Cubase project naar Ableton

cns

sfm
Hoi,

Ik zit een beetje vastgeroest in het hele Cubase, dus weet niet helemaal hoe ik te werk moet gaan...

Ik heb een project file in Cubase, deze wil ik op een eenvoudige manier omzetten om leesbaar te maken in Ableton. Ik neem aan dat de beste manier is om dit als midifile op te slaan om te zetten? Of kan ik alles als Audiosporen exporteren? Of is er een makkelijk combinatie?

Met een midifile kan een ander meer imo dan met een audiofile! En ik wil ook dat de persoon zijn vrijheid en creativiteit weet los te laten op een track van mij!

Misschien denk ik te moeilijk en is het vrij eenvoudig, maar ik hoor graag hoe, mochten jullie ervaring mee hebben.

Kan alle loops/percussion/sounds/fx wel exporteren, maar dan nog weet ik niet of dit makkelijk werken is?

best alles als aparte audiotracks renderen en dit importeren in ableton

Midi kan ook...maar dan heb je enkel noot info + program change , maw je zal dan ook nog de juiste VST in de juiste track moeten laden.
Het is niet zo eenvoudig...

Heb het ooit eens vice versa ondernomen, wat een hel van een klus.

Exporteren naar Waves is idd het makkelijkste, al raak je dan natuurlijk wel de MIDI controle kwijt.

Uiteindelijk heb ik sommige kanalen geexporteerd naar Waves en in audiosporen in Cubase geïmporteerd.

Kanalen waar ik nog MIDI controle over wilde hebben heb ik "nagebouwd" in Cubase, compleet met alles inserts, channelstrip, midi noten, automation etc.

Leuk klusje.... succes!

Heb het ooit eens vice versa ondernomen, wat een hel van een klus.

Exporteren naar Waves is idd het makkelijkste, al raak je dan natuurlijk wel de MIDI controle kwijt.

Uiteindelijk heb ik sommige kanalen geexporteerd naar Waves en in audiosporen in Cubase geïmporteerd.

Kanalen waar ik nog MIDI controle over wilde hebben heb ik "nagebouwd" in Cubase, compleet met alles inserts, channelstrip, midi noten, automation etc.

Leuk klusje.... succes!

da's dan niet zo slim, want je kan ableton 'rewiren' met cubase ... en op die manier alle audio en midi recorden vanuit ableton recht in cubase

Dat kan inderdaad, alleen kan je dan enkel de native plugins van Ableton gebruiken. En dat was niet voldoende voor mij :). Third party VST's kunnen/konden niet gerewired worden met Ableton/Cubase.

Bedankt voor de reacties so far! Het is dus een kak klusje, helaas... Althans het zal het wel waard zijn op den duur ;)

waarom wil je switchen? wat kan je niet met cubase wat je wel met ableton kan?

ableton werkt een stukje intuitiever en laat je makkelijker met je track 'performen' in de session view.

Intuitiever is natuurlijk maar net wat je gewend bent, en blokjes van 8 maten, muten en unmuten, kan in cubase natuurlijk ook, niet zo teletubbie telraam achtig, maar het kan wel.
Maar TS, wat is voor jou de reden?

Intuitiever is natuurlijk maar net wat je gewend bent, en blokjes van 8 maten, muten en unmuten, kan in cubase natuurlijk ook, niet zo teletubbie telraam achtig, maar het kan wel.
Maar TS, wat is voor jou de reden?

Het gaat me niet zo zeer om het loslaten van Cubase, want dat wil ik niet, daar ben ik nu eenmaal mee opgegroeid en is mijn first choice in de studio.

Maar omdat een track van mij door andere mensen omgebouwd gaat worden en deze mensen alleen met Ableton werken, vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken...

Ik wil het voor die mensen zo gemakkelijk mogelijk houden en ze ook geen sounds/grooves/etc. onthouden.

Zie het meer als samenwerkingsverband... Alleen zal er ook weer een probleem ontstaan zodra ik de bestanden terug krijg, want dan is het een Ableton file...

Maar goed ik ben in bezit van Ableton dus voor mij geeft het openen etc. geen probleem, zullen wel zoveel mogelijk de fx afstemmen etc.

Ok, duidelijk, midi aanleveren houdt ze wel het meest flexibel
ik doe nooit remixes op basis van wav''s kan ik veel te weinig van mijzelf in kwijt

Ok, duidelijk, midi aanleveren houdt ze wel het meest flexibel
ik doe nooit remixes op basis van wav''s kan ik veel te weinig van mijzelf in kwijt

sluit ik me helemaal bij aan... Maar het lijkt wel of men totaal niet meer weet wat midi is als het om remixen gaat... Men gaat er volgens mij bijna standaard vanuit dat iedereen Ableton gebruikt...

Back