In welke mate 'digitaliseren' digitale pedaaltjes analoge audio?

bazzie

No pain no gain
Ben binnekort van plan effectjes terug te kopen..
Maar dan stuit ik weer op: analoog of digitaal, wat natuurlijk wel een prijsverschil is..

Heb een MC-202 die ik in een reverb pedaaltje wil pleuren.. Iemand ervaringen? Ik behoudt graag de analoge warmte..

Groetjes, bazzie

Volgens mij zijn reverb pedaaltjes bijna altijd digitaal....

Misschien is reverb een verkeerd voorbeeld.... Phaser, chorus, flanger is wel in analoog en digitaal te krijgen.

Analoog ruist meer.... Dat is niet hetzelfde als analoge warmte.

De meest legendarische tracks met een MC202 zijn waarschijnlijk door de meest shitty jaren 80/90 budget digitale FX units gegaan dus ik zal me er niet teveel zorgen over maken :D

Een vraag waar ik zelf ook steeds weer op stuit, maar ik volg nu soms gewoon stomweg
mijn gevoel en dat werkt ook:
vind ik een apparaat er mooi uit zien en heeft het de functies die me aanspreken, lees ik positieve reviews.
geven videos op youtube een acceptabel geluidsbeeld...enzsvoort...

dan koop ik het! en nooit echt misgeschoten.

analoge 'warmte' is voor een deel niets anders dan getemperde hoge frequenties. Die doen nu eenmaal pijn aan onze oren als ze te hard zijn. Haal je top en hoog voor een gedeelte weg, dan blijft laag en midden over en dat noemen we dan warm.

en verder kunnen analoge systemen de verschijnselen hebben dat ze het signaal compressen en ook harmonischen toevoegen.
en dan zijn vooral even-harmonischen 'warm' (buizengeluid).
oneven harmonischen (boventonen) kunnen onstaan bijvoorbeeld bij distortion/overdrive pedaaltjes en klinken minder warm

dit is zeg maar beknopt en simpel uitgelegd wat o.a. warmte is. Zit toevallig nu dat fenomeen intensief te bestuderen.

analoog of digitaal, is niet belangrijk.

digitale effecten digitaliseren 100 % het signaal, die conversie geeft ook een bepaald karacter aan het geluid.

wel zijn distortions, phaser , chorussen en delays analoog vaak mooier en vieser met meer ruis en zo.

analoge warmte is een breed begrip wat iets zegt over de klankkleur maar ook over bv de toon stabiliteit .

luister naar het effect en beslis of je het mooi vind of niet.

Ik vraag me af of een digitaal effect met een dry/wet knop het droge signaal ook digitaliseert, of dat dit analoog blijft, en dat het wet signaal digitaal wordt opgewekt en analoog wordt gemixt.

Lijkt me minder "erg" dan een 100% digitaal effect.

Tonesucking vind ik erger, aantasten van signaal in bypass mode.

Ik vraag me ook af of een pedaal dat o.b.v. moddeling werkt hetzelfde is als een digitale stompbox, b.v een chorus.

Vind ik een hele goede vraag, maar bekijk wat het goedkoopste is; voor analoge dry mix te doen heb je meer schakelingen nodig.

Dan moet er al met iets als "true bypass" geadverteerd worden, volgens mij.

Analog reverb, die is er niet echt, of je moet met een plate reverb gaan werken (of het signaal in de dichtstbijzijnde leegstaande fabriekshal pompen en weer opnemen). Digitale reverb komt ook in allemaal bepaalde smaakjes, en reverb zelf is een onderwerp waarover je eindeloos kan praten. Die cheape Alesis reverb is trouwens de MIDIVerb II, en die is gruizig. Ik heb een oude Digitech DSP16+, die is ook best geinig.

Bij Alesis moest er met zo weinig mogelijk middelen iets gemaakt worden wat goed klonk maar niet zoveel kostte als een Lexicon. Je hebt alle keuze - van Eventide Space tot Strymon Blue Sky, of zoals gezegd, een ouder 1U rack reverbje.

Alesis MIDIverb II is zeker de moeite waard. warme vintage klank !

en vele unieke presets.

is geen pedaal helaas..

Een veren galm is ook analoog, die zit trouwens standaard op de McBeth M5 bijvvorbeeld.

Anders kan je het op de oude manier proberen, speaker en mic in je badkamer of ondergrondse parking en de natuurlijke galm opnemen.

Stel ik laat bvb D16 Phoscyon door een externe analoge delay gaan. Geeft dit dan ook zowat het omgekeerde effect of is dit verwaarloosbaar?

vermona retroverb gebruik ik vaak of pioneer SR-303 BBD reverb of de verp(da's de naam die we'm zelf hebben gegeven) da's een of ander zelfbouw ding uit de jaren 70

Back