Is het einde van de loudness war nabij?

Is het einde van de loudness war nabij?

• He, wat zeg je?

Stemmen: 6 17,6%
  • Ja, overcompressie maakt muziek kapot.

Stemmen: 28 82,4%

• Totaal aantal stemmers
    34
de thread ging toch over het masteren op geluidsdragers leek mij?

ownee my bad het ging over reclameblokken duh!

Laatst gewijzigd:
Het gaat er dus om waar je voor mastert en dat je daar soms vantevoren rekening mee houdt
Dat lijkt me heel normaal

Hmm.. op zich zou ik dan gewoon mijn vinyl masters voor de Itunes kunnen gebruiken.
Die heb ik ook altijd op -3. Alleen voor vinyl hou ik dan weer meer rekening met tops en low end omdat die riaa curve zo verdomde ouderwets is en nooit is bijgsteld op de huidige opname standaard.

Op wat voor manier hou je dan rekening met het low en high end? Op wat voor manier moet je daar rekening mee houden als masteraar als het doel vinyl is?

Vinyl heeft nogal wat beperkingen mbt laag/hoog/dynamiek etc. En de riaa curve die altijd wordt toegepast.
Die riaa curve is een draak. Eigenlijk is het een extreme EQ vooral voor hoog en laag die voor het maken van de laquer of metal stamper wordt gebruikt met in dat geval negatieve waarden. Deze wordt omgekeerd toegepast wanneet je je plaat afspeeld. Maar in de tijd dat die riaa curve werd bedacht had de gear van toen nog niet de kwalitiet die we nu hebben vooral het crispy hoog van nu was er toen niet en werd dus geprobeerd te compenseren met die riaa curve. Daardoor is het nu al heel snel teveel wanneer je daar geen rekening mee houdt. Sluit maar eens een draaitafel aan op de line input. Dan kan je horen wat er allemaal uit geEQ'd is
Daarnaast is het zo hoe verder je plaat naar binnen gaat hoe beroerder de kwaliteit wordt. Ook iets om rekening mee te houden.

Nog wat meer uitleg over vinyl voor de liefhebbers nou we toch bezig zijn. *D

RIAA curve is ook om ervoor te zorgen dat er meer muziek per kant kan. Een lage frequentie heeft meer ruimte nodig dan een hoge frequentie, eigenlijk net als dat je bassspeaker veel meer uitslag/beweging heeft dan je tweeter. De ruimte tussen de groeven wordt te groot als je dus (te)veel laag snijd en past er automatisch minder op je plaat. Om ervoor te zorgen dat de groef niet te breed/te ver uit elkaar gaat is dus het laag zachter tijdens het snijden en tijdens het afspelen wordt hij weer naar normaal nivo gebracht. Snap je dus ook meteen waarom de vroegere albums veel meer muziek per kant hadden dan nu, ze zijn veel zachter = minder uitslag van de groef, dus dichter op elkaar.

Dat je je laag zoveel mogelijk mono moet houden heeft ook weer te maken met de beweging van de naald in de groef. frequentie/geluid gaat van links naar rechts maar het stereobeeld gaat van boven naar beneden. Dus als je teveel stereo/faseverschuivingen hebt dan komt de naald teveel omhoog uit de groef en springt eruit, dieper in de groef kan hij namelijk niet.

