[opname + mixen] comp vs. multirack

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Sinds het overlijden van de inputs van m'n geluidskaart zit ik met een vraagstukje. Een nieuwe kaart kopen, en daar m'n mixer op aansluiten, of een hd recorder kopen.

Voor opnamen op de computer heb ik reeds software (Cubasis en Wavelab) en cd brander, dus met een vrijkleine investering zou ik los kunnen. Echter......werken met de pc staat me tegen dus liever een hd-recorder+cd writer alternatief.

- Welke afweging hebben jullie gemaakt voor je opname apparatuur?
- Waarom voor welke hd-recorder gekozen?

Graag jullie feedback!

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik zoals nu altijd zal blijven werken met een aparte digitale HD recorder omdat me dat echt het gevoel geeft dat ik dan met muziekopnames bezig te zijn als ik in een opnamesessie zit.
Maar het gaat misschien evengoed met een PC en computerscherm staren, maar die heb ik niet in de studio. Ik duw alles na opname digitaal in de akai en loopt hij midimatig mee op de plaatsen waar het moet op atari.
Als ik ooit een krachtige computer in de studio zal halen zal het hij zijn die dan die audiochunks ontvangt ipv de sampler.

Mackie heeft een goede HD op de markt nu terug, maar ook fostex werkt zeer relaxed(werk ik mee). Tascam DA serie klinkt ook subliem.

Ik ben nieuwsgierig naar je beslissing.

Alvast succes met èèn van beide !

:yamaha:

Jammer voor je dat je geluidskaart kapot is.

Maar heb je ooit wel eens met HD rec's gewerkt dan? Want wie weet is dat nog een veel grotere crime om mee te werken. Het was in ieder geval nix voor mij maar da's voor iedereen weer anders.

Misschien is zo'n idee als die grotere Roland VS series ideaal. Je hangt er een monitor aan en een muis en dan kun je zien wat je doet maar het blijft hardware. En wat dat betreft is zoiets als een GUI tool voor je computer om je HD rec te bedienen via bijv firewire of USB een ideale low cost oplossing. En ik denk wel dat zoiets aan zal slaan.

Die Fostex zijn het meeste basic (en goedkoopst). Wil je meer toeters en bellen dan is er keuze zat. Moet je gewoon in de winkel of bij mensen uitproberen.

Eventuele compromis is werken op een computer systeem met behulp van een midi-controller zodat je toch de knoppen van een hd-systeem ter beschikking hebt - maar alle voordelen van een computer systeem.

als je al gewend bent met een comp te werken,dan is een hd recorder wel ff wennen qua bediening en zo....
ik heb ooit een fostex hd recorder gehad,was moeilijk om mee te werken,vooral als je later nog wilt gaan knippen en plakken...

aangezien ik geen meersporen opnames meer doe,heb ik een Alesis Masterlink aangeschaft waar ik uiteindelijk m'n tracks op opneem.....zo heb ik een 2 sporen hd recorder en cd brander in een.....werkt perfect en klinkt heeeeeeel erg goed.....is naar mijn mening in geluidskwaliteit ( zowel van de cd brander als de hd recorder ) veel beter als een pc met cd-brander.....en het schijnt dat de cd's ook nog beter gebrand worden...

Origineel geplaatst door fuse
Jammer voor je dat je geluidskaart kapot is.

Maar heb je ooit wel eens met HD rec's gewerkt dan? Want wie weet is dat nog een veel grotere crime om mee te werken. Het was in ieder geval nix voor mij maar da's voor iedereen weer anders.

Misschien is zo'n idee als die grotere Roland VS series ideaal. Je hangt er een monitor aan en een muis en dan kun je zien wat je doet maar het blijft hardware. En wat dat betreft is zoiets als een GUI tool voor je computer om je HD rec te bedienen via bijv firewire of USB een ideale low cost oplossing. En ik denk wel dat zoiets aan zal slaan.

Die Fostex zijn het meeste basic (en goedkoopst). Wil je meer toeters en bellen dan is er keuze zat. Moet je gewoon in de winkel of bij mensen uitproberen.

Nope, maar wel met pc's

Was in eerste instantie nogal gecharmeert van zo'n Roland VS 2400 CD, maar die kwam er bij de test in SoS van mei niet echt lekker uit. Probleem zat met name in update frequenctie van scherm, iets wat met de huidige videokaarten (en een prijs van ca. €2750,-) imho echt niet mag. Dan maar een Yamaha - AW 16 G CDRW (€1299,-)? Maar die is qua spec's toch weer een klap minder.

Liefts geen pc meer. Koopt u dan een Apple notebook + audio interface? Wil best wel, maar de Nord Modular editor draait enkelt op de pc, en ook voor de G2 zal er voorlopig geen editor voor OS X komen. En aangezien de NM een basisfunctie heeft in met z-up kan ik dat ook niet negeren.

Twijfels, twijfels ......twijfels. Misschien maar eens starten met een 2e hands VS880 (of zo iets).

Waarom ga je anders niet ergens in een winkel pielen met zo'n ding? :)

Of kan ik je heftig laten twijfelen met leuke speeltjes als de Tascam Firestation of de Yamaha 01X?

Hihi,

Met zo'n apparaat kun je ook je Nord Modular met nog meer schuiven aansturen. :D

(hij is echt evil)

Hey Yawgmoth,

Zoals je weet werk ik met een VS2480.
In deze thread staat mijn uitleg wat betreft de keuze
voor een hard-disk recorder.

Als je meer vragen hebt, stuur ze maar deze kant op!

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
Back