DIY No-budget synth

Thepope2

Vintage rommel rules!
na mij gisteren te hebben voorgesteld, hierbij mijn NO-Budget synth.
ik was al bezig met wat schema's verzamelen toen ik de verschillende schema's van Hilltree tegenkwam.
ik heb reeds een van zijn filters gebouwd(hilltree filter)
ik heb een VCO gevonden met een 555. deze had ik nog liggen. dit schema werkte bij mij alleen niet, en heb een andere 555 VCO gebruikt.

in de bijlage's staan de schema's die ik tot nu toe gebruikt heb.
ik zit alleen nog met de vraag hoe ik het keyboard ga maken, heb nu een keyboardje van de intertoys vernietigd en de toetsen gebruikt.. maar dit werkt nog niet goed genoeg..

ik zal asap een filmpje maken, en die delen.

Cheers
JAn

Attachments

• hilltree filter.jpg
    hilltree filter.jpg
    46,3 KB · Bekeken: 140
  • schem_cont1.gif
    schem_cont1.gif
    9 KB · Bekeken: 114
  • po-555n-1530.jpg
    po-555n-1530.jpg
    58 KB · Bekeken: 96
Wat is het voordeel van de 555 osc tov een gewone opamp sawcore? Daar haal je met een heel eenvoudige schakeling een traploos tussen saw en pulse morfende waveform uit, en aangezien je 555 osc ook geen 1V/oct trackt zie ik op wat stabiliteit na verder weinig voordeel van de 555.

Iets anders is het als je polyfonie wil, dan kan je gaan voor bv hex schmitt oscillatoren.

ik had geen specifieke bedoeling met de 555. ik had een aantal schema´tjes gezien met een 555 en het leek me een leuke uitgangspositie.

toen ik de eerste testjes deed een jaar geleden, had ik nog geen opamp oscilator gevonden. ik heb wel een schematje maar moet hem nog even testen. het mooie van dit schema;tje vond ik dat je duidelijk die 3 vormen hebt, square, tri en ramp.

polyfonie is geen doel, ook om het budget heel laag te houden...

nou, dan zal je lelijk opkijken....

een 555 kan zoals deze schakeling gemaakt is in de verste verten deze golfvormen helemaal niet geven.

:mega:

okee dat is jammer, ik heb het schema met de 555 wel aangepast. het schematje wat hieronder staat heb ik in plaats van het schema om de 555 heen gezet. ik heb de blokgolf uitgang van het onderstaande aan c2 van het schema in de vorige post gezet.

maar het zou jammer zijn als dit dus niet precies is wat het zegt.....

Cheers
JAn

zo, na een hele tijd miets te hebben kunnen doen door drukte, heb ik vandaag even een mixer die nog rondslingerde opengemaakt, en kom een hele party LM741's tegen

netjes op een icvoetje, dus ik dacht meteen,
zijn deze goed te gebruiken?

en als ik hem sloop, heb ik meteen mooi veel knopjes, schakelaartjes, stuk of 10 1/4" jack sockets, boel klein grut......

Cheers
Jan

De EDP Wasp maakt ook gebruik van een 555 voor de VCO's.
Misschien leuk om daar een kloontje van de maken.

Hey,
na een tijdje stil te hebben gezeten, met het keyboard in mijn hoofd, heb ik besloten een midi2cv te kopen(is gelukt!)
en met een midikeyboard en 1v/okt te gaan werken. is wat meer moeite in het begin. maar ik denk dat ik er meer aan heb in de toekomst!

nu zat ik als VCO aan de Thomas henry VCO 1 te denken, volgens mij niet heel moeilijk en makkelijk verkrijgbare onderdelen...(op de tempco na) is dit wel ene veilige aanname of zet ik me nu voor schut.....

