Cubase 5 Midi/audio sync playback probleem

HUEY

A flying legend
Hoi,

Ik ben gisteren achter een probleempje gekomen (wat ik waarschijnlijk al zeer lang heb, maar is niet eerder opgevallen, omdat ik mijn externe sysnts/samplers) via "external instruments had aangesloten en delay handmatig had gecompenseerd, omdat ik dacht dat de "automatic delay compensation niet geheel goed werkte)

Gisteren gewoon eens ouderwets aangesluiten. CUbase->midi out->synth/sampler->mengpaneel

Nu merk ik dus het volgende:
Mijn externe midi loopt ongeveer 13 ms seconden achter op de metronome van Cubase (en dus ook op VSTi'' etc.)

Ik heb dit getest met 2 apparaten (S3200XL en ASR-X) en met 2 midiinterfaces (AMT8 en de midi out van mijn geluidskaart (Focusrtie Saffire Pro10), maar het blijft ongeveer 13 ms.

Nu kan ik dit dus per track met de hand wel rechttrekken, maar handig is dit niet

Weet iemand hoe dit mogelijk op te lossen is?

Thanks

13 ms is normaal voor hardware, de enige oplossing die ik kan geven voor cubase is een midex interface .. deze heeft een dedicated driver voor cubase en loopt retestrak.

Heb ontdekt dat focusrite midi af en toe hickups geeft, om die reden zelf er een midex 3 aan gehangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Elke midi hardware module heeft zijn eigen vertraging, je kan natuurlijk ook andersom denken en alle software sporen vertragen zodat het op die manier weer sync loopt.

Maar hoe kom je aan dat getal? Op zich zou je 13 ms niet echt moeten kunnen horen, op misschien een percussie dingetje na die gaat flammen dan?

gewoon je miditrack op -13ms zetten, opgelost....

Dat doe ik nu dus ook (track delay heet dat in Cubase). Zo ben ik ook aan het getal 13 gekomen. Ik kan het niet horen op een paar hondersten van miliseconden uiteraard.
Een verschil van 13 ms kun je overigens wel degelijk horen met percussie.
`
Ik heb het ook nog geprobeerd met een Roland UM-1G midi interface, maar het geeft allemaal ongeveer hetzelfde resultaat.

Ik dacht dat 13 ms heel veel was en dat dit niet normaal was, vandaar mijn vraag, echter als dit wel normaal is, zal ik dit met de hand moeten corrigeren.

Ik had overigens geen problemen met "sloppy" midi, midi het loopt gewoon consequent achter t.o.v. cubase metronome/audio

Thanks

Dat doe ik nu dus ook (track delay heet dat in Cubase). Zo ben ik ook aan het getal 13 gekomen. Ik kan het niet horen op een paar hondersten van miliseconden uiteraard.
Een verschil van 13 ms kun je overigens wel degelijk horen met percussie.
`
Ik heb het ook nog geprobeerd met een Roland UM-1G midi interface, maar het geeft allemaal ongeveer hetzelfde resultaat.

Ik dacht dat 13 ms heel veel was en dat dit niet normaal was, vandaar mijn vraag, echter als dit wel normaal is, zal ik dit met de hand moeten corrigeren.

Ik had overigens geen problemen met "sloppy" midi, midi het loopt gewoon consequent achter t.o.v. cubase metronome/audio

Thanks

Lopen VST's ook achter of alleen externe MIDI apparatuur? Want dan ligt het gewoon aan de driver van de interface.

Lopen VST's ook achter of alleen externe MIDI apparatuur? Want dan ligt het gewoon aan de driver van de interface.

Alleen externe midi loopt achter. VSTi's zijn "spot on"

Ik heb het met 3 interfaces geprobeerd (Emagic AMT8, Roland UM-1G en de midi out van mijn Saffire Pro 10)
Deze maken echter alle 3 gebruik van "Windows midi" en geven allen vertraging.
Ik wil nog een test doen met "emulated direct music drivers", echter ik heb een Steinberg Midex 3 besteld en als het goed is heeft deze "true direct music drivers" en nog wat voordelen betreft midi timing (mits deze gebruikt wordt met Cubase/Nuendo)

Ik wacht tot deze binnen met verder testen. Zal van de week zijn ofzo

IK zal het resultaat wel posten

Thanks

Alleen externe midi loopt achter. VSTi's zijn "spot on"

