Reason te vergelijken met hardware synts?

fuse

Gepokt en gemazeld
Even een draadje hier waar het hoort.

De stelling was dat je kunt horen of je Reason of een hardware synth gebruikt. Of het beter is laat ik in het midden want een discussie hierover loopt IMO toch dood.
Dan neem ik even een voorbeeld van een post (al weer heel lang geleden) van een synth purist die beweerde dat Reason wel aardig was maar de geluidskwaliteit hem zwaar tegenviel.
En eigenlijk denk ik achteraf dat hij wel gelijk heeft. En misschien dat men aan komt zetten met fantastische Reason produkties, maar m'n stellige bewering is dat je die nummers tig keer beter kunt maken door alle software te vervangen door hardware. (Als je toch een studio afhuurt moet je het ook goed doen) En dan ga ik er niet vanuit dat de producer de Reason versie ook wel goed genoeg vind. We gaan uit van de meest perfectionistische situatie. (Anders is de discussie snel over) Want ik stel me voor dat menig medeforumbewoner ook zo in elkaar steekt.

Een analoge synth kun je er natuurlijk nooit mee vervangen maar een VA wellicht wel. Nou denk ik zelf dat het ook van het VA model afhangt, maar het gros van de VA synths heeft toch iets meer charme dan de gemiddelde VA softsynth. (De doorsnee VA softsynth is gewoon niet te vergelijken met een hardware quivalent)
Betekend dit dat je je Reason CD's het ruim uit kieperen moet en hardware moet kopen?

En nu we toch aan't miere****** zijn. Klinkt de Reaktor Virus ensemble net zo goed als de echte Virus hardware versie. (ik ga het niet over de TDM versie hebben hoor)
En dan gaan we even ervan uit dat je een digitale mixer gebruikt en dus geen geluidskaart D/A's gebruikt maar die van je mixer.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar voor beide is iets te zeggen.
Volgens mij klinkt de hardware versie 'zuiverder' vooral als je aan de knoppen gaat draaien, maar met de software versie kun je weer andere dingen zoals hem verbouwen of er een vocoder aan knopen. (noem maar iets geks)

Hmmmm... lastig

Hmmmm... lastig

Hmmmm... lastig..... ik bezit zelf een aantal Hardware synths en ik heb ook Reason erbij...... waarom?? Tsja antwoord is vrij simpel, ik kon toevallig aan Reason komen dus ik wilde het toch even bekijken....
Ik ben het op zich wel met je eens dat een hardware synth niet door een software synth is te evenaren, maar dat is ook weer een kwestie van persoonlijke smaak denk ik...... ik ken gasten die fantastische dingen uit een software synth kunnen halen die een hardware synth weer niet zou kunnen......

Hoe dan ook..... ik ben blij de we ook software synths op de markt hebben..... en een discussie of het nu beter of slechter is dan een hardware synth....... tsja...... iedereen die muziek maakt moet je respecteren het maakt niet zoveel uit waarmee als het maar KNALT!!!

:p :p

Ik zelf ben ook vrij veel bezig met Reason.

Maar ik denk dat het pakket meer bedoelt is voor de mensen die niet zoveel geld te besteden hebben en toch ook wat willen doen met de muziek.

Het programma is daarintegen wel heel goed geprogrameerd en stabiel.
Je geluidskaart bepaalt hier namelijk hoe goed Reason gaat klinken.
Hoe beter je geluidskaart hoe beter het zal klinken.

En voor de hardwarefanaten onder onder ons is het alleen maar een leuk programma waar je soms wel wat mee kan doen.

Ik ben in iedergeval heel tevreden met wat reason te bieden heeft.

Re: Hmmmm... lastig

Re: Hmmmm... lastig

Orgineel geplaatst door Cubik_Planet
iedereen die muziek maakt moet je respecteren het maakt niet zoveel uit waarmee als het maar KNALT!!!

behalve dan met e-jay of magix music maker op die mensen kots ik :[>

je zult er verbaasd over staan hoeveel releases er al uit zijn gebracht die 100% in reason (of andere software zijn gemaakt)....het begint al bij je basis-geluiden...sample je hardware, wees creatief met software etc.....kortom maak je eigen unieke geluiden.....dat bepaald al een belangrijk deel van het geluid.....

dan kom je bij het programmeren en het afmixen.....ook daar geldt dat je creatief moet zijn...je eigen weg/manier moet vinden....

vervolgens het masteren, dat ligt weer helemaal ergens anders.....een goed gemasterde mix kan echt iets aan het geluid toevoegen...

het is wel zo dat met alles-in-1 pakketten als reason dat mensen eerder geneigd zijn om de makkelijke weg te gaan (dus alleen maar preset sounds te gebruiken, niet teveel te editen programmeren etc.) ...waardoor het dan weer een beetje uniform gaat klinken...

iedereen die met een Akai sampler, een Nordlead en een lexicon effectenbak werkt klinkt toch ook niet hetzelfde?

ik denk persoonlijk wel dat je een stuk meer uit progs als reason kan halen als je het afmixt en/of combineert met bv Cubase of Nuendo, omdat je daar VST en directX plugins kan gebruiken die je niet in Reason kan gebruiken...maakt je sound alweer wat anders...

maar eigenlijk maakt het natuurlijk allemaal geen ruk uit..als het nummer vet is is het vet.....het publiek zal het allemaal worst wezen of het uit een 100% analoge studio komt of het komt uit reason....als ze maar uit hun dak gaan

Olaf

Nou... Ik begrijp je reactie op bijv. Music maker..