Linkje: http://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/VCO-1.html

Ik heb gisteren heel wat inspiratie op mogen doen bij Kyteman in Groningen, Mijn hemel wat een vette dikke sound hebben zij met zn allen. kon niet alle gear herkennen maar zag onder andere een voyager, een korg (ms???) 2 rhodes pianos en een nord...

des te meer reden om zelf verder te klussen.
ben nu eerst maar eens begonnen met een goede +/- 15v voeding te maken.
als basis neem ik de MFOS 317/337 voeding.

in plaats van to220 heb ik alleen to3's. dus er moeten zeker wat dingen als de layout anders.
ik ben van plan de voeding op banenprint te maken, en mooi in een oude labvoeding te plaatsen.
zodra ik wat verder ben maak ik er een mooie behuizing voor het geheel.

CHeers
JAn

eindelijk weer wat gedaan.

het belangrijkste werkt. een gedegen voeding!

het is een versie van MFOS met de lm317 en 337.
in plaats van ed to220 heb ik de TO3

meer ruimte voor koeling en dus meer vermogen.
ik heb hem gemaakt met 2 15.000µF condensators. dus zie eerst nog geen problemen met het vermogen.

mocht dit wel nog komen dan kan ik er nog 30.000µF condensators in zetten.

ben wel blij met hoe de voeding er uit ziet.

alles zit op het front, de voeding is in te stellen met de 2 multislags potmeters.
op de VUmeters kun je aflezen of de voeding goed op 15 volt staat. maar meer niet.

de kast heb ik van een kennis gekregen, was een labvoeding, maar zag er niet uit. even netjes zwart geschilderd, en een nieuw frontje gemaakt.

nu tijd zoeken om printjes te etsen, daarna kan ik los!

Attachments

• voeding.jpg
    voeding.jpg
    104,2 KB · Bekeken: 97
Eindelijk heb ik weer tijd en zin om verder te gaan met mij no budget synth.

ik ben nu bezig met het etsen van de Thomas Henry VCO 1
en heb een vraag. Q5 & 6 zijn 2n3906 (pnp)
heeft het meerwaarde om alle transistoren in de vco met vintage(ouwe rommel) te vervangen?

ik heb enorm veel oude transistoren liggen, en het leek me wel een leuk plan om deze te gebruiken, de specs lopen amper uit elkaar, dus dacht zelf niet dat het veel problemen zou geven,

wat denken jullie?

Cheers
JAn

als je originele ongestempelde tup en tuns hebt, wel eerst even nameten of ze goed zijn.

er zat toendertijd af en toe een lading kapote zooi tussen.
( een transistor koste toendetijd omgerekend iets van 1,50 euro)

:koffie:

Ik heb geen ongestempelde tup/tuns, maar en hele partij op tup/tun uitgezochte transistors gekregen van de pake van mn vriendin!

zitten onder andere verschillende mullard's en verschillende germanium transistors.

maar ik zal voor het gebruik de boel even doormeten.

Cheers
JAn

Donderdag heb ik geprobeerd een printplaat te etsen, maar mijn etsmiddel (natriumpersulfaat) was te oud en werkte helaas niet meer...
dus vrijdag naar een chemie groothandel, en een grote fles Zoutzuur en een fles Waterstofperoxide gehaald.

nu heb ik vanmiddag mijn printje geëtst en dat ging Prima! was binnen 2 minuten klaar. alleen had de toner niet goed gepakt, dus moet nog even creatief solderen om het allemaal weer werkend te krijgen.

ben nu bezig met het solderen van de print, ik zal vanavond later nog even wat foto's uploaden.

Cheers
JAn

Helaas moest ik er vanavond even bij weg, maar, ik heb alle weerstanden er al in, helaas had ik niet alles nieuw, dus moest ik improviseren met wat er nog was, en ach, het ziet er wel tof uit, jammer dat je er nooit weer wat van ziet!

op de eerste foto zie je mn etsbad na het etsen, het ging te snel om even een foto te maken....

Cheers
JAn

Attachments

• 20130527_153121.jpg
    20130527_153121.jpg
    71,6 KB · Bekeken: 98
  • IMG-20130527-WA0003.jpg
    IMG-20130527-WA0003.jpg
    27,7 KB · Bekeken: 111
  • IMG-20130527-WA0004.jpg
    IMG-20130527-WA0004.jpg
    35,3 KB · Bekeken: 94