tb303 schema

jwhagenbeek

Ouwe rot
Ik heb al jaren een 303 clone liggen met gekke midi. het schijnt een prototype te zijn van de teebee. ik vroeg me af of t schema voor de teebee 100% overeenkomt met de tb303.
ik ga denk ik het midi gedeelte eruit slopen en er een soort van minimodular van maken. maar eerst maar eens die printplaat uitpluizen.

waar gaan die pijlen met 1t/m9 heen?????
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/rolandtb303.gif

Anyway, 1 t/m 9 gaan naar het cpu / control board.

ik vroeg me af of t schema voor de teebee 100% overeenkomt met de tb303.

Ga er maar vanuit dat als dat zo is, dat alleen voor het analoge deel geldt. En zelfs daar zal het niet 100% hetzelfde zijn.

De opbouw zal vrijwel gelijk zijn, mogelijk alleen met hier en daar wat andere componenten.

Lijkt de print op deze?

miditb_intern.jpg

weet iemand wat dit ic-tje doet en kan ik die als nutteloos beschouwen als ik de 303clone wil aansturen met cv uit mn modular?
ik zou m aan mn oscilloscoop hebben gehangen als ie werkte maar de midi doet t niet dus ga er een modulair synthje van maken.
ic940174_zps16d5132f.jpg

Bedoel je IC9, IC10 of IC11? Ik vermoed IC9 en IC10. Die vormen samen met het R/2R netwerk een D/A converter waar de CV mee gegenereerd wordt. Die heb je inderdaad niet nodig voor externe CV. Externe CV kun je gewoon op pin 5 van IC11 laten binnenkomen (liefst via een buffertje natuurlijk).

yes dat was precies wat ik dacht
maar is ic11 dan niet een buffer zelf, dit is in mijn geval gewoon een tl072
die slide on/off is neem ik aan gewoon een gate signaal zijn aangezien die de glide schakeld met een transistortje.
tja het zijn dingen die ik zelf ook al had bedacht maar dit is mn eerste synthje die ik ooit als klein jochie heb gekocht voor aan mn atari en ik wil er wel iets goeds van maken.

Ja IC11 fungeert al deels als buffer.

Was meer dat als je hem rechtstreeks aan je modular hangt, je nergens voorkomt dat je -15V op dat punt in patcht. En dan is IC12 denk ik dood.

ik denk zelfs dat ik er nog wel een heb liggen hier maar die clone is vrij brak gemaakt (zoals je op de foto's waarschijnlijk al wel kan zien) en er zitten zelfs draden direct op pins van ic's gesoldeerd. maar deze is wel een goede om even op een ic-voetje te zetten.
ik zat trouwens ipv van bufferen te denken aan een diode maar jij doelt op een buffer met een opampje neem ik aan?

Je kunt ook een diode toevoegen om te zorgen dat er geen negatieve spanningen die ingang binnenkomen inderdaad. Dan ben je al een heel eind. +15V trekt ie wel denk ik. En hoger of lager zou in je modular niet voor moeten komen.

nog twee vraagjes en ik heb het hele schema genoeg door om er een werkend modulaire 303 van te maken :)
:) :) :)
:) :)
:)

De accent, wordt die getriggert door een gate signaal op ic13 punt 9 of op punt 11
en is de glide time aan te passen door er ergens een potmeter aan te hangen, heb op adafruit wel een mod hiervoor gezien maar daarvan geloof ik niet dat die correct is en ga dat niet eens proberen. Ik verwacht dat R91 de glide time bepaald

ic1314013_zps7938dbf8.jpg

Back