Maar effe serieus..Ik heb laatst versie 7 effe uitgeprobeerd, maar de mogelijkheden zijn wel enorm uitgebreid tegewoordig.

Ik zal het niet gebruiken verder, maar ik snap best dat er mensen zijn die het geweldig vinden en dat het voldoet aan hun eisen..

Zo heeft ieder zijn ding natuurlijk.

Echt voor de beginner is het ook niet. De prijs is vrij fors, je moet eigenlijk een goede geluidskaart hebben wil het een beetje ok klinken en liefst nog wat ervaring met het programmeren van synths/smaplers;) etc. (en idd liefst nog cubase ernaast.)

Ik heb wel eens gestoeid met de demo en die klonk bij mij niet best. (cheapo geluidskaart) Ook de interface vond ik niet echt handig.

Voor het geld van Reason heb je volgens mij ook een 2dehands rm1x (bijna dan) en dat klinkt toch zeker net zo goed?

appels en peren! ik heb ze allebei, een rm1x is een perfecte sequencer met prima geluiden, maar je kan em echt niet vergelijken met reason waar een mixer, patternsequencer, gewone sequencer, sampler, subtractieve synth, recycle loop player, drumcomputer/sampler, delays, reverb, overdrives, envelopefilters, flangers/phasers, resampling, full automation etc inzitten....en de rm1x klinkt ook zeker niet beter ;) tenminste niet door mijn monitors....

Olaf

OK, de rm1x kan niet samplen.

Maar je kan met de rm1x in principe wel complete nummers maken. En het ging toch om de klank? Die paar keer dat ik met reason heb gewerkt vond ik de klank gewoon ruk...(waarschijnlijk door de geluidskaart). Voor dat geld koop ik liever een hardware bakkie dan reason + goede geluidskaart. Ook al kan je er in principe meer mee.

Magix Music Maker 7 is echt wel een uitgebreid pakket, maar het heeft gewoon een slechte naam. Hun eerste Music Maker-release was echt een sleep-maar-komplete-muziekstukken-bij-elkaar sequencer met niet noemenswaardige mogelijkheden, maar dat is nu wel anders. Ik gebruik veel ACID. Ook begonnen als een voornamelijk loop-based produktie tooltje...

Ik ga de discussie over het enorme(?) verschil tussen hard- en software niet aan, want ik heb te weinig kennis van hardware. Ik weet wel dat software heel veel kan tegenwoordig en dat het, met een goede geluidskaart, ook nog eens fantastisch klinkt. Ik heb alleen vaak het gevoel dat veel hardwarefreaks softsynths niet stoer genoeg vinden omdat iedereen ze kan kopiëren en gebruiken. Qua geluidskwaliteit horen de meeste het niet eens en termen als "Je hoort meteen dat het Reason is" is, naar mijn mening, gewoon bullshit. Als ik diezelfde sample in Cubase zou zetten, er dan een nummer mee arrangeer en dan vertel dat het in Cubase gemaakt is en zouden velen zeggen: "Ja, dat klinkt echt lekker!" Het is gewoon een kwestie van status. Reason heeft weinig status en Cubase bijv. veel. Gewoon omdat hardwarefreaks vaak wel een softwarematige sequencer willen gebruiken. Cubase is ook ingewikkelder en je hebt er met alleen software vrij weinig aan. Het grootste verschil tussen de meeste softsynths en hardware is dat softsynths veelal sample-based zijn en de geluiden niet zelf genereren (uitzonderingen daargelaten). En samples zijn immers niets anders dan opgenomen geluiden uit hardware. En die heb je in goede en in slechte kwaliteit. Veel digitale hardware genereerd overigens ook geluiden met berekeningen die ook gewoon in een pc gedaan worden, dus...

Feit blijft, dat je met hardware alleen nog geen goede track hebt. Dat is al meermalen bewezen.

Orgineel geplaatst door Ralf T
Het grootste verschil tussen de meeste softsynths en hardware is dat softsynths veelal sample-based zijn en de geluiden niet zelf genereren (uitzonderingen daargelaten).

dat lijkt me juist niet..de meeste softsynths genereren hun audio net als VA's.....dus met algoritmes/table-lookups.....uitzonderingen zijn IK's mediatank etc. die een soort software-versie van de jv1080 serie zijn..

