat gaan als hun tracks voor het eerst in de clubs of op festivals worden gedraaid, het laag. Met het schaamrood op de kaken vertrekken de meesten dan het liefst.

Duidelijk verhaal, maar dat is inderdaad waar de meesten plat gaan als hun tracks voor het eerst in de clubs of op festivals worden gedraaid, het laag. Met het schaamrood op de kaken vertrekken de meesten dan het liefst.

je bedoeld dat het niet goed is of dat ze dat missen.

Vaak dat ze niet weten dat er veel te veel informatie in het laag zit ('rumble') en dit is iets wat de balans niet ten goede komt.

Dat is mijn punt i.d.d wat je niet hoort kan je ook niet onder controle houden.

Dat is mijn punt i.d.d wat je niet hoort kan je ook niet onder controle houden.

dat is waar
en daarom zijn dan heel goede monitor-speakers en perfect akoestische ruimte ook zo belangrijk en tegelijkertijd een groot probleem vaak/soms/altijd.

mijn bassen hoeven niet naar het sublaag gelukkig....

Maarr.. maar.. als men iets typeert als 'lelijk laag' dan is het puur persoonlijk toch?

Want wanneer diegene dit hoort op een bagger setje, of op een high end set dan kan hij beide keren typeren als 'lelijk laag'. Is gewoon een persoonlijke mening toch en hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de kwaliteit vd afluistering...

Of klinkt dit heel smartass? :D

Maarr.. maar.. als men iets typeert als 'lelijk laag' dan is het puur persoonlijk toch?

Want wanneer diegene dit hoort op een bagger setje, of op een high end set dan kan hij beide keren typeren als 'lelijk laag'. Is gewoon een persoonlijke mening toch en hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de kwaliteit vd afluistering...

Of klinkt dit heel smartass? :D

Nee hoor.

Of geluid mooi of lelijk is is namelijk het enige wat subjectief is aan geluid en dat is persoonlijk. Al het andere aan geluid kan objectief worden gemeten.

Nee hoor.

Of geluid mooi of lelijk is is namelijk het enige wat subjectief is aan geluid en dat is persoonlijk. Al het andere aan geluid kan objectief worden gemeten.

Da's natuurlijk niet helemaal correct. Dit geldt meer algemeen voor het oordeel of kenmerk dat mensen aan geluid geven, dus behalve mooi/lelijk geldt dit ook voor termen als warm, open, sprankelend, wollig etc. Dat is ook niet echt meetbaar en kan voor iedereen weer iets anders inhouden.

de beste bas focus heb je toch op een hoofdtelefoon, daarmee kan je diep in de sub luisteren.

dit id dan weer 1 op 1 compatible met een P.A.

Goede sub mixen is eigenlijk heel makkelijk.

gewoon alles highpassen en de sub de baas laten zijn.

en er 1 extra harmonische aan toevoegen.

het enige probleem is dat iedere speaker en ruimte zijn eigen resonatie frequentie heeft, dit vertaald zich in dat de noot die op deze frequentie verschijnt duidlijk harder is dan de andere noten.

Maar op een ander geluids systeem kan een andere noot juist weer harder klinken.

Om deze reden moet een goede monitor dus een hele lage resonatie frequentie hebben, hellaas is dit vaak niet het geval. gelukkig doet een goede hoofdtelefoon dit prima.

had laatst weer een bloedneus na een dj set met veel bas. is volgens mij niet erg gezond

Headphones vallen vanaf 60hz al flink af, als je iets NIET moet doen is het afmixen op headphones en al helemaal niet voor laag.

Headphones vallen vanaf 60hz al flink af, als je iets NIET moet doen is het afmixen op headphones en al helemaal niet voor laag.

Dat van dat afmixen zou ik niet willen ontkrachten, maar je sub was desondanks goed hoorbaar op hele simpele in-ears van Sony :) Ik hoor ook zeker dieper laag op mijn produceerheadphones dan over mijn speakers en dat ligt niet in de laatste plaats aan de speakers zelf, maar de laagst weer te geven frequentie is bij speakers ook nog eens afhankelijk van de grootte van de ruimte. Volgens mij heb ik ooite eens berekend dat lager dan zo'n 60 Hz uberhaupt geen zin heeft op mijn kamertje.

Dat zijn i.d.. De staande golven die cancellen, om je een indruk te geven van het laag, dat zou ongeveer op je headphones moeten klinken als je vroeger wel eens had met die bass inducted headphones met eigen stroom. Of anders het sublaag van een flinke boomcar

Back