EDM production tips en technieken

Hoi,

Er zijn vast meerdere EDM (Electronic Dance Music) producers hier. Ik ben op zoek naar bepaalde tips en technieken bij het produceren van deze stijl en dan doel ik niet op "hoe maak ik deze sound" of "hoe krijg ik dit effect" maar puur het gebruik van hardware en software effecten bij EDM. Denk hierbij aan het inzetten van een compressor op bijv. een synth lead etc..

welke effecten gebruiken jullie op welk onderdeel etc.
Waar dient de compressor precies voor en hoe zit het met een limiter etc?
Ik heb zelf helaas niet veel ervaring met bovenstaande effecten...

Het zijn wel erg brede vragen. Ik denk dat je beter een productie van jezelf kunt plaatsen en dan feedback krijgen van andere met tips hoe je het kunt verbeteren.

Hoe een compressor werkt kun je zo via google vinden.

Hoi Erol, ik weet niet of je er ook last van hebt, maar mijn tracks klinken altijd zo steriel dat het lijkt alsof het met GeneralMidi is gemaakt. Ik ben nu met allerlei reverb aan het experimenteren en dat werkt wel goed, ik vind de ValhallaRoom het beste en hij kost maar 40 euro. Compressors gebruik ik liever niet. En als het EQ'en niet lukt durf ik soms een multimaximizer (L3) te gebruiken op één geluid, niet op de master. Ben benieuwd welke tips er nog komen..

mijn tracks klinken altijd zo steriel
Compressors gebruik ik liever niet
Compressors dus wel gebruiken, niet heel raar binnen dance muziek.
Zelf heb ik het gevoel dat ik ze nog niet altijd optimaal gebruik, maar ik gooi ze vaak op stabs/plucks. Dit doe ik omdat als de cutoff open gaat het volume van de VST ook hoger wordt, met een compressor zorg ik ervoor dat dit volume verschil verdwijnt. Tevens worden de stabs/plucks met cutoff dicht ook wat brutaler.

maargoed! de compressor:

wat een compressor doet is simpel gezegd het beperken/kleiner maken van de dynamiek.
voor de mensen die nog niet weten wat dynamiek inhoud: de dynamiek is het verschil in volume tussen het deel wat het minste volume heeft en het deel wat het luidste is in je muziekstuk.
je kunt het zien als een soort van 'robot hand' die de fader van je mengtafel controleert.
dit alleen voor het signaal wat boven de ingestelde treshold uitkomt.

hoe werkt dit nou?

de treshold om te beginnen:
met de treshold regelaar kun je een bepaald volume niveau instellen(drempel).
zodra het signaal boven de treshold komt treed de compressor in werking. en zal het signaal verzwakt worden met de mate van de ingestelde ratio waarde.(hier kom ik later op terug)
alles wat boven de treshold komt kun je aflezen in je gain reduction meter.
zie je dus niets uitslaan op je gain reduction meter staat de treshold te hoog in gesteld!

als volgt krijgen we de ratio regelaar
met de ratio regelaar stel je de mate van de verzwakking boven de treshold in.
dus alleen het signaal wat boven de treshold uitkomt zal met de ingestelde waardes van de ratio verzwakt worden.
als je deze dan op bijvoorbeeld 4:1 instelt dan houdt dit in dat elke 4 decibellen(via de input) die boven je ingestelde treshold uitkomen verzwakt worden naar nog maar 1 decibel wat vervolgens naar je output gaat.
nogmaals dit geldt alleen voor het signaal wat boven de ingestelde treshold uitkomt.

dan krijg je de gain reduction meter:
bij het instellen van een compressor richten je oren zich op het geluid en je ogen kijken naar de gain reduction meter.
hier kun je namelijk exact aflezen waar de compressor eigenlijk mee bezig is.
de gain reduction meter geeft in decibellen de mate van verzwakking aan die de compressor op dat moment toepast.

