Beginnend hardware producer

Ben ik tóch nog ergens modern in. :)

Op muzikaal gebied zouden er geen problemen meer moeten zijn. Hardware kost in tegenstelling tot vroeger geen drol meer. En als iets niet zo werkt als hoe je wilt, is er altijd nog Marktplaats.nl of Synthforum.

ik wil dan eigenlijk sequencen via men DAW. dat betekent dus dat ik een goeie geluidskaart nodig heb. kunnen jullie er een paar opnoemen die jullie aanbevelen. niet te duur graag max. 300
nu kan ik dus ook besluiten om het mix-gedeelte te doen via een externe mixer of via de DAW.
zo zie ik het iig in mijn ogen.

Ik heb een Emu PCI geluidskaart. Hij heeft maar twee in- en uitgangen maar dan wel met topconverters! Ik sample heel veel en gebruik de samples dan in Halion. Maar ik denk je meer in- en uitgangen wilt...

Ik heb volgens mij dezelfde kaart als CoA. Ooit gekocht als bundel met Proteus-X (van 149 voor 99 euro, want de Proteus X2 was net uit en deze werd geleverd met Proteus X1).
Super dynamiek. Een levensgroot verschil met de onboard geluidschip van mijn pc. De eerste keer dat ik de E-mu kaart aanzette blies ik bijna mijn boxen op. Groot verschil met de onboard geluidschip is dat je alle details in een mix veel beter kunt horen. Een onboard geluidschip kleurt het geluid volledig en maakt alles wollig. Dat heeft de E-mu geluidskaart totaal niet.
Als je meer ingangen wilt, is er naast de 2-kanaals 0202 ook een 0404 en 0808 verkrijgbaar.

ik wil dan eigenlijk sequencen via men DAW. dat betekent dus dat ik een goeie geluidskaart nodig heb. kunnen jullie er een paar opnoemen die jullie aanbevelen. niet te duur graag max. 300
nu kan ik dus ook besluiten om het mix-gedeelte te doen via een externe mixer of via de DAW.
zo zie ik het iig in mijn ogen.

eigenlijk is het omgedraait.. check: tel aantal outputs die je tegelijkertijd wil opnemen..
als je helemaal geen mixer wil, is dit dus minstens 2 per machine (naar binnen)
en mogelijk 2 (naar buiten) om het weer terug je machines in te krijgen (zoals een fx of een sampler)

stel je komt uit op 6 inputs (computer in) en 4 outputs (computer uit.. dan kan je weer de pech hebben dat je of 4/4 aansluitingen heb.. of 8/8 aansluitingen op de geluidskaart.. ben je dus "gedwongen" om die met 8/8 aansluitingen te pakken.. of toch een mixer te kopen..
dan google je "soundcard X inputs X outputs" .. en dan leppel je zo een hoop geluidskaarten op..
pak er een paar.. en google alle woorden die je niet kent.. dan leer je vanzelf wel een beetje wat je van een geluidskaart kan verwachten..

vergeet niet.. dat audio wat anders is als midi... dus je heb eigenlijk 2 dingen nodig
een midi-interface (midi signalen om je machines aan te sturen.. zoals clock of note-informatie)
en een audio-interface (om de audio/geluiden van en naar je computer te krijgen)

En dat verhaal vergelijk je dan met "wat kost een mixer + de meest simpele geluidskaart om de mainmix van je mixer op te nemen

en wederom, tel je in en outputs.. en google "mixer with X channels"
google wederom alle woorden die je niet kent..

kan je daarna zelf vergelijken : wil ik een mixer + simpele geluidskaart.. of geen mixer en dure ingewikkelde geluidskaart.. Het heeft alle 2 zijn charmes.. maar de 1 is niet geschikt voor de ander..
ik (persoonlijke mening) wil jammen.. dus ik ben blijer met een mixer + multitrack-recorder die eigenlijk maar 2 kanalen opneemt (main links+rechts)

als ik wil "componeren" op me computer, ben ik verdomt blij dat ik een multitrack recorder/mixer heb zodat ik daar de losse tracks me gedoe kan importeren op me pc.. maar blah die cdtjes verwisselen word je snel zat

dat ga ik nog eens vervangen met .. je raad het al een hele grote geluidskaart gewoon alles in 1 keer opnemen en "klaar met die stap" dus een geluidskaart die me complete recorder "emuleert"

Have fun

Ik heb volgens mij dezelfde kaart als CoA. Ooit gekocht als bundel met Proteus-X (van 149 voor 99 euro, want de Proteus X2 was net uit en deze werd geleverd met Proteus X1).
Super dynamiek. Een levensgroot verschil met de onboard geluidschip van mijn pc. De eerste keer dat ik de E-mu kaart aanzette blies ik bijna mijn boxen op. Groot verschil met de onboard geluidschip is dat je alle details in een mix veel beter kunt horen. Een onboard geluidschip kleurt het geluid volledig en maakt alles wollig. Dat heeft de E-mu geluidskaart totaal niet.
Als je meer ingangen wilt, is er naast de 2-kanaals 0202 ook een 0404 en 0808 verkrijgbaar.

