DIY No-budget synth

Ja die klopt heel aardig! Rood en oranje zie ik voor het eerst en ik heb geen idee waar het voor is. Ken zal op zn pagina wel een uitleg hebben?
Maar met groen schoon je het kloksignaal op. De spanningsdeler die die 100k en 15k vormen, bepaalt de drempelspanning.

oranje moet dat er ook bij? lijkt me niet toch?

Als oranje ontbreekt heeft de 4017 helemaal geen voedingsspanning (pin 16). Dan klopt het wel dat hij niet werkt... Ook de pull ups voor die inputs zullen nodig zijn (die drie 100k weerstanden). Je kunt of dat hele zaakje rechtstreeks aan + hangen, of als je ook de regelbare outputs wilt dat circuit overnemen. Enige dat niet ter zake doet zijn die twee blokjes rechtsboven, dat refereert naar een ander deel van het circuit.

Rood lijkt me een clock-uitgang naar iets anders.

Ik heb dit gevonden http://www.cgs.synth.net/modules/parts_faq.html hier staat:
Q. Why does my 4015 get stinking hot? (4015 is just a randomly chosen 4000 series number - this applies to all 4000 series chips such as 4017, 4024, 4066 etc.)
A. It is probably a 74HCT4015, or some other 74xxx variant designed to run on 5 volts. It is possible that these chips may not have the "74" in their part number, so avoid any that start with "HC". You want CD4015, HEF4015 or MC14015. Note that Motorola includes "1" at the beginning of their part numbers. A MC4015 is a different device altogether and will also get stinking hot. If the salesman behind the counter tells you the 74xxx will work just as well, IGNORE HIM - he's a salesman, not a technician or engineer. There will be letters after the device number. "B" is the most common. these extra letters indicate whether the chip is buffered, and what package type it is. Make sure you get a DIP package and not an SMD package.

En je raad het nooit, ik heb een HCF4017...

Die is dus gefrituurd, lekker snacken op pakjesavond, die gaan in de kliko, en zaterdag maar nieuwe halen..
ga wel die comperator bouwen, better safe than sorry, ook dit nog gevonden na te zoeken naar ken stone:http://www.cgs.synth.net/modules/gate_sequencer2.html

hier staat een iets simpelere versie van het voorgaande schema.

Cheers
JAn

Na afgelopen jaar de interesse wat te zijn verloren, heb ik sinds de laatste week van 2014 de draad weer opgepakt!

Ik ben begonnen met wat opnieuw bedraden van mijn modules, ik wil het meer eurorack stijl hebben en makkelijker demonteerbaar. dus met stekkers ipv gewoon gesoldeerd.

Ook heb ik een octal buffer PCB gekocht, die is bijna klaar wacht alleen nog op mijn trimpots en ben ik eindelijk begonnen met mijn 2e vco en mijn moog filter.

In de planning staat een nieuwe behuizing, eentje die groter en economischer is dan de kastjes die ik nu heb, misschien zelfs om eens mee te nemen oid

Ik hoop in 2015 weer wat motivatie te vinden voor dit lange termijn project!

Cheers
JAn

eindelijk weer wat gedaan aan mijn synth,
alle faceplates zijn eind vorig jaar gepolijst maar had ze nooit gemonteerd.
dat is gedaan, nieuwe voeding gebouwd, andere manier van distibutie gemaakt.

en een Yusynth MiniMoof VCF gebouwd.. of nouja, alles ging voorspoedig over de loop van de afgelopen weken,maar hij doet het natuurlijk niet.
op een of andere manier komt er helemaal niets uit. de uitgang lijkt aan de aarde te liggenwant als ik met mijn vinger aan de stekkers kom hoor ik niets, stekker eruit vinger eraan: BZZZZZZ

ik heb de BC547's vervangen door 2n5088's, en de BC557 door een 2n3906, en dus allemaal omgedraaid gemonteerd. dat is het enige wat ik anders heb gedaan dan de plannen voorschrijven.

ik had liever met een werkende module begonnen maar helaas, ik doe er in ieder geval weer wat mee, en de basis blijft leuk!

Cheers
JAn

Back