Minimoog D reanimatie

Vic

Soldeerprofeet
Een minimoog D te koop, old osc boards, aan een zeer lage prijs 8D en in PERFECTE staat

Dat stinkt lekker naar de misdaad, dat is iets voor mij, prijs nog afdingen en ophalen die handel :duivels:

De verkoper blij, hij denkt "ik ben er mee weg gekomen" en ik ook blij, 't zal me een worst wezen.

Mini%201.jpg

Flinke gebruiksporen op de omkasting... Vervangen kan makkelijk maar we houden het zo, ik vind dat mooi.

De Diagnose:

-Osc1 werkt niet
-Osc 2 tracked niet zoals het hoort.
-Keyboard werkt slecht (1 toets out of pitch met glide effect) (veel toetsen dubbel triggeren)
-Koptelefoon output klinkt niet zuiver met een achterblijvende stille toon

Aan de slag,

Osc1 blijkt de oorzaak vuile afstelpot, even alle afstelpots schoonmaken met videospray, en opgelost...Piece of cake

mini2.jpg

De key contacten blijken al vele herstellingen hebben te ondergaan en is verder in een zeer slechte staat.
Alle veertjes en contact stangen vernieuwen is een oplossing Of opto key contacten erin.
Ben voor Kevin Lightner Opto-Kit gegaan, Kost wat maar fatsoenlijk overhalen van het veertjes feest is ook niet goedkoop :erm:

Toetsveertjes eraf, er zijn 2 soorten, velen zaten verkeerd hier, die gaan er later juist weer op natuurlijk :geslaagd:

mini3.jpg

De toetsen haal je eenvoudig weg door ze achter wat op te heffen en wat naar voor te schuiven.

mini4.jpg

De Contact veer houders Los:

mini5.jpg

De pcb bevestigingsrubbers los:
Als je aan de bovenzijde wat trekt en tegelijk aan de onderzijde wat duwt met je vinger blijven ze heel ;)

mini6.jpg

Verse Key-bushings erop

mini7.jpg

Op 1 toets bleek het recoil veertje te ontbreken :frons: Lastig te koop te vinden

9 balpennen openbreken tot ik een leuk veertje gevonden had (De vrouw had hier geen begrip voor 8D)

mini8.jpg

Is net een haartje groter in diameter maar voelt hetzelfde aan kwa veerkracht :okdan:

De Opto-kit:

mini9.jpg

Flink toegetakeld in de post door de geweldige verpakking .... Foei
Gelukkig kosten die optische sensors niet veel en zijn ze verkrijgbaar bij Farnell.

mini10.jpg

Zo kitje erin, keyboard weer in elkaar, deze stap zit erop.

mini11.jpg

Blijkt dus fatastisch te werken, ben hier zeer blij mee :) en gelijk MIDI 8)

Ha.. een stickertje 8)

mini12.jpg

:biertje:

Gelijk even ombouwen van 110V naar 220V (oudere mini's hadden geen schakelaar 220/110) anders bedraden kan wel.

mini13.jpg

Wat recappen

mini14.jpg

Op het ocs board zaten 5 verschilende 741 opamps waarvan geen enkele originele.
Waarschijnlijk om driftings problemen op te lossen in het verleden.

Ik heb ze vervangen door LT1006 opamps (niet in het signaalpad)

Fabrieks mods om driften te verbeteren etc waren reeds afwezig.

Blijkt Osc3 probleem opgelost te zijn bij later testen alsook het koptelefoon output probleem (mogelijk door de recap)

Afregelen:

mini15.jpg

Et Voila 8) Perfect werkende Minimoog model D in oldskool omkasting 8)

mini16.jpg

:mega:

Vic

Mooie opknapbeurt en leuk dat je dit zo uitgebreid deelt! Uiterlijk staat zeker niet slecht, komt denk ik ook omdat het geen fineer, maar echt hout is 8)
Veel plezier ervan!

Tip: bij de betere ijzerwarenzaak kan je ook vaak kleine veertjes kopen.

mooi hoor :)

je zou nog kunnen overwegen om die metalen L profieltjes die het middenstuk hout op z'n plek houden
aan de binnenkant te zetten... zijn die ook nog uit het zicht...

Mooi gedaan hoor, mazzelpik. Volgens mij weet ik wat je betaald hebt, tenminste als het die ene ad was. Ga je hem houden of weer verkopen?

mooi verslag. heb al weleens naar die opto key gekeken, maar vind het wel een behoorlijk dure grap. niet dat een complete set veertjes zo goedkoop is, maar toch. werkt het een beetje?

mooi werk !!!

de kast kan trouwens bij een goede meubelmaker ( zit er 1 in eindhoven ) prima weer opgeknapt worden ( uiteen halen, lijmen schuren, lakken/ beitsen ) kost niet veel en ziet er wel nog beter uit.

? waarom niet een vervangkeyboard erin gebouwd ,maar gekozen voor de moderne oplossing . zie geregeld originele keyboards nos voorbijkomen op internet voor ca 150 euro...

de kast kan trouwens bij een goede meubelmaker ( zit er 1 in eindhoven ) prima weer opgeknapt worden ( uiteen halen, lijmen schuren, lakken/ beitsen ) kost niet veel en ziet er wel nog beter uit.

? waarom niet een vervangkeyboard erin gebouwd ,maar gekozen voor de moderne oplossing . zie geregeld originele keyboards nos voorbijkomen op internet voor ca 150 euro...

De omkasting opknappen zou ik zeker doen als het voor de verkoop zou zijn, niet iedereen deelt mn voorliefde voor een used look. ik denk niet dat ik deze ooit zal verkopen.

De optokit keuze had te maken met. meerwaarde toestel, betrouwbaarheid, midi, geen tijd om een revisie van cotackt pcb.
Een NOS heb ik niet gevonden, wel onderdelen en dat zou bij elkaar meer kosten dan €200

nou hoe dan ook, het lijkt me een geweldige synth, ook mooi serienummer. heb altijd een zwak voor 2000-3000 .
perficiat !

Back