Gewetensvraag oude apparatuur

mhond

bleepboxes
Beste mensen,

Ik heb vd week een oude Gem Caravan R6 op de kop getikt. Beetje afgedingt aangezien
er een harde brom in het ritmebox gedeelte zat en het een oud ding is.

Allemaal leuk en aardig thuis netjes opengemaakt en na wat schoonmaken kwam ik erachter
dat er een interne potmeter stuk was. Na het vervangen deed alles het weer zonder brom en heb ik ook nog een ledje vervangen. Nu vond ik alleen op de printplaat 4of5 potmeters waarmee je de individuele drumgeluid in volume kunt aanpassen en eentje die langere decay van de bass drum genereert. Ik zou deze graag naar externe potmeters omsolderen en dan
op de megagrote faceplaat inbouwen.. maar dit houdt dus in dat ik moet gaan boren in een
toch soort van klassiek vintage instrument.

wat is jullie mening hierover? hij werkt nu perfect, maar ik heb geen zin om telkens dat ding
open te schroeven om met de ritmes te experimenteren. Zou het voor kopers een belemmering zijn?

Caravan1.jpg

Maak je je nu al druk om een mogelijke koper? Ga lekker genieten van je apparaat en doe ermee wat je wilt.
Zal vast wel invloed hebben op een mogelijke verkoop, wat dan nog...

ja, als je hem eigenlijk wil verkopen, zou ik het niet doen. als je fijn wilt spelen zou ik het juist wel doen! zorg dat je het netjes doet, en bij het geheel passende knoppen gebruikt.

bedankt voor je reactie! hij was vd week nog te kapot om te bespelen dus eigenlijk heb ik
al een goede daad verricht.. ik vroeg het mij alleen af. De meeste spullen die ik 2ehands aanschaf gaan gelijk open om te kijken..

Het 1e waar ik aan dacht was:
Als je het een toegevoegde waarde vindt en de mods netjes doet, dan zal je een evt. koper er zeker van kunnen overtuigen :okdan:

Modden doe je om beperkingen weg te nemen en/of het apparaat gebruiksvriendelijker te maken. Tenslotte hoeft er voor het museum maar 1 in onberispelijke staat te zijn :P

Ik heb een Kawai 100p die nu volledige synthesefuncties krijgt. Dat doe ik voor mezelf, maar ik denk dat bij verkoop een potentiële koper de aanwezigheid van geboorde gaten wel kan afwegen tegen het feit dat het nu een "unlocked" synth is geworden.

Eventueel maak je een breakout box. Dus 1 kabeltje dat langs ergens uit een bestaand gat naar buiten komt, en alle potmeters in een apart doosje. Dan hoef je uiterlijk niks aan het apparaat zelf te veranderen.

Hé! Ik heb hier op het forum een paar jaar geleden er ook zo eentje gekocht :P
Die van mij moet een tijdje opwarmen want het eerste half uur zingt er een hoge frequentie toon mee met het drumgeluid.
Wist niet dat er interne potmetertjes waren. Heb 'm nog nooit opengemaakt...
Leuk bakkie inderdaad :D

Cheers,
Exo. :mega:

die hoge freq ligt waarschijnlijk aan een van de potmeters op het ritme gedeelte.. die was aan vervanging toe en begon op sommige standen te piepen. Je zal versteld staan hoe overzichtelijk die orgeltjes in elkaar zijn gezet.. alles op aparte pcbs.. en regenboog caps :)

Even alle gekheid op een stokje:
De naar buiten gebrachte potmeters lijken me echt een toegevoegde waarde. Hoe meer controls des te fijner imo :)

het blijft uiteraard wel een simpel boem tik ritme ;)
:D dat weet ik niet. ik ken heel het apparaat niet :stupid
de ritmeboxen die ik tot nu heb gehoord herbergen vaak een lekkere bass, claves en/of rimshot...
als je met de aan te brengen potmeter het geluid kan muten geeft dat weer meer variatie tijdens het spelen/tweaken :)

:D dat weet ik niet. ik ken heel het apparaat niet :stupid
de ritmeboxen die ik tot nu heb gehoord herbergen vaak een lekkere bass, claves en/of rimshot...
als je met de aan te brengen potmeter het geluid kan muten geeft dat weer meer variatie tijdens het spelen/tweaken :)

Er zit een interne bassdrum decay die op een lange stand door merg en been gaat.. dat is alleen al de moeite waard ;)

Back