Ik ben zeer tevreden over de Emu, super stabiel!

Ook naast de analoge in- en uitgangen SP-DIf en ADAT, dus mocht ik meer in- en uitgangen in de toekomst nodig hebben dan kan ik de ADAT gebruiken op topniveau. Vergeet ook niet de effecten icm de mixer, ook gewoon goed.

De mixer heb ik nog nooit gebruikt, maar ik denk dat die in combinatie met een E-mu kaart met meer ingangen goede diensten kan bewijzen.

Er zijn ook mixers met usb of firewire aansluiting, o.a alesis heeft er een paar. Dus mixer/geluidskaart in 1.

Als je geen hele band in 1 keer live hoeft op te nemen is een kaart met multi input niet perse nodig lijkt me.

De mixer heb ik nog nooit gebruikt, maar ik denk dat die in combinatie met een E-mu kaart met meer ingangen goede diensten kan bewijzen.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik meer gebruik maak van de mixer in Cubase dan de mixer op de Emu kaart. Soms is de combinatie van de twee mixers wel handig.

Ik had deze gevonden op bax:Native Instruments Komplete Audio 6 USB audio interface. 1 ding begrijp ik niet hoe is de setup van die gast van dat filmpje. Bij mij roepen er verschillende vragen op. Stuurt hij alles aan via MIDI? En hij heeft toch geen sequencer?. Of heeft hij verschillende dingen op de samplebanks van de
Kaoss pad 3 gesampled. Morgen krijg ik als het goed is het boek: digitale muziek en geluidsbewerking binnen:)

Zoals ik al zei, die gast in dat filmpje heeft 3 sequencers!

In de korg electribe, akai drumcomputer en in de roland sp sampler.

Ik kan je dit boek aanbevelen:

http://www.samplemagic.com/details/72/the-secrets-of-house-music-production

hierin wordt verteld hoe diverse dance stijlen in elkaar zitten. Deze is er ook als e-book voor op een Ipad. Ik heb het boek, een echt boek is ook wel eens fijn om te lezen.

http://www.samplemagic.com/details/74/the-secrets-of-house-music-production-ipad-edition

En Paul White van tijdschrift Sound on Sound heeft hele aardige boekjes, nu ook digitaal:

https://itunes.apple.com/gb/book/basic-mixers/id418333503?mt=11

Deze over mixers en eentje over effecten vond ik erg handig. Er is uiteraard ook veel gratis te vinden op het net.

Tot slot, deze vond ik erg nuttig, Dance Music Manual:

[ame="http://www.amazon.com/Dance-Music-Manual-Second-techniques/dp/0240521072/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224392479&sr=8-1"]Dance Music Manual: Tools, Toys, and Techniques: Rick Snoman: 9780240521077: Amazon.com: Books

Laatst gewijzigd:
1 ding begrijp ik niet hoe is de setup van die gast van dat filmpje. Bij mij roepen er verschillende vragen op. Stuurt hij alles aan via MIDI? En hij heeft toch geen sequencer?. Of heeft hij verschillende dingen op de samplebanks van de Kaoss pad 3 gesampled. Morgen krijg ik als het goed is het boek: digitale muziek en geluidsbewerking binnen:)

Zoals ik al zei, die gast in dat filmpje heeft 3 sequencers!
In de korg electribe, akai drumcomputer en in de roland sp sampler.