Dat je hoog op een hard gesneden plaat niet veel hoger krijgt dan 16khz heeft ook weer deels met de riaa curve te maken, hoog word namelijk weer geboost met die curve tijdens het snijden. Teveel hoog geeft dstortion of nog erger (voor de cutter dan) een opgeblazen snijkop, en die kosten een hele hoop centjes om te laten repareren. The exchange sneed vroeger altijd keihard, maar is wat gaan minderen doordat er nog wel eens een kop sneuvelde. *D Vinyl kan theoretisch tot iets van 30khz doorlopen, mits je zacht gaat snijden dus, maar ja, dat willen we juist niet.
Hoeveel hoog er precies op vinyl kan hangt af van hoe hard dat hoog is, de frequentie in mindere mate. Uiteraard ook wie er achter de snijtafel staat. Ik heb een klant gehad welke (ik ga geen namen noemen) ergens had laten snijden (niet in NL), testpersing kreeg en al het hoog verdwenen was. Klonk echt zeer slecht en de klant was compleet terecht totaal ontevreden. Volgens de cutter lag dat aan de master. Exact dezelfde master is daarna op aanraden van mij naar een andere cutter gegaan (UK) en het verschil met exact dezelfde master en vms70 snijtafel was een dag en nacht verschil. Klant heeft na veel gezeur en opsturen van nieuwe persing wel zijn geld terug gehad trouwens.

Dat je tracks aan de binnenkant altijd minder klinken is een simpel rekensommetje.
Buitenzijde 12 inch is doorsnede grofweg 30cm x pi (3.14) = grofweg 99cm voor 1 omwenteling.
Aan de binnenkant zal hij misschien maar 15cm zijn x pi = 47cm voor 1 omwenteling, zo'n beetje de helft. 7 inches klinken dus ook daarom altijd minder dan een 12 inch.
Overigens compenseert de 'computer' aan de snijtafel dit wel deels maar tot op zekere hoogte.

Alles ligt nog wat genuanceerder en zijn er een hoop 'maar's, maar het maakt wel een hoop duidelijk voor veel mensen hoop ik.

Maar we dwalen af.. het ging over het einde van de loudness war.. :)

Moest in een keer denken dat ik dit artikel ruim 10 jaar geleden had geschreven voor het synthforum: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=8085

Overigens vertaald vanuit het engels naar het nederlands, ben de originele engelse text alleen kwijt volgens mij..

Laatst gewijzigd:
Ja, daar ben ik nou juist mee bezig de laatste tijd, masteren voor vinyl! Maar ik heb nog een vraag:
Ik hou al alle frequenties beneden 250 a 200 Hz in mono, geen effecten en fase-problemen in dat gebied. Bij alle andere audiosporen haal ik standaard met een high-pass filter alle frequenties beneden 50 Hz weg, maar dan gebeurt er soms iets vreemds. Je zou verwachten dat het volume dan standaard omlaag gaat, je haalt immers iets weg. Maar soms schiet het volume omhoog? Ik snap daar helemaal niets van! Ik heb dan een audiospoor van -0.1 dB, ik haal dan de frequenties weg beneden 50 Hz, en ineens slaat de meter uit naar, bijvoorbeeld, +3.4 dB boven de 0 dB!!! Ik blijf dan maar de frequenties weghalen totdat de meter niet meer naar boven uitslaat, maar ik snap hier helemaal niets van. Wat is de achterliggende theorie van dit vreemde verschijnsel?

dan zit er een compressor op die track waarvan de treshold dan waarschijnlijk minder getriggerd wordt. zou sowieso eerst cutten met de complete channelstrip in bypass

Nee nee, dat is absoluut niet het geval. Je moet het meer zien als samples waar je dan het gebied beneden 50 Hz weghaalt, of beter gezegd, lage frequenties die niet hoorbaar zijn maar wel in de sample(s) zitten.

Sluit maar eens een draaitafel aan op de line input. Dan kan je horen wat er allemaal uit geEQ'd is

Dan hoor je vooral heel weinig, omdat je de enorme gain van je phono pre mist. Maar doorheen de ruis met het volume driekwart open hoor je dan wel hoe het klinkt zonder RIAA curve en da's niet bijster goed. :)

Masteren voor vinyl lijkt me een mooie uitdaging (voor degenen die het kunnen, niet voor mij :)). Als je LP's oplegt hoor je ook duidelijk dat de ene veel beter gemasterd is dan de andere.

En is het nou ook niet zo dat als je het masteren voor vinyl onder de knie hebt, je gelijk je muziek klaar hebt voor welk medium dan ook. Die mediums hebben niet de beperking die vinyl wel heeft, toch?

Back