Welke DX7 kopen?

wat als je nou een FM7 plugin gebruikt en er een bit crucher achter zet in 12 bit mode.

heb je dan niet bijna dezelfde sound als een DX7 mark I???

Nee, want NI heeft met de emulatie (helaas) een beetje de kantjes eraf gelopen. De "digital" slider in FM7/FM8 is een slechte grap.

Als je niet genoeg plaats hebt voor een DX7 is een TX7 de beste optie. Elke nieuwere 6-op DX (en later dus SY en FS1R) is weer wat cleaner, maar de extra opties die je er bij krijgt zijn het wel waard. Unison op de DX7IIFD die ik had deed geweldige dingen met het geluid; wat je hoort associeer je helemaal niet meer met FM, maar eerder met een hele hi-fi D50.

Gaat het puur om specs, dan is een TX802 het meest authentiek en bang for the buck.

Heb de DX7 en de TX7 samen, perfect duo als je 't mij vraagt.

De TX7 volgt (via midi) alle parameter changes die je doet op de DX7. Heb nog de oude DX-manager draaien op een XP PC (anders werkt het niet of virtuele XP aanmaken binnen Win7).
De patches knal ik in de DX7, en die knalt ze door naar de TX7.

De reden voor de DX7 is het fijne toetsendeck -dat is, fijn voor de DX niet voor alles- en de velocity die dan klopt.
N.b.: de DX7 MKI z'n velocity gaat tot 0-99 i.t.t. midi-klavieren die 0-127 doen, iets om rekening mee te houden..

DX7 vergelijken met FM7 is beetje zinloos, ze zijn verre van hetzelfde.. qua werkwijze, qua geluid, qua fysieke ervaring

Vroeger met de TX816 gewerkt, waren 8 DX7's in een 19"rack.. monsterachtig

kan er iemand eens een patch uit de dx7 in een fm7 laden en audio voorbeelden laden???

ben erg benieuwd naar de verschillen.

fm7 kan ook sysex patches laden van de DX7.

kan er iemand eens een patch uit de dx7 in een fm7 laden en audio voorbeelden laden???

ben erg benieuwd naar de verschillen.
Ben ik ook erg benieuwd naar. Iemand ?

Ik heb zelf de DX200 staan, ook erg fijne bak en je kunt DX7 patches inladen. Weet overigens de verschillen niet met de DX7 series.

Ik heb de DX9. Het is dan wel een 4 operator maar ik kan er prima mee uit de voeten. Meestal heb ik genoeg aan 2 operators icm de feedback op enkele algoritmes. Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer ik 3 operators gebruik ik de controle kwijt raak, en niet in staat ben om de DX9 te krijgen waar ik wil. Wanneer ik maar met 2 operators werk over de verschillende algoritmes heb ik totale controle over de DX9. Ik vind het een gaaf ding, totaal anders dan analoog.

Als je meer dan 2 operatoren gebruikt, kan je controle behouden door algoritmes te kiezen waarbij er meerdere dragers zijn. BV 4 operatoren: 2 dragers met elk 1 modulator. Dit beschouw je dan als 2 afzonderlijke patches zoals je ze nu maakt met 2 operatoren. Van het ene paartje maak je een attack sound, van het andere een sustainsound. En plots wordt die DX nog véééél leuker.

Zo doe ik het vaak met 6op op de DX7: 3 keer een drager met een modulator, elk zijn eigen patchje, en dan nog een beetje over de range van het keyboard mixen en je krijgt een enorm diverse, levendige patch.

Ja, ik snap je. Je kunt dan ook nog de 2 dragers detunen tov elkaar.

Maar ook als ik met de envellope werk blijf ik het liefst met 2 operators werken. Je kunt dan een beetje piano-achtige sounds bereiken.

Ik heb FM Alive gisteren geinstalleerd voor de SY99. Gek genoeg krijg ik m niet goed werkend met mijn MPD24 als midi interface ertussen. midi sends en geklik doen wel program changes versturen, maar sysex data lijkt niet aan te komen.. weird.

Ja, ik snap je. Je kunt dan ook nog de 2 dragers detunen tov elkaar.

Maar ook als ik met de envellope werk blijf ik het liefst met 2 operators werken. Je kunt dan een beetje piano-achtige sounds bereiken.

Goede (e)piano's maak je normaal gezien op een DX juist best met 2 keer 2 operators! Een piano is de klank bij uitstek die je kan opdelen in een attack en een sustain.

met drager1+modulator1 maak je de attack (de hamer die tegen de snaar slaat).
met drager2+modulator2 maak je de sustain (de snaar die natrilt en uitsterft).

Op die manier zitten bijna alle (e)piano's van DX'en in elkaar. Soms met 2 modulators in de attack om een complexere attack te krijgen ofzo, maar de essentie blijft die opsplitsing in attack en sustain.

Nu kan je ook met één drager en een envelope die zowel een attack als sustainportie heeft resultaten bekomen, maar ik vrees dat de attack en sustain dan toch te gelijkend klinken om echt boeiende, snij-dat-akkoord-in-nootjes DX piano's te krijgen. Maar er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome, en het scheelt programmeerwerk met 2 operatoren. :)

En het is dus niet moeilijker dan met 2 operatoren zo, je behandelt beide stapeltjes gewoon alsof het onafhankelijke patches zijn. Succes!

Ik heb FM Alive gisteren geinstalleerd voor de SY99. Gek genoeg krijg ik m niet goed werkend met mijn MPD24 als midi interface ertussen. midi sends en geklik doen wel program changes versturen, maar sysex data lijkt niet aan te komen.. weird.
Misschien staat er ergens een 'sysex-filtering' niet uitgeschakeld...

De TX heeft memory protect die uit moet voordat banks en patches ontvangen kunnen worden. Heeft de SY dat ook?

Anders misschien apparaat ID niet goed ingesteld?

Back