ik heb veel muziekheorielessen gegeven. hier wat snelle tips:
als je serieus muziek beter wilt begrijpen dan kan je het beste beginnen bij de basis eenvoudige grondbeginselen van de muziektheorie over toonladders en de daaruit afgeleide harmonische toontrappen. de drieklanken en septiemakkoorden.
Dit geeft je het raamwerk waar alles van is afgeleid en je kan hier al zo veel mee doen.
In eerste instantie moet je het begrijpen, maar ook vooral zo vaak mogelijk horen en je eigen maken.
en er mee stoeien en (persoonlijke) klanken ontdekken.
Als je dit beheerst, dan heb je een stevige basis en kan je daarna je verder ontwikkelen!
muziektheorie en harmonieleer is o.a. een ordening van het 12 tonig toonsysteem. Het is niet mogelijk om met alleen wetten en regels mooie muziek te maken. Hetzelfde geldt min of meer andersom. muziek zonder weten en regels. Dus je balanceert altijd tussen kennis, ervaring en persoonlijke expressie.
de kwintencirkel is bijvoorbeeld een ordening. maar je komt het ook soms letterlijk tegen in een muziekstuk. toch kan dat geheel onbewust of door toeval zijn ontstaan.
'kom laat ik nu eens een middenstuk met de kwintencirkel maken' vind ik een zeer zwak uitgangspunt.
zo werkt het in de meeste gevallen niet.
maar wat je bijv. wel kan doen is: ik neem de kwintencirkel en zoek in het al bestaande toonmateriaal
of ik beide kan combineren/verbanden leggen en daaruit misschien nieuw materiaal kan halen voor dat middenstuk. Zo werkt een componist! en niet van: leuk, nu even wat doen met de kwintencirkel.
vergevorderde muzikanten/componisten kennen dus de basis, maar hebben zich vaak ook al die andere mogelijke ordeningen, reeksen , enzvoort..eigen gemaakt. Daardoor lijkt het misschien alsof ze het als een truukje gebruiken maar in feite weten ze gewoon al hoe het klinkt door de ervaring en weten wanneer ze het wel en niet kunnen toepassen. en dat heeft ook t emaken met wat een gemiddeld mens als mooi en lelijk beschouwd. Zo Zijn er een hoop clichés te leren. en dan geldt nog steeds: je moet ze kennen maar ook weten hoe ze klinken, herkennen, voelen en toepasssen.
als ik muziek maak/componeer...dan laat ik me vaak leiden door mijn fantasie en soms kom ik in een structuur tegen die ik herken en bouw daar weer verder op. bijvoorbeeld dat ik inderdaad zie dat ik 'toevallig' een aantal stappen uit de kwintencirkel heb gebruikt en nog een akkoord mis..dan is het logisch om te kijken of dat laatste akkoord misschien ook nog uit die reeks kan komen en misschien besluit ik juist in dat laatste akkoord die kwintencirkel te doorbreken met een ander akkoord.
dus die basis is het belangrijkst, want daarna pas kan je veilig vertoeven in een land van onbegrensde mogelijkheden.
(zo, een heel verhaal!)