E-MU XK-6 - OS niet vindbaar

Mika_K2500

Never enough synths
Beste mensen,

Ik heb een probleem met een E-MU Xtreme keys synth, vandaag gekocht van iemand die bevestigde dat hij het deed, en toen hij hem vandaag opstartte de synth het OS niet kon vinden. Een kwestie van de ROM batterij vervangen volgens hem. Nu heb ik net de synth opengesloopt en geen batterij te bekennen. Dat is niet het probleem dus. Nu zie ik dat in de ROM expansion bay een chipje ontbreekt (BOOT ROM) Zo'n ding dat je erin kunt klikken weet je wel? zo'n blokje.

Weet iemand waar je zo'n chip kunt krijgen, en of ik hem wel nodig heb? Of hebben jullie andere oplossingen? ik hoor het graag :okdan:

Misschien maakt die chip een slecht contact en is het een kwestie van ff extra aandrukken.

Boot rom lijkt nodig om hem te laten functioneren.
Kortom, zonder dat ic zal hij denk ik hij echt niet werken. Enne...die chip is niet via het sleutelgat verdwenen zou ik zeggen.=(

Bedankt voor alle reacties, De BOOT ROM chip ontbreekt inderdaad, ik heb de ram kaart er ook even opnieuw ingedrukt. Net werkte hij ineens uit het niets, niet heel perfect moet ik zeggen, wanneer ik de middelste paar toetsen aanraakte ging hij in allerlei menu's zoals key transpose. Toen ik dacht, dit werkt zo niet, heb ik hem uit en aan gezet, en jawel, weer de melding: Searching for OS...

Ik ga morgen nog even bellen met de verkoper, als hij zegt dat hij werkte, ben ik benieuwd hoe. Toch eigenlijk stom dat ik hem heb gekocht, weer een kat in de zak.

Ik heb even contact opgenomen met Richard van EPR Electronics.
Hij zegt dat het "ROM blokje" alleen gebruikt wordt in de fabriek om de synth voor het eerst te booten. Nu zit ik dus met de handen in het haar, het enige wat er dan nog zit waar ik mij dingen over afvraag is de expansion ROM (Protheus 2000 staat er op) wat doet het, en wat voor effect heeft dat op mijn OS, die de E-MU nog steeds niet gevonden heeft.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Na het inschakelen meld hij meteen: "Searching for OS..." dit gaat eeuwig door. Wat kan ik het beste doen?
Ik ga nog een keer proberen de OS erop te zetten (wat niet het makkelijkste klusje blijkt te zijn) en dan maar hopen....

Het ROM gedeelte bevat de 32mb sounds. Je hebt er daarnaast nog 1 vrij voor een eventuele uitbreiding. De synth moet ook opstarten zonder het ROM gedeelte. Hij geeft dan presets weer die niet gelinkt zijn aan een ROM. Dat zijn de user presets.

Updaten doe je door een midi verbinding te maken en de bijbehorende software te gebruiken. Dit werkte bij mij altijd met Windows XP op de 2000 module serie. Ging altijd heel vlot. Succes.

Back