ik wil dan eigenlijk sequencen via men DAW. dat betekent dus dat ik een goeie geluidskaart nodig heb. kunnen jullie er een paar opnoemen die jullie aanbevelen. niet te duur graag max. 300
nu kan ik dus ook besluiten om het mix-gedeelte te doen via een externe mixer of via de DAW.
zo zie ik het iig in mijn ogen.
eigenlijk is het omgedraait.. check: tel aantal outputs die je tegelijkertijd wil opnemen..
als je helemaal geen mixer wil, is dit dus minstens 2 per machine (naar binnen)
en mogelijk 2 (naar buiten) om het weer terug je machines in te krijgen (zoals een fx of een sampler)
stel je komt uit op 6 inputs (computer in) en 4 outputs (computer uit.. dan kan je weer de pech hebben dat je of 4/4 aansluitingen heb.. of 8/8 aansluitingen op de geluidskaart.. ben je dus "gedwongen" om die met 8/8 aansluitingen te pakken.. of toch een mixer te kopen..
dan google je "soundcard X inputs X outputs" .. en dan leppel je zo een hoop geluidskaarten op..
pak er een paar.. en google alle woorden die je niet kent.. dan leer je vanzelf wel een beetje wat je van een geluidskaart kan verwachten..
vergeet niet.. dat audio wat anders is als midi... dus je heb eigenlijk 2 dingen nodig
een midi-interface (midi signalen om je machines aan te sturen.. zoals clock of note-informatie)
en een audio-interface (om de audio/geluiden van en naar je computer te krijgen)
En dat verhaal vergelijk je dan met "wat kost een mixer + de meest simpele geluidskaart om de mainmix van je mixer op te nemen
en wederom, tel je in en outputs.. en google "mixer with X channels"
google wederom alle woorden die je niet kent..
kan je daarna zelf vergelijken : wil ik een mixer + simpele geluidskaart.. of geen mixer en dure ingewikkelde geluidskaart.. Het heeft alle 2 zijn charmes.. maar de 1 is niet geschikt voor de ander..
ik (persoonlijke mening) wil jammen.. dus ik ben blijer met een mixer + multitrack-recorder die eigenlijk maar 2 kanalen opneemt (main links+rechts)
als ik wil "componeren" op me computer, ben ik verdomt blij dat ik een multitrack recorder/mixer heb zodat ik daar de losse tracks me gedoe kan importeren op me pc.. maar blah die cdtjes verwisselen word je snel zat
dat ga ik nog eens vervangen met .. je raad het al een hele grote geluidskaart gewoon alles in 1 keer opnemen en "klaar met die stap" dus een geluidskaart die me complete recorder "emuleert"
Have fun