Welke DX7 kopen?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Hey forummers,

Ik wil erg graag een heuse, echte Yamaha DX7 gaan kopen omdat ik denk dat ik dan vooruit ga in klank t.o.v. de FM7/FM8 vst's. Maar er zijn een stuk of wat versies van deze synth, die elk hun eigen specs hebben. Die ken ik dus wel ongeveer. Maar ik ben vooral uit op een authentieke FM klank zoals vaak te horen in producties uit de 80's: Level 42, Al Jarreau (jay graydon), Whitney Houston, Spyro Gyra, Chick Corea, Bob James, Randy Crawford, David Benoit, Toto. Enfin, u begrijpt het wel.

Grofweg overweeg ik een Dx7 mk1, omdat deze een meer gritty klank met veel artifacts zou hebben.
Maar misschien een nieuwere versie Dx7s, mkII D, mk2 FD, omdat deze die heerlijke stereo unison mode hebben. Ik vraag me af of je dan nog steeds naar een DX7 luistert, of dat het karakter dan meer "generiek"is geworden in de context van een gehele productie.

Graag hoor ik jullie feedback hierover. Bedankt!

Als je alleen de sound wilt, maar niet de interface en de toetsen, dan is de TX7 ook een optie. 32 presets, kan je met een computer via midi vullen.

Er is een editor, DX Alive voor ca. 15 dollar waarmee je patches kan aanpassen in een grafische interface. Maar er zijn er veel meer beschikbaar.

Ik heb een TX7 voor de echte FM sound. Idee was vooral dat ik toch niet ga zitten editten op een DX7. Ik zag laatst hier op SF een TX voor 50 euro (zonder netsnoer).

Of de sound nou echt beter is dan FM7/8, ik weet het niet. Geluid is zeker puurder en wat rauwer, maar veel DX7 patches zijn toch wel behoorlijk cheesy. In FM7/8 kan je nog redelijk veel editten on the fly, kan je met een DX7 wel vergeten.

Gezien dat het netsnoer aan de TX7 vastzit is dat toch wel handig om het er bij te hebben, dan moet het dus afgeknipt zijn of is er misschien twijfel over de werking. De TX kun je ook niet zomaar naar een ander voltage switchen, bij een US model heb je een omzettertje nodig.

Wil je unison, dan kun je ook een TX7 -en- een DX7 kopen. Zelf heb ik de Mk1 gehad - een nette is niet zo makkelijk meer te vinden, er zijn er veel uitgewoond. Ik had een hele mooie DX7IIFD en op het luidruchtige toetsenbord na vond ik die heel erg mooi (hij staat inmiddels weer bij een ander SF-lid), maar het schijnt dat dat luidruchtigere toetsenbord te verhelpen was door wat rubber te vervangen.

Vergeet niet dat over die authentieke 80s klank een hele hoop effecten en SSL zit, en multitracking.

Ik zou dan zeggen de dx7II/f (mag fd zijn maar hoeft niet)
Een ram cartidge erbij

De 16bit DA's zijn wat zuiverder dan de DX7mk1 maar in een mix hoor je dat niet.
Je moet ze eigenlijk naast elkaar hebben om het verschil te horen.
De dx7II ruist ook een stuk minder, Niet onbelangrijk ;)

Alternatieven de ty77/99

Zelf gebruik ik de:

DX7IIF
V50
TG77

:biertje:

Ik sluit me aan bij Vic.
Schaf je een SY77 of TG77 (rack versie) aan.
Je kan alle DX7 patches inladen die op het net rondzwerven (een hele boel) en je hebt beschikking over tal van andere SY klanken.
Het ruisniveau is ook betrekkelijk lager dan de DX7 serie.
Ik heb er 2 en zou ze voor geen geld weg doen. :luv:
Forumlid Quisquater kan je er zeker meer over vertellen.
Dit draadje kan je ook al wijzer maken:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153639&highlight=TG77

Cheers,
Exo. :mega:

(welke Dx7 kopen)

Dat is de zelfde vraag als welke taart jij het lekkerste vind. Ondoenlijk dus.

tussen 12bit fs1r / fm8 zit natuurlijk wel wat verschil.

(welke Dx7 kopen)

Dat is de zelfde vraag als welke taart jij het lekkerste vind. Ondoenlijk dus.

tussen 12bit fs1r / fm8 zit natuurlijk wel wat verschil.

Ja, dat ik een hardwarebak wil, die keuze heb ik al gemaakt. Alleen weet ik niet (en hopelijk jullie wel), of je het verschil tussen een ouwe dx7 mk1 en de nieuwere modellen hoort, in de context van een compleet arrangement.