Ik heb het met 3 interfaces geprobeerd (Emagic AMT8, Roland UM-1G en de midi out van mijn Saffire Pro 10)
Deze maken echter alle 3 gebruik van "Windows midi" en geven allen vertraging.
Ik wil nog een test doen met "emulated direct music drivers", echter ik heb een Steinberg Midex 3 besteld en als het goed is heeft deze "true direct music drivers" en nog wat voordelen betreft midi timing (mits deze gebruikt wordt met Cubase/Nuendo)

Ik wacht tot deze binnen met verder testen. Zal van de week zijn ofzo

IK zal het resultaat wel posten

Thanks

?????

Bedoel je ipv Cubase 5 Cubase VST 5 soms? Die van voor SX? Emulated drivers...dat was juist de tijd met alle MIDI timing ellende. Een of twee versies later was dat toen allemaal verholpen.
Midex interfaces zijn ook al jaren lang "uit". En hebben ook geen supported drivers. Maar de oude drivers voor een oud systeem met een oude OS en oude Cubase zal het wel goed gaan.

Maar bij dit soort issues zou ik echt naar een nieuwe(re) Cubase gaan kijken, als je het idd over Cubase VST 5 hebt. Die is van de periode ergens 1999-2000.

Nee, ik heb het over Cubase 5 na (SX).
Emulated drivers zijn idd niet aan te bevelen en worden standaard ook niet (meer) weergegeven in Cubase.
Echter met een trucje zijn deze wel weer tevoorschijn te halen. (Door het bestandje "ignoremidiportfilter" oid te verplaatsen.
De Midex is idd een oude interface echter er zijn redelijk recent nog wel windows 7 drivers etc voor uitgebracht (zonder support). Ik werk echter nog op windows XP.

Ik heb de Midex 3 binnen. Deze heeft idd "echte direct music drivers" en LTB technologie (heb je alleen wat aan als je met Cubase werkt)
Het maakt allemaal geen verschil.

een snare sample met een goede attack in Kontakt geladen en op de tel mee laten lopen met de metronome ->"spot on"

Dezelfde snare sample in de S3200XL geladen, en op de tel mee laten lopen met de metronome
--> een lichte vertraging. Om de recht te trekken moet ik de track delay op -13ms zetten.

Geen groot probleem natuurlijk, echter als het te voorkomen was had dit mijn voorkeur.

Gek hoor, de sequencer zou zelf het verschil tussen midi clock en audio out moeten compenseren, toch? Gaat dan toch om het compenseren van de latency die optreed bij de audio out?

Metronoom van de DAW gelijk met een percussie klank op elke tel.

In Ableton kan de midi clock een voorsprong geven om geluid strak te trekken, als de automatische compensatie niet werkt.

Probeer eens een andere sequencer, demo versie? Met Studio One en Ableton loopt mijn hardware strak op de tel mee met de metronoom in de DAW. Sommige hardware staat bekend om slome reactie tijd, en een sampler zoals de Roland S760 is b.v. heel erg "snel".

Gek hoor, de sequencer zou zelf het verschil tussen midi clock en audio out moeten compenseren, toch? Gaat dan toch om het compenseren van de latency die optreed bij de audio out?
nee dat werkt zo niet in cubase 5, als je bijvoorbeeld Arps uit een hardware synth gebruikt in combinatie met vsti's dan loopt de midi clock op basis van het 0 punt zonder de latency compenstation van de vsti's, echter de audio is wel latency compensated, daarom moet je voor externe synths de latency van je geluidskaart instellen als delay, dan loopt het in sync.

beetje lastig uitgelegd, maar het klopt dus dat het zo werkt.

De audio latency van hardware kun je overigens automatisch laten compenseren door er een external instrument van te maken, dan delayed de latency mee.

andere truuk is om tijdens de opname even de constraint delay icon rechtsbovenin je scherm aan te klikken. Dan is de latency compensatie uit en heb je alles in sync, zodra je dan je opname hebt gedaan klik je weer op die knop en loopt alles nog steeds in sync.

Overigens is dit beter geregeld in latere cubase versies en in versie 7 is de midi clock wel delayed als ik het goed gelezen heb (moet het nog testen dus dat weet ik nog niet helemaal zeker, maar ben er nog niet aan toegekomen)

Back