dan krijg je de make-up gain oftwel de output regelaar.
nu je met de compressor de dynamiek verkleint hebt, oftewel de luide pieken in je muziek verzwakt hebt in volume.
houd je dus meer headroom over en kun je het geheel harder maken naar het punt waar je pieken eerst alleen kwamen(zonder dat het gaat clippen/overstuurt word.
hiervoor is een compressor dan ook eigenlijk bedoeld.

daarnaast heb je een attack regelaar
op het moment dat het signaal boven de ingestelde treshold komt treed je compressor in werking. hoe snel deze reactie plaats vind regel je af met de attack. zet je hem kort gebeurt dit heel snel. zet je hem wat langer komt hij wat langzamer in werking. dus de tijd vanaf het moment dat het signaal boven de treshold komt tot aan je ingestelde ratio regel je af met de attack regelaar.

dan krijg je de release regelaar
met deze regelaar doe je eigenlijk het omgekeerde van de attack.
dus vanaf het moment dat je signaal weer onder je treshold komt treed je compressor buiten werking.
hoe snel deze reactie gaat regel je af met de release regelaar.
dus een korte release tijd betekend dat hij heel snel weer terug komt( in het deel waar geen compressie meer plaats vind) en een wat langere tijd spreekt dan voor zich.

daar tussen in vind je vaak ook nog een hold regelaar
met de hold regelaar kun je de ingestelde ratio nog even 'vasthouden' deze werkt dus na de attack en voor de release regelaar. ook deze kun je instellen met een korte of een lange tijd dat hij 'vasthoud'

dan krijg je nog de sidechain functie:
sommige compressors hebben een sidechain fucntie oftewel de vaak genoemde key-input.
met deze input kun je de compressor laten luisteren naar een ander signaal.
dus op het moment dat er een signaal binnenkomt via deze input. luistert en reageerd je compressor alleen op dit signaal. je hoort deze dus niet! (via je compressor).
een goed voorbeeld hiervan is de radio, op de radio speelt muziek maar zodra de dj wat door zijn microfoon spreekt. duikt het volume van de muziek omlaag. in dit geval zit de microfoon dan aangesloten op de keyinput van de compressor die over het muzieksignaal staat.

met deze functie kun je dan ook hele creative dingen doen in je muziek.
als je bijvoorbeeld een kick en bassline tegenlijk hebt die elkaar in de weg zitten in het frequentie spectrum van je mix. kun je de kick bv op de keyinput zetten en op het moment dat je kick speelt duikt je bass dan omlaag in volume. de mate hiervan en de snelheden waarmee dit gebeurt stel je dan in via je compressor.

dan krijg je nog de limiter:
de limiter is eigenlijk neits anders dan een extreem ingestelde compressor.
de compressor beperkt de dynamiek, maar een limiter begrensd de dynamiek.
dus met de limiter zet je als het ware een soort van plafond neer waar het signaal onmogelijk overheen gaat komen.
een limiter heeft dan ook van zichzelf een extreem hoge ratio die vaak niet instelbaar is. denk dan aan een ratio van 20:1 of zelfs meer. dit word vaak gebruikt om je speakers te beschermen. en is dus bedoeld voor om je eindbussen van je mixer. de attack tijd moet dus heel snel zijn en de release tijd meot ook redelijk snel zijn want je wilt niet dat de limiter in werking blijft terwijl je piek allang verdwenen is.

let dan ook op dat je limiter puur je pieken neemt anders help je in 1 klap je hele mix om zeep!
dus je gain reduction meter zie je maar af en toe even uitslaan(kort).

een compressor kun je dus gebruiken voor hele creatieve dingen maar ook als mixing tool( heel belangrijk)
een limiter word meer gebruikt als bescherming van het eindresultaat op je eind buss(net dat laatste beetje)

nog een keer kort:

de compressor beperkt de dynamiek.