Ik haak ook ff in want ik wil ook een DX7 kopen.

Een tijd geleden heb ik een DX7II gehad.
Deze heb ik verkocht en dat is achteraf niet zo'n goeie zet geweest.
Ik wil er eentje terugkopen.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat ik een DX7 I wil kopen.

wat als je nou een FM7 plugin gebruikt en er een bit crucher achter zet in 12 bit mode.

heb je dan niet bijna dezelfde sound als een DX7 mark I???

Kan me haast niet voorstellen dat de hardware sigfinicanten verschillen hebben in de geluids kwaliteit to..v. de fm7.

Ben hier wel benieuwd naar.

:mega:

Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Maar los daarvan wil ik hem ook als midi controller, want het is een fijn toetsenbord.

als je de sounds wilt benaderen van de bands die je noemt, kun je het beste een dx7II (s d of fd) nemen of een Sy77.

De sounds die deze bands maakten was voornamelijk met de module versie TX816 dwz 8xdx7 I. Men detunde deze sounds zodat een zeer dikke DX-rhodes etc ontstond.

Dat is met de II series redelijk goed te benaderen door die mono/poly/unison functie. dan wordt de sound lekker dik (maar wel 4 stemmig) . (origineel maakte men meer verschillen in de patches met die tx816)

Ik zou zeggen ga het beluisteren bij forum leden die een II hebben en een I?
Ook de local off functie en de fors betere midi implementatie van de II zal je bevallen tov de I die dat niet heeft.

Z.

Ik vind de Dx7 mkI (de bruine dus) echt het lekkerst klinken. Van ruisen heb ik geen last, zeker niet in vergelijking met een Roland chorus. :) Ja, de koptelefoonuitgang ruist erg, maar de line outs niet. OK, terug naar de klank dan. Ik vind de mkI iets warmer, organischer, minder steriel klinken dan de latere modellen. De latere modellen hebben wel iets meer functionaliteit, maar die functionaliteit heb je in FM7 natuurlijk al. Ik zou dus voor een mkI gaan. Ook al hoor je in een mix het verschil misschien niet meer, want het is subtiel en wie weet zelfs ingebeeld. :)

De sounds die deze bands maakten was voornamelijk met de module versie TX816 dwz 8xdx7 I. Men detunde deze sounds zodat een zeer dikke DX-rhodes etc ontstond.
Dar ben ik het niet helemaal en helemaal niet mee eens. Bij een goede TX816 patch zijn er verschillende elementen die samen een brede fmklank maken. Uiteraard kun je 8 x hetzelfde geluid er uit halen en dan een beetje detunen maar dat is niet de essentie van het apparaat. Je kunt attack, body, randgeluiden etc programmeren, ze zijn ook nog eens te pannen omdat elke synth zijn eigen xlr-uitgang heeft en dan krijg je echt wel wat anders dan een dx7d,

And rembember: I am hearing everyday such a patch. TX816 is the FMleader, daar is geen woord Mexicaans aan.:dubbel:

ik heb ook een tijd een DX7 gehad met het voornemen 80s pop en 80s EBM te maken maar na een aantal maanden was het toch meer een 80s icoon dan een bruikbare synth... en om nou naar een synth te kijken....:D

ik had ook al een TG77 en daar zat al meer dan genoeg FM in...

Ik ben nooit een fan geweest van FM-klanken. Maar de FS1R maakt het een stuk verteerbarer, omdat daar alles in zit wat bij een DX-7 ontbreekt: filters en effecten.
Een DX-7-klank als eindresultaat vind ik kil, kaal en scherp. Maar als golfvorm die verder bewerkt kan worden, is het een stuk bruikbarer.

Wat betreft het inladen van Dx7 patches, misschien zie ik wat over het hoofd, maar volgens mij is dat niet direct mogelijk, maar moet je dat dmv een apart programmaatje doen die de DX7 syx omzet naar Sy formaat. Voorzover ik weet kun je niet direct via MIDI-SYX patches van DX7 naar een SY(77/99) dumpen.

Ik heb mijn TX81z gekocht om FM uit te proberen. Helaas heb ik er geen geduld voor dus is hij weer weg. Misschien maar een TX7 proberen, lijkt me wel leuk. Lekker presets loaden via MIDI hehe. Als je de keyboard versie wil zou ik voor 1 in een goede staat gaan, of hij mkI of mkII is... volgens mij zijn die verschillen niet zo groot. Waarschijnlijk net zo groot als het verschil tussen een model D en een Voyager (ik hoor het niet...)

Back