Hoe krijg je dit "zucht" effect voor elkaar vanuit je synth?

nekbaard

Hou van paarden & kleuren
Ik heb deze al een goeie tijd op m'n HD staan (zo'n 10 jaar) en me altijd afgevraagd hoe het gemaakt is: https://www.wetransfer.com/dl/N4hPD...75f32275f710fb10c2fe89fba96f1eb01bee6f6369971

Je hebt een bassline en daaronder, alsof het met een redelijke attack gesidechained is op de bassline een soort "zucht". Ik heb het geprobeerd na te maken met een hoge attack op wat whitenoise, maar dat mocht niet baten, het geluid klinkt gewoon niet hetzelfde. Maar meer dan dat heb ik er niet van kunnen maken. Iemand die het geluid kan ontleden?

nekbaard.. kan je niet gewoon voorbeeldje op het forum plempen..
of op soundcloud?? dat we-transfer is zo eh omslachtig..

maargoed.. het enige zuchtje wat ik hoor is gewoon een zuchtje in een sampler.. met een highpass filter erover
en wat bitreductie..
dat zou je met wat noise en korte nootjes en wat reverb+ filters+gate kunnen namaken.. is wel gepiel hoor..
rochel en hoest wat in je sampler.. en chop het.. lekker simpel maar net zo effectief..

dreammer >> nu ik er zo naar luister, de whitenoise uit m'n Virus klinkt meer als een S, dit heeft meer een F-klank. Wat is de meest gangbare manier om zoiets te veranderen? Een formant filter? Of is sampelen hier echt the way to go?

Last edited by a moderator:
dreammer >> nu ik er zo naar luister, de whitenoise uit m'n Virus klinkt meer als een S, dit heeft meer een F-klank. Wat is de meest gangbare manier om zoiets te veranderen? Een formant filter? Of is sampelen hier echt the way to go?
Ik heb mazzel met dit soort dingen..
er zit een voice-synth in me monomachine.. dan is het alweer een heel stuk makkelijker.. (met als nadeel: dan hou je ook op met zoeken hoe het moet op andere dingen)
voordat ik me monomachine had.. deed ik het met een sampler.. "hoest hoest.. kuch kuch.. wasmachine"
zo hop de sampler in.. en filteren maar..

En eh.. nouja manier nummer 3.. das niet een synth en ook niet een zomaar een sampler truuk..
meer een daw-truuk.. pak je tracks, gooi ze in reverse in je daw.. filter de lage tonen eruit.
en klein beetje van de hoge tonen... gooi er nu een reverb op, 100% wet, maar 0% dry
doe er een gate over... en bounce dit naar een nieuwe track.. nu draai je m weer om (reverse)
nu heb je als het goed is een track met opzwellende reverb achtige klanken.
plaats deze opname in tijd, voordat de originele track begint met de lengte van de reverbstaart
dus als je 19ms aan reverbstaart heb.. dan doe je de reverbopname in een track naast de originele
19ms voordat de originele track begint.
en nu doe je een sidechain compressor op beide.. de originele opname hoort de omgedraaide reverb weg te drukken..
als je dit goed doet.. en beetje met filters enzo speelt.. krijg je ook die rare kuchjes..maar dan net even anders... vroeger ook veel gebruikt in trance enzo.. maar dan eh zonder die sidechain.. en meer open..

Enjoy

dreammer >> heel tof idee, houdt het wat organischer op die manier :)
Ik ga daarmee aan de slag.

Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Letten we wel een beetje op ons taalgebruik?

Back