1 de treshold is de drempel waarboven je compressor in werking treed
2 de ratio is de mate van verzwakking boven de ingestelde treshold
3 de gain reduction meter kun je precies aflezen waar de compressor mee bezich is boven de treshold.
4 de make-up gain/output is de regelaar waar je het gehele geluid na de compressie weer versterkt(dus ook het signaal wat niet boven de treshold komt)
5 de attack is de reactie snelheid van het in werking treden van de compressor
6 de hold is de tijd dat je de werking nog even vast kunt houden
7 de release is de tijd hoelang hij erover doet om weer buiten werking te treden.
8 de keyinput/side chain is de de input waar je de compressor naar laat luisteren en in werking kan laten treden(laten reageren op dit signaal).

ik hoop dat je wat kunt met deze informatie, en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
ook wat betreft andere tools

groeten sjoerd

Met een gate kun je het geluid onder de treshold verminderen/weghalen. Dit is dan weer handig als er ongewenste geluiden zitten op een lager volume dan de rest. Ook kun je het omgekeerde ermee dus het geluid onder de treshold harder maken.

Geen compressors gebruiken in edm is naar mijn mening echt ondenkbaar. Ik gebruik ze juist veel. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je ze gebruikt. Je kan heel de track ermee om zeep helpen, maar ook juist beter maken.

Wat ook handig is, gebruik tijdens het maken van de track geen effecten op de master bus. Ga hier pas iets opzetten als de hele track klaar is. Gebruik dan een multiband comp, eq en limiter ofzo. Je kan het geheel dan wat meer een boost geven. Laat je de track ergens masteren moet je die effecten van de master bus er af halen als je hem naar mastering stuurt.

ook een gate is een van de meest creatieve randapparatuur. (wat heel veel mensen vaak niet weten)
ook deze heeft vaak een key-input.

dit werkt dan net anders om als side chainen.
zodra er signaal binnekomt het signaal niet te duiken maar juist te spelen.
heel erg gaaf als je complexe percussie loops hebt en die groove wilt triggeren bij een leadsynth bijvoorbeeld.

maar de hoofdzaak van een gate is inderdaad zoals bricks al zei om het geluid onder de treshold te verminderen.
denk dat een een vocal track waar overspraak van een koptelefoon in zit of een ruis niveau mee komt.
haal je deze weg met een gate dan kun je daarna door middel van compressie alles een stuk luider maken zonder dat de ongewenste zachte bij geluiden ook harder worden.

wat is die zogenaamde "EDM" onzin? is dat cool zo'n afkorting?
het is gewoon dance

wat betreft een expander:
deze doet precies het omgekeerde van een compressor
de dynamiek weer groter maken dus.
Dit klopt niet!
Een expander is in feite een gate met een instelbare ratio.
In het kort kun je stellen dat een expander staat tot een gate zoals een compressor staat tot een limiter.

Met een expander kun je dus bv. achtergrondgeluiden zachter laten klinken, waar een gate ze compleet zou muten.

Als ergens geen dynamiek meer inzit, kun je dit dus beslist niet terugtoveren met een expander!!

@ remmelt;

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Een compressor verkleint de dynamiek.
Een expander vergroot deze net. Iets zachter laten klinken zoals je zegt is het dynamisch bereik groter maken!
Je zeg het letterlijk zelf...
Dat wil niet zeggen dat je iets wat helemaal plat gecompressed is weer mooi terug kan zetten.
Maar iets waar achteraf teveel compressie op zit kun je dus zeker weer verminderen!
Een gate en expander werken inderdaad beide onder de treshold.
Een compressor en limiter juist erboven.
Dus ik vind wel dat je kunt zeggen dat het net andersom werk!

Nu jij weer;) ...

Check het boek "secrets of house music production" van sample magic, te bestellen via hun website, als boek en als e-book voor ipad.

En the "dance music manual" van rick snoman, check amazon, dan vind je hem. Gaat diep in op productie technieken.

wat is die zogenaamde "EDM" onzin? is dat cool zo'n afkorting?
het is gewoon dance
hij bedoelt IDM eigenlijk, das net zoiets als EBM, maar dan minder duits :D [zere neus] alle 4/4 muziek waar een kick op de tel zit noemen ze IDM dacht ik [/zere neus]

Laatst gewijzigd:
Back