Nog wat meer uitleg over vinyl voor de liefhebbers nou we toch bezig zijn.
RIAA curve is ook om ervoor te zorgen dat er meer muziek per kant kan. Een lage frequentie heeft meer ruimte nodig dan een hoge frequentie, eigenlijk net als dat je bassspeaker veel meer uitslag/beweging heeft dan je tweeter. De ruimte tussen de groeven wordt te groot als je dus (te)veel laag snijd en past er automatisch minder op je plaat. Om ervoor te zorgen dat de groef niet te breed/te ver uit elkaar gaat is dus het laag zachter tijdens het snijden en tijdens het afspelen wordt hij weer naar normaal nivo gebracht. Snap je dus ook meteen waarom de vroegere albums veel meer muziek per kant hadden dan nu, ze zijn veel zachter = minder uitslag van de groef, dus dichter op elkaar.
Dat je je laag zoveel mogelijk mono moet houden heeft ook weer te maken met de beweging van de naald in de groef. frequentie/geluid gaat van links naar rechts maar het stereobeeld gaat van boven naar beneden. Dus als je teveel stereo/faseverschuivingen hebt dan komt de naald teveel omhoog uit de groef en springt eruit, dieper in de groef kan hij namelijk niet.
Dat je hoog op een hard gesneden plaat niet veel hoger krijgt dan 16khz heeft ook weer deels met de riaa curve te maken, hoog word namelijk weer geboost met die curve tijdens het snijden. Teveel hoog geeft dstortion of nog erger (voor de cutter dan) een opgeblazen snijkop, en die kosten een hele hoop centjes om te laten repareren. The exchange sneed vroeger altijd keihard, maar is wat gaan minderen doordat er nog wel eens een kop sneuvelde.

Vinyl kan theoretisch tot iets van 30khz doorlopen, mits je zacht gaat snijden dus, maar ja, dat willen we juist niet.
Hoeveel hoog er precies op vinyl kan hangt af van hoe hard dat hoog is, de frequentie in mindere mate. Uiteraard ook wie er achter de snijtafel staat. Ik heb een klant gehad welke (ik ga geen namen noemen) ergens had laten snijden (niet in NL), testpersing kreeg en al het hoog verdwenen was. Klonk echt zeer slecht en de klant was compleet terecht totaal ontevreden. Volgens de cutter lag dat aan de master. Exact dezelfde master is daarna op aanraden van mij naar een andere cutter gegaan (UK) en het verschil met exact dezelfde master en vms70 snijtafel was een dag en nacht verschil. Klant heeft na veel gezeur en opsturen van nieuwe persing wel zijn geld terug gehad trouwens.
Dat je tracks aan de binnenkant altijd minder klinken is een simpel rekensommetje.
Buitenzijde 12 inch is doorsnede grofweg 30cm x pi (3.14) = grofweg 99cm voor 1 omwenteling.
Aan de binnenkant zal hij misschien maar 15cm zijn x pi = 47cm voor 1 omwenteling, zo'n beetje de helft. 7 inches klinken dus ook daarom altijd minder dan een 12 inch.
Overigens compenseert de 'computer' aan de snijtafel dit wel deels maar tot op zekere hoogte.
Alles ligt nog wat genuanceerder en zijn er een hoop 'maar's, maar het maakt wel een hoop duidelijk voor veel mensen hoop ik.
Maar we dwalen af.. het ging over het einde van de loudness war..