EDM production tips en technieken

Hoi,

Er zijn vast meerdere EDM (Electronic Dance Music) producers hier. Ik ben op zoek naar bepaalde tips en technieken bij het produceren van deze stijl en dan doel ik niet op "hoe maak ik deze sound" of "hoe krijg ik dit effect" maar puur het gebruik van hardware en software effecten bij EDM. Denk hierbij aan het inzetten van een compressor op bijv. een synth lead etc..

welke effecten gebruiken jullie op welk onderdeel etc.
Waar dient de compressor precies voor en hoe zit het met een limiter etc?
Ik heb zelf helaas niet veel ervaring met bovenstaande effecten...

Het zijn wel erg brede vragen. Ik denk dat je beter een productie van jezelf kunt plaatsen en dan feedback krijgen van andere met tips hoe je het kunt verbeteren.

Hoe een compressor werkt kun je zo via google vinden.

Hoi Erol, ik weet niet of je er ook last van hebt, maar mijn tracks klinken altijd zo steriel dat het lijkt alsof het met GeneralMidi is gemaakt. Ik ben nu met allerlei reverb aan het experimenteren en dat werkt wel goed, ik vind de ValhallaRoom het beste en hij kost maar 40 euro. Compressors gebruik ik liever niet. En als het EQ'en niet lukt durf ik soms een multimaximizer (L3) te gebruiken op één geluid, niet op de master. Ben benieuwd welke tips er nog komen..

mijn tracks klinken altijd zo steriel
Compressors gebruik ik liever niet
Compressors dus wel gebruiken, niet heel raar binnen dance muziek.
Zelf heb ik het gevoel dat ik ze nog niet altijd optimaal gebruik, maar ik gooi ze vaak op stabs/plucks. Dit doe ik omdat als de cutoff open gaat het volume van de VST ook hoger wordt, met een compressor zorg ik ervoor dat dit volume verschil verdwijnt. Tevens worden de stabs/plucks met cutoff dicht ook wat brutaler.

maargoed! de compressor:

wat een compressor doet is simpel gezegd het beperken/kleiner maken van de dynamiek.