EDM production tips en technieken

hij bedoelt IDM eigenlijk, das net zoiets als EBM, maar dan minder duits :D [zere neus] alle 4/4 muziek waar een kick op de tel zit noemen ze IDM dacht ik [/zere neus]
EBM is dus van Belgische oorsprong, was Front 242 die de term bedacht heeft (jaja, ik weet het kleine Belgen, maar juist is juist hé).:D

IDM is Autechre, Pole e.d.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music

Ik zou het niet perse Glitch willen noemen

http://en.wikipedia.org/wiki/Glitch_(music)

Glitch lijkt me vooral een sub-vorm van IDM, alhoewel er vast ook niet elektronische glitch bestaat.

EDM is een containerbegrip en komt als term uit de USA (Dance begint daar nu pas een beetje mainstream te worden) en lijkt me een beetje flauwekul (Amerikaans imperialisme...), noem het hier in NL gewoon dance, of noem de specifieke stroming.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_dance_music

Laatst gewijzigd:
Wat een gejank om een naam haha. Als iedereen tochbweet wat er bedoeld wordt is het toch prima.

Hebben we nu anderhalve pagina off-topic gelult of verkeren we in een soort van grijze zone ? Anders wou ik nog even doorgaan.. dat de TS-starter mischien bedoeld "EMP tips & technieken" dus zolang je die niet onder de knie hebt kun je er niet op dansen
en dan nog even de complimenten aan Restoration, Snelkooknasi en Bricks voor hun waardevolle inbreng

Maar erol, tis niet dat je net begonnen bent toch? Vanwaar dan zulke algemene vragen?

ja IDD, gewoon wat sampletjes achter elkaar zetten.. en voila, EDM

Zijn idd nogal brede vragen.. wat ik iig kan zeggen is dat de compressor multi-inzetbaar is in verschillende stages van ontwikkeling van t nummer

Compressor kan een rol spelen bij de opname, bij geluidscreatie, bij het mixen, bij het masteren.. wat dat betreft is de compressor niet 1 enkele rol toe te dichten ; al is z'n functie hetzelfde.

Soms zet je 'm in om die paar piekjes af te vlakken, zodat de gehele audiotrack weer harder kan (normalizen, piek afvlakken, normalizen, piek afvlakken, enz.)
Soms zet je 'm muzikaal in om iets compleet uit z'n verband te rukken, bijvoorbeeld het befaamde "ducking" effect via de sidechain
Soms zet je 'm in om 2 geluiden met elkaar te laten 'battelen voor lucht' zal ik 't maar noemen ; bijv. bas en basskick samen
Soms zet je 'm in de opname-chain om oversturen tegen te gaan, als beveiliging
Soms zet je 'm in omdat de compressor een bepaald smaakvol karakter heeft
Soms zet je 'm in, gewoon omdat het kan !!

Dus of je het nu een effect kan noemen.. vind van niet. Een audiobewerking geeft z.g.a. altijd 'een' effect, ik zie de compressor alleen bij geluidscreatie als effect (smaakvol karakter + ducking), de rest is 't mijns inzien een tool.

Maar dat is wel een belangrijke, Taras verwijst ook al naar Youtube, maar goede muziek maken is geen "me too" tutorials of een stramien wat je moet volgen. Doe wat je lekker vindt klinken en zoek uit wat je wel wil, maar nog niet kan. lijkt me een stuk handiger dan proberen tot een template te komen met open deuren.

Back