quifster
Gepokt en gemazeld
ja, dat is wel een interessante kijk erop, maar zou het dan niet zo zijn dat niet je op dat moment het akkoordenschema als een compleet onderdeel van je song ziet, ik vind het componeren van akkoorden zo ontastbaar, maar inderdaad als je het vergelijk doortrekt naar een melodie dan is dat wat beter te begrijpen voor mij. Maar zelfs daar, een melodie wordt net zo goed bepaald door de ritmiek.ik ben afgestudeerd componist en ik ka je vertellen dat akkoorden wel degelijk gecomponeerd kunnen worden en dus uniek en origineel, dus beschermd kunnen zijn.
je moet het dan even niet zien als een willekeurige ketting van akkoorden met namen:
C7 F maj Bb7 enzvoorrt...
zo zou ik dan ook een melodie een willekeurige aaneenvoliging van noten kunnen noemen..
Mijn punt is dat akkoorden en noten niet de bepalende factor zijn, wel de manier waarop je ze speelt (ritmisch).
Bijvoorbeeld het akkoorden schema van het harry potter thema of pirates of the caribbean. Deze zijn direct te herkennen door iedereen, maar zet je ze in een ander maatschema dan blijft die progressie behoorlijk onherkenbaar.
gewoon uit interesse, is er eigenlijk wel een juridisch geval bekend van iemand waarbij de volgorde van de akkoorden (want daar heb je het dan over) veroordeeld is? (Dan heb ik het dus niet over iemand die akkoorden in dezelfde ritmiek speelt.)