Raabje heeft helemaal gelijk... daarbij, de microkorg heeft ie in de kaospad gelust.
(waarschijnlijk via mengpaneel) .. elke keer dat ie op dat keyboardje iets speelt. net
daarvoor drukt ie op een andere sample-knop van de kaospad. en zo blijft dat riedeltje loopen.

iets is midi-masterclock (dat zal wel die elektribe zijn).. via midi-thru/midipatchbay achtige oplossing
gaat stuurt ie midiclock naar die andere apparaten.. zijn ze allemaal in sync (zelfde tempo)

het geluid van al dat spul, gaat zo te zien zijn mengpaneel in.. en via dat mengpaneel neemt ie het weer op (ik denk in zijn computer met zo'n webcam programmatje ofzo)

dus : op elk apparaatje speelt ie iets in (programmeert de pattern).. dan kan ie dingen muten of de filters aanpassen.. dat laat ie afspelen.. ondertussen pielt ie iets op dat keyboard.. en als dat leuk klinkt drukt ie op een sample-knop op die kaospad .. en voila dat loopt dan lekker mee.
beetje gedoe met de knopjes (lees filtertjes en patterns aanpassen)
en klaar.. weer een youtube filmpje..

een mixer.. een sampler.. een drumcomputer een groovebox en een samplende multi-fx
weten hoe je het aansluit (doe je 1 keer) .. en lekker met de schuiven/knopjes spelen.
meer is het niet..

oke dit is nu hoe ik het wil doen en corrigeer me als dit niet klopt:P. ik maak verschillende patterns op de emx en synth. wil ik er een song van gaan maken neem ik de patterns op via audio interface in de DAW.dan begint het sequencen gedeelte. en dat geheel stop je in een mengpaneel om het beter te laten klinken. zo kun je toch al een aardige song maken met bijv alleen maar de Nord lead en de Emx.(en natuurlijk kun je ook met vst's werken).

oke dit is nu hoe ik het wil doen en corrigeer me als dit niet klopt:P. ik maak verschillende patterns op de emx en synth. wil ik er een song van gaan maken neem ik de patterns op via audio interface in de DAW.dan begint het sequencen gedeelte. en dat geheel stop je in een mengpaneel om het beter te laten klinken. zo kun je toch al een aardige song maken met bijv alleen maar de Nord lead en de Emx.(en natuurlijk kun je ook met vst's werken).

to sequence betekent niet gek veel meer dan "op volgorde zetten" ..
Dus je pattern maken.. is al gebruik maken van een sequencer.. in het geval van een electribe is het
een pattern-based sequencer.. oftwel je kan meerdere patterns in een bepaalde volgorde afspelen..

praktijk voorbeeld:
je sequenced een baslijntje en wat drums op je elektribe..
wat betekent: je programmeert je baslijntje en je drumgeluidjes in..
tijdens het jammen kies je dus 1 van je patterns.. en mute wat kanalen in die pattern..
je speelt dus eigenlijk met de sequencer, en wat die op welke manier afspeelt..

dit kan je in 1 keer goed doen (zoals het mannetje in video) en ben je "klaar"..
of je neemt het in delen op.. in je computer.. en ga dan die delen weer aan elkaar plakken in je daw
(wat ook gewoon een sequencer is.. maar dan best uitgebreid vergeleken met de meeste hardware)

daarom zijn er vaakt ook verschillen in de live-uitvoering van een electronisch muzikant.. en de album-versie..
de albumversie is gemaakt met computer en heeeeeeeeeel veel tools om het "af te maken"
terwijl als ze live spelen.. je meestal alleen het instrument hoort + een beetje fx.. maar lang niet zoveel als je hoort op de plaat.. TENZIJ ze grote stukken als samples afspelen.. :) . en laat dat nou net het grote pluspunt zijn van ableton live.. (dat was letterlijk wat ableton live 1.0 deed)

dat was domweg hele grote samples afspelen met een midi-keyboardje..

Begin eerst eens met 1 klankbron en met 1 opnamebron.
Als je dat onder de knie hebt, kunnen we aan hoofdstuk 2 beginnen.
Ik heb het al eerder gezegd: mengpanelen en interfaces zijn hoofdstuk 6.
Begin bij het begin.

Begin eerst eens met 1 klankbron en met 1 opnamebron.
Als je dat onder de knie hebt, kunnen we aan hoofdstuk 2 beginnen.
Ik heb het al eerder gezegd: mengpanelen en interfaces zijn hoofdstuk 6.
Begin bij het begin.

Mark, hij heb al hardware.. hij heb al muziekkennis.. hij heb de stappen zelfs door..
denkt er over na.. en komt terug op zijn vragen om te checken of ie goed zit
en hij komt niet stoer doen.. maar gewoon redelijk en netjes converseren over hoe je alles noemt en de puntjes op de i zetten..

de beste jongen is al bij hoofstuk 5 als je dat vergelijkt met zijn tijdsgenoten..
behandel m niet als een 16jarige.. maar gewoon als een mede-enthousiast..

Back