Mag je akkoorden kopieren?

ik ben afgestudeerd componist en ik ka je vertellen dat akkoorden wel degelijk gecomponeerd kunnen worden en dus uniek en origineel, dus beschermd kunnen zijn.

je moet het dan even niet zien als een willekeurige ketting van akkoorden met namen:
C7 F maj Bb7 enzvoorrt...
zo zou ik dan ook een melodie een willekeurige aaneenvoliging van noten kunnen noemen..
ja, dat is wel een interessante kijk erop, maar zou het dan niet zo zijn dat niet je op dat moment het akkoordenschema als een compleet onderdeel van je song ziet, ik vind het componeren van akkoorden zo ontastbaar, maar inderdaad als je het vergelijk doortrekt naar een melodie dan is dat wat beter te begrijpen voor mij. Maar zelfs daar, een melodie wordt net zo goed bepaald door de ritmiek.

Mijn punt is dat akkoorden en noten niet de bepalende factor zijn, wel de manier waarop je ze speelt (ritmisch).

Bijvoorbeeld het akkoorden schema van het harry potter thema of pirates of the caribbean. Deze zijn direct te herkennen door iedereen, maar zet je ze in een ander maatschema dan blijft die progressie behoorlijk onherkenbaar.

gewoon uit interesse, is er eigenlijk wel een juridisch geval bekend van iemand waarbij de volgorde van de akkoorden (want daar heb je het dan over) veroordeeld is? (Dan heb ik het dus niet over iemand die akkoorden in dezelfde ritmiek speelt.)

Het gaat er inderdaad om of het veel op een bestaand iets lijkt of het nu gekopieerde akkoorden, noten of wat dan ook is maakt niet uit.

ja, laten we dan ook elke aangeslagen toets copyrighten :gaap:

bovendien, leken die zelf geen muziek maken boeit het toch niet wat voor akkoorden gebruikt worden in een muziekstuk, meestal weten ze niet eens wat akkoorden zijn

bovendien, leken die zelf geen muziek maken boeit het toch niet wat voor akkoorden gebruikt worden in een muziekstuk, meestal weten ze niet eens wat akkoorden zijn

hehe nee, maar de nieuwe cubase 7 weet dat wel voor ze :D

ja maar mensen die geen muziek maken hebben ook geen cubase 7 ;)

Nee dat kan niet, want daarvoor hoeft men geen creatieve keuzes te maken.

Het gaat er inderdaad om of het veel op een bestaand iets lijkt of het nu gekopieerde akkoorden, noten of wat dan ook is maakt niet uit.

ik denk dat simpel het basisprincipe inderdaad zo werkt:
hoe meer iets gaat lijken op werk van een ander des te meer kom je in de gevarenzone.

maar dan moet iemand(of bedrijf) nog wel jouw muziek horen en besluiten naar een advocaat en tenslotte de rechter te stappen.

zwaarst weegt melodie, harmonie en tekst (en de combinatie en setting)

arrangement, opname en mixage, enzovoort komt op de tweede plaats

cubase heeft dacht ik toch een copyright-blocker functie?

dit checkt en vergelijlkt elke noot en klank met een database met alle bestaande muziek en als
iets matched dan wordt je muziek geblokkeerd en onmiddelijk gewist.

als je redelijkerwijs gezien profiteert een creatie van iemand anders om jezelf te verrijken kan je gezeik krijgen
een akkoordprogressie op zich is nog nog niet van iemand
das vrij voor iedereen
auteursrecht bestaat ook niet om in de toekomst alle mogelijke randverschijnselen die enigzins met jouw creatie te maken hebben te kunnen aanpakken
maar om je te beschermen als anderen hun zakken vullen vanwege t succes van jouw sheit
lijkt me zo

een akkoordprogressie op zich is nog nog niet van iemand
das vrij voor iedereen

ik blijf stug doorhamerren hierover maar dit is niet helemaal zo waar.

een akkoordprogressie kan ook een zeer belangrijk onderdeel zijn van een compositie en
juist de originaliteit en unieke klank vertegenwoordigen van muziek.
IK zit soms dagen te zwoegen op een paar bijzondere akoorden. en zo heb ik ook een paar
hele eigenzinnige akkorden progressies bedacht die ik beschouw als mijn eigen creaties.

