Is het einde van de loudness war nabij?

Is het einde van de loudness war nabij?

• He, wat zeg je?

Stemmen: 6 17,6%
  • Ja, overcompressie maakt muziek kapot.

Stemmen: 28 82,4%

• Totaal aantal stemmers
    34
Klein stukje copy/paste vanaf mijn site, want het ging tenslotte over de loudness war:

Loudness Normalization

Quite recently things have started to change with the release of Mastered For iTunes (MFiT) and more important, Loudness Normalization. What loudness normalization does, is instead of looking at the maximum peaklevel, it's working on the RMS level. This changes the way we listen and enjoy our music entirely. It doesn't matter at all how loud your music is mastered since it will always be played back at the same level/volume whatever you call it. As a matter of fact, music with dynamics will sound better then overly loud/distorted/limited music. This is because the peak to RMS ratio will be higher and so you have way more headroom for the peaks. As a result, your music will sound punchier, more open and yes, even louder. If you still want things to sound heavily compressed, squashed and limited, that is still possible but the good news is, you don't have to if you don't want to.

Now you probably think that is something that will probably happen somewhere in the future. Well, I have got some news for you, it's already happening! iTunes has a 'soon to be on by default' function called SoundCheck, Spotify has this function since 2009 and is turned on by default and winamp has ReplayGain just to name a few.

This is not 'some way' to end the loudness war, this is the future!

gewoon wat audiostocker in winamp doet dus...
een bestandje van 13 kb

Ja, op zich allemaal heel leuk, maar eigenlijk is het gewoon een digitale normalizing volume regeling. Iets wat de purist uitzet, wel is het idd zo dat je op deze devices beter voor de dag komt als je meer RMS>peak headroom in je track hebt

Iets wat de purist uitzet, wel is het idd zo dat je op deze devices beter voor de dag komt als je meer RMS>peak headroom in je track hebt
Ja, en dankzij deze technologie zal men misschien weer wat headroom en dynamiek in de masters laten. Bob Kratz vertelt hier wat meer over, en wie beweert dat de 'loudness war' de toekomst is moet eerst eens de wetenschappelijke zijde ervan bekijken voor hij zo'n ongenuanceerde uitspraken doet.

Niemand zegt dt hier toch?!? Denk dat iedereen wel tegen overcomressed en distorted masters is.
Ik geef alleen aan dat de gemiddelde audiofiel huivert van digitale volume regeling aangezien dat theoretisch bitdiepte wegneemt. Dit even los van de content die hij er op afspeelt. Of dat daadwerkelijk gehoord kan worden, is natuurlijk weer een totaal andere discussie.

Maar Katz heeft natuurlijk wel gelijk.

Niemand zegt dt hier toch?!? