Welke DX7 kopen?

Ik heb na mijn avonturen met PLG-150DX in de CS-6x en de SY-99 nu een Kronos en daarin zonder problemen wagonladingen DX-klanken geladen. Die klinken als een klok en zijn makkelijk te wijzigen. Jammer dat hij geen vieroperatorsynthklanken kan laden. Die klinken toch anders en hebben ook hun bestaansrecht.
Anders zou ik voor een DX-7 II FD hebben gekozen. Maar omdat ik ook ouderwetse orgelklanken wilde en weinig ruimte heb, werd het een Kronos.

Het is een DX7 IId geworden, komt in de komende dagen binnen. Exciting stuff ;).
Even nieuwsgierig, want ik zoek er ook een: komt ie uit het buitenland met de post? Ebay? Benieuwd naar je ervaring daarmee.

Ik heb gekozen voor een Mk1.
Toevallig ook recent aangeschaft (gisteren) als het goed is komt hij morgen per post aan.
Ik ben benieuwd wat ik ga vinden van het verschil tussen de Mk2 en de Mk1`.

Ik heb net mijn Mk1 de deur uit gedaan. Da's de tweede keer dat ik die synth gehad heb en verkocht heb. Ik vind het nog steeds een erg boeiende bak dus mogelijk komt hij er later wel weer, maar nu ben ik even stevig aan het inkrimpen.

De mk1 stuur maar een velocity uit van maximaal 100 terwijl dat eigenlijk 127 moet zijn. Dat kan een nadeel zijn als je hem ook als midi-controller wilt gebruiken. Bij de mkII gaat de toetsen velocity wel tot 127. De uitgang bij de mkII is een stuk stiller (ruis) dan bij een mkI. Dus als je de keuze hebt zou ik voor de mkII gaan.

De dx7 DII is binnen. Sounds zijn geen verrassing. De mooiste resultaten krijg ik bij het layeren van 2 voices in een performance, en dan stereo panning. Ik heb met een lexicon reverb binnen, en op de e-piano's is dat echt magic. Heel inspirerend om songs mee te gaan schrijven.
Maar: editten wordt het niet op deze bak, het is echt geluidjes plukken, laden en combineren etc. Ik vraag me af of ik daarom op termijn niet een SY77 wil, ik hoor dat editting daar een stuk toegankelijker is. Korg DS8 heeft dit ook goed voor elkaar.

Even nieuwsgierig, want ik zoek er ook een: komt ie uit het buitenland met de post? Ebay? Benieuwd naar je ervaring daarmee.

Uit NL, per post gestuurd gekregen in een ietwat gammele flightcase. Op marktplaats.nl gevonden. Vooraf betaald, ging prima. Vervoer is het heikele punt, dus als een keyboard in een flightcase kan, of heel goed wordt ingepakt, loop je weinig risico. Hangt dus erg van de verkoper af.

De dx7 DII is binnen. Sounds zijn geen verrassing. De mooiste resultaten krijg ik bij het layeren van 2 voices in een performance, en dan stereo panning. Ik heb met een lexicon reverb binnen, en op de e-piano's is dat echt magic. Heel inspirerend om songs mee te gaan schrijven.
Maar: editten wordt het niet op deze bak, het is echt geluidjes plukken, laden en combineren etc. Ik vraag me af of ik daarom op termijn niet een SY77 wil, ik hoor dat editting daar een stuk toegankelijker is. Korg DS8 heeft dit ook goed voor elkaar.

En werken met een editor, b.v.:

http://m.bareille.free.fr/synlibdxtx/synlibdxtx.htm

Back