Analoge warmte toevoegen in digitale producties

tijd is denk ik hetzelfde als lengte.....het kan linear twee kanten op in tot in het oneindige.

uren en meters zijn niets anders als een bepaalde afbakening d.m.v. twee punten op die oneindige lijn.

tijd is beweging. als niets nooit zou bewegen, dan is er geen tijd.

tenminste zo denk ik er een beetje over...

en tijd is een heel belangrijk begrip in de muziek. tik tak, boem , boem, crash!

daar ging het niet over...

tja, op het moment lijkt dit topic over alles te gaan. zelfs bloemetjes...ik hou wel van die verwantschap tussen verschillende dingen.

zonder beweging zou een spoel van een recorder niet draaien..dus is er ook geen tijd..en ook geen opname mogelijk.

Oh nee.... begin nu niet over tijd want binnen de kortste keren hebben we mensen die dit dan weer willen....

bttf.jpg

:D:D:D

voor een synthforum-lid geen probleem:

hoofdstroom aan in je huis-tuin-keuken-studio cokpit ruimteschip (alle lampjes aan!)

en dan op rewind of fast forward drukken!

mag ik hier melden dat VCC van slate digital trouwens een interessante update heeft met tube-model?

het wordt dus een digitale winter....met - enen en onder nulen

En zo nu en dan dient het vuur wat aangewakkerd te worden nietwaar ? :duivels:

Analog or Digital? (1993) - YouTube

Let wel, dit is uit 1993! Er is veel veranderd sindsdien!

Grtz,
Exo.

Thanks, te gek filmpje.

Dave Mustaine gooit ook lekker olie op het vuur. Ik kan hem niet meer echt serieus nemen sinds zijn therapeutische huilsessie over zijn verplichte vertrek uit Metallica in de "Some Kind of monster"-docu....

Wel leuk om te zien dat de argumentatie nog ongeveer hetzelfde is; digitaal is sterieler. Verschil is wel dat destijds het gebrek aan details als storend werd ervaren en dat nu veelal een gebrek aan warmte wordt genoemd.

Wellicht een relatie met de opkomst van mp3, vanaf eind jaren '90, waarmee nog meer detail verloren ging. Toen leek cd-kwaliteit zo slecht opeens niet.

zou je digital sampling niet toch gewoon linear kunnen noemen uiteindelijk?

je zou digitale audio kunnen zien als een analyseer en opslagmethode. wij luisteren niet naar deze digitale codes. We luisteren uiteindelijk (nu nog wel) gewoon naar analoog geluid.

de digitale sample informatie wordt toch via dithering linear naar analoog geconverteerd? of kan je dat niet zeggen?

er komen toch geen gefragmenteerde sample-klanken uit je speaker, maar gewoon linear geluid?

Inderdaad... .mp3 is echt arme boel =(...zelfs al is het op 320kB/s...
En dan gaat iedereen die armte (en geen warmte) downloaden van Itunes of ergens anders... :stupid
Geen wonder dat ik ween... ;{

LOL!

Inderdaad, verarmd linear geluid.... de blokjes worden omgezet naar electrisch signaal dat analoog weergegeven wordt door de bewegende spreekspoel van een speaker....
m.a.w.
Kwaliteit komt altijd bovendrijven, net zoals room op de melk maar in dit geval is de melk allang afgeroomd en zelfs geen water bijgevoegd...

Grtz!

ik blijf het vreemd vinden dat als je op hoge samplerate sampeld, dat het signaal dan na dithering toch vervormd zou zijn. je zou toch op een gegeven moment aan een soort ondergrens moeten komen waarbij vervormiing te klein wordt om nog van belang te zijn?

Attachments

• sampled.jpg
    sampled.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
Ik vergelijk het met benzine...
Vroeger (80's en ervoor) had je benzine met lood en de meeste wagens reden erop.
Toen kwam loodvrije super want dat was beter voor het milieu maar slechter voor de motor want er ontbrak wat.
En toen ging men loodvervanger toevoegen aan de loodvrije benzine wat de zaak weer enigzins rechttrok maar toch niet hetzelfde was.
M.a.w. je haalt er wat uit en via chemische weg probeer je er weer wat aan toe te voegen zodat het niet opvalt dat het wegwas.
Je origineel blijft verarmd maar is verrijkt d.m.v. een nevenproces.
Volgens (niet altijd exacte) Wikipedia:
Dither is an intentionally applied form of noise used to randomize quantization error, preventing large-scale patterns such as "banding" in images. Dither is routinely used in processing of both digital audio and digital video data, and is often one of the last stages of audio production to compact disc.

En zo draait de wereld maar door.... :dj:

Back