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol

dat lijkt me juist niet..de meeste softsynths genereren hun audio net als VA's.....dus met algoritmes/table-lookups.....uitzonderingen zijn IK's mediatank etc. die een soort software-versie van de jv1080 serie zijn..

Olaf

Oh... OK. Nou, Reason is i.i.g. wel sample-based. Zonder samples komt daar niks uit...

Oh... OK. Nou, Reason is i.i.g. wel sample-based. Zonder samples komt daar niks uit...

EEEEH, fout, Reason is ook niet sample based.

Wat ik nou boeiende vragen vind...

Zit er nou echt verschil in klank tussen een va plugin op een computer en een va hardware synth? Klinkt bijv. een Nordlead beter/anders dan Pro52?

En zijn al die Reason nummers zo herkenbaar omdat iedereen er hetzelfde mee doet en dezelfde presets gebruikt of heeft reason echt een bepaalde klank?

graag jullie mening hierover.

Nou, Reason is i.i.g. wel sample-based. Zonder samples komt daar niks uit...

klopt voor de meeste modules (redrum, nn19 sampler, dr.rex)maar niet voor de Subtractor synth...

en echt, als ik in reason goeie samples gebruik dan klinkt het veel beter dan mijn Rm1x...die ook zeker niet slecht klinkt....dat heeft dan zeker aan je geluidskaart gelegen dat Reason slecht bij je klonk....maargoed, iedereen moet gebruiken wat ie zelf prettig vindt ;)

Olaf

Orgineel geplaatst door krz

EEEEH, fout, Reason is ook niet sample based.

OK, maar het genereerd geen geluiden. Je moet het voeden met samples. Het blijft ten alle tijden een sample. Hoeveel berekeningen er ook op losgelaten worden.

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Wat ik nou boeiende vragen vind...

Zit er nou echt verschil in klank tussen een va plugin op een computer en een va hardware synth? Klinkt bijv. een Nordlead beter/anders dan Pro52?

ja, meestal wel, maar dat komt door de DA's en door de algoritmes...iedereen schrijft weer andere algo's voor het opwekken van oscillators, filters, anti-aliasing etc. daarom klinkt een virus ook anders dan een nordlead, terwijl ze allebei een motorola DSP gebruiken....het principe blijft echter precies hetzelfde...de virus plugin voor Protools klinkt bv ook bijna precies hetzelfde als de hardware virus omdat ze precies dezelfde algo's gebruiken, alleen de DA's op een protools zijn anders dan die in de virus hardware...

En zijn al die Reason nummers zo herkenbaar omdat iedereen er hetzelfde mee doet en dezelfde presets gebruikt of heeft reason echt een bepaalde klank?[/B]

persoonlijk herken ik een Reason nummer niet als zodanig, wat ik wel kan herkennen is het gebruik van preset-samples en sounds..maar dat heb ik ook bij een virus, een nordlead, jv1080 etc.....wat wel een klein beetje een kenmerkende sound aan reason geeft zijn de effecten....maargoed, die kan je ook zo patchen en editen als je zelf wilt......reason wordt vnl. door "instappers" gebruikt, en dan begin je al snel met preset geluiden...
kijk, een Akai heeft ook wel een bepaalde klank, net zoals een Emu sampler, of een nordlead....maar die klank is echt niet zo bepalend dat je er een heel nummer mee kan herkennen (tenzij je hele obvious presets of effectjes zoals de akai timestretch gebruikt)....maar als ik een sample uit mijn juno6 haal, die in mijn PC door wat ohmboyz plugins haal, via SCSI naar mijn sampler stuur en daar door de A3000 filters resample, en vervolgens als een accoord speel en sample, en die sound in Reason gebruik, dan kan jij A) niet herkennen dat het een juno6 sound is, en B) ook niet horen dat het uit Reason komt......
als ik een standaard reason drumkitje gebruik met een preset delay eruit, dan kan je het waarschijnlijk wel horen (omdat ik vind dat die standaard geluiden een beetje een typische klankkleur hebben)

Olaf

Olaf

OK, maar het genereerd geen geluiden. Je moet het voeden met samples. Het blijft ten alle tijden een sample. Hoeveel berekeningen er ook op losgelaten worden.

Die subtracktor dus niet... die genereerd wel degelijk geluiden en is niet sample based.. derest wat in reason zit wel. Olaf kan dit beter uitleggen. ;)

overigens ben ik niet erg enthousiast over de subtractor synth.....op een of andere manier krijg ik er geen lekkere bassen uit enzo....wel leads, pads en effect sounds.....maar voor bassen kom ik toch al snel uit bij de NN19 sampler, of ik gebruik een VST softsynth in Nuendo..

Olaf

Back