ik wil wedden dat ik de rechtzaak win als iemand die progressies met hun kracht zo klakkeloos overneemt en gebruikt.

ik denk dat simpel het basisprincipe inderdaad zo werkt:
hoe meer iets gaat lijken op werk van een ander des te meer kom je in de gevarenzone.

maar dan moet iemand(of bedrijf) nog wel jouw muziek horen en besluiten naar een advocaat en tenslotte de rechter te stappen.

zwaarst weegt melodie, harmonie en tekst (en de combinatie en setting)

arrangement, opname en mixage, enzovoort komt op de tweede plaats

Het is principe is ook simpel. Je mag een werk van een anders niet openbaar maken of verveelvoudigen. Lijkt je eigen werk teveel op een andermans werk dan mag het niet. Auteursrechten blijven gelden tot 70 jaar na de dood van de persoon.

Het is bij alles wordt je niet aangeklaagd dan is er niets aan de hand. Een procedure kost genoeg geld dat ga je niet doen als iemand je melodie jat maar het nummer totaal niet bekend wordt.

Ik denk zelfs dat als ik een song de bekende ritme elementen van bv car wash (claps) of we will rock you gebruik dat binnen 1 dag 2 enorme claims heb.
En daar komt dan geen akkoord bij aan te pas.

Paul

ik blijf stug doorhamerren hierover maar dit is niet helemaal zo waar.

een akkoordprogressie kan ook een zeer belangrijk onderdeel zijn van een compositie en
juist de originaliteit en unieke klank vertegenwoordigen van muziek.
IK zit soms dagen te zwoegen op een paar bijzondere akoorden. en zo heb ik ook een paar
hele eigenzinnige akkorden progressies bedacht die ik beschouw als mijn eigen creaties.

ik wil wedden dat ik de rechtzaak win als iemand die progressies met hun kracht zo klakkeloos overneemt en gebruikt.

als ritme en instrumentarium anders zijn en t niet duidelijk is dat t op jouw sfeer leunt maak je geen schijn van kans denk ik

Nou ja, in de Engelse rechtspraak is uiteindelijk gekozen voor hetgeen het meest het geluid, de klank en de sfeer bepaalde. Bij een klein brits bandje speelden een zekere David Gilmour en een Roger Waters. Beiden claimden de bandnaam en rechten op samengeschreven composities. Na een jaar of zeven was het Hof er uit: Gilmour mocht verder met de bandnaam omdat de combinatie van zijn gitaar- en stemgeluid bepalend waren voor de sfeer die de band altijd uitstraalde. De composities zijn verdeeld of mogen door beide heren gespeeld worden. Tja en dan speelt Pink Floyd tijdens een soundcheck Whole lotta love en krijgen ze meteen een bon van duizenden dollars naar zich toe geslingerd. Leuk detail, de uitspraakmwas op 23 december ('87) dus dezelfde tijd van heT jaar ;-)

In dit verband is dit misschien wel aardig (bij velen waarschijnlijk bekend)

https://www.youtube.com/watch?v=Co9mW_9hH2g

Paul

Dit zijn precies de 4 akkoorden die ik bedoel. :P

Precies zoals ze worden aangeslagen in het begin. Mijn instrument/klank is wel anders.

Weet iemand het 100% juiste antwoord? :P

Edit:

Lees eens het onderste hoofstuk "four chords". Door te beginnen met D ipv E is de aanklacht blijkblaar ingetrokken.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Axis_of_Awesome

Laatst gewijzigd:
als ritme en instrumentarium anders zijn en t niet duidelijk is dat t op jouw sfeer leunt maak je geen schijn van kans denk ik

in mijn muzikale wereld betekenen akkoorden niet alleen:

A mineur

of G septiem met een 9

ik kan wat dat betreft een stuk verder gaan met harmonische informatie. ik kan dus inderdaad iets met harmonie doen wat zo uniek is dat jij of wie dan ook dat niet zo maar kan (mis)gebruiken. hoe anders je het ook speelt. een ander ritme zegt niets over harmonie..

harmonie staat ook voor arrangement. setting, orchestratie, Sfeer, klank,melodische lijnen, harmonische bewegingen. enzovooortrrrttttt

Back