Hoe doe ik een midi dump?

plopje

Ingeburgerd
Hidieo folks,

Ik wil graag de preset geluiden van mijn synth (Korg MS 2000) in mijn pc dumpen (pentium 4 processor) zodat ik in de synth zelf alleen maar eigen geluiden kan opslaan. Probleem is dat ik totaaaaal geen ervaring heb met het overzetten van hardware midi info naar software programma's in de PC. Ik neem aan dat ik een kabel moet hebben van midi naar USB, een een redelijke geluidskaart waar ik de boel in op kan slaan. Maar wat kan ik hierbinnen het beste kopen cq het beste doen?

Alvast bedankt voor de tips.

Dump it!

Dump it!

Om een midi-dump te maken van een (of alle) patches in je MS2000.. kun je zo te werk gaan:

- Zorg dat je een midi verbinding met je PC hebt (of het via USB kan hangt van je PC en de gebruikte software af.. met een Midi-interface kan het altijd !)

- Zorg dat je op je PC (of Mac) een programma hebt draaien dat midi sysex data kan opnemen. De meeste sequencers kunnen dit wel.

- Zet je MS2000 in global mode.. en zoek de midi-dump functie

- Zet je Sequencer op 'record'.. en dump de data vanaf je MS2000..

- Je ziet die data (als het goed is).. in je sequencer staan.

- Om de patches weer in je synth te stoppen draai je het proces gewoon om.. ;)

Begrijp ik nu goed dat ik een software sequencer programma moet kopen ipv een goede geluidskaart?

De term midi sysex data zegt me niets, maar blijkbaar zit dat in software sequens programma's???

En welk programma (type/merk) is dan aan te bevelen?

Heb je misschien een synth met een floppy drive met een Midi data recorder funktie of iets dergelijks?
Ik gebruik mijn Sy 85 met floppy drive om prestes van de virus te dumpen naar de Sy 85.
Er zijn aardig wat synths die een soort of dump kunnen opslaan. Dit werkt zonder sequencer. Hij haalt de bank van 0 tot 127 binnen. In de Sy heet het een MDR. Midi Data recorder.

Tip: koop anders een leuke synth met die funktie (roland, yamaha e.a. ). Heb je er nog een leuke synth bij ook.
:D

Groet Erik

Nee, zo'n synth heb ik niet. Ga er niet één kopen ook want ik heb in totaal al 3 synths (lijkt me voldoende). Ik zoek echt iets waarmee ik op m'n PC kan dumpen, maar ik begrijp dat sequencer verhaal niet zo. Ik zie het verband niet tussen de functie van een sequencer en midi opslag.

Zucht, het leven van een digibeet gaat niet altijd over rozen...

Zet je het uitgangs-signaal op bijv. Midi-out channel 1 van de synth waarvan je data op wil slaan en je neemt op in kanaal 1 van je sequencer dan neemt hij de data op (zet de sequencer alvast op record) wanneer je de dump bevestigd (send program dump of zoiets) . Je ziet dus echt in je scherm van je sequencer een strook met data lopen.

Zet wel system exclusive in de synth en de sequencer aan.

Ik zou als ik jou was eerst wat informatie over midi inwinnen. Begrijp je wel het principe van een sequencer en midi?

Je hebt idd geen geluidskaart nodig, je hebt alleen een MIDI I/O voor je PC nodig.
Dit kan over USB, parallel, serieel of via een speciale adapter op je gamepoort.

Voor de rest heb je alleen nog iets nodig die "MIDI system exclusive" boodschappen kan opnemen.
De meeste sequencers (zowel soft- als hardware) kunnen dit wel.

Ik gebruik echter de freeware MIDI-OX om mijn synths te backuppen.

Re: Hoe doe ik een midi dump?

Origineel geplaatst door plopje
Hidieo folks,

Ik wil graag de preset geluiden van mijn synth (Korg MS 2000) in mijn pc dumpen (pentium 4 processor) zodat ik in de synth zelf alleen maar eigen geluiden kan opslaan. Probleem is dat ik totaaaaal geen ervaring heb met het overzetten van hardware midi info naar software programma's in de PC. Ik neem aan dat ik een kabel moet hebben van midi naar USB, een een redelijke geluidskaart waar ik de boel in op kan slaan. Maar wat kan ik hierbinnen het beste kopen cq het beste doen?

Alvast bedankt voor de tips.

RTFM (READ THE FUCKING MANUAL) en kleine maar geen ongeheel belangrijke tip. Zoek eerst op het forum of er geen andere draad hierover is.
ps. je slaat niet iets op een geluidskaart, dat doe je op een harddisk of ander opslag medium.

just my 2cts

Nounou, het is maar een vraagje hoor...

Bovendien staat er niets over in de manual (wel hoe je vanaf de synth moet dumpen, maar niet wat je PC ervoor nodig heeft om het te ontvangen).

De anderen bedankt voor de tips, ik weet nu ongeveer waar ik het zoeken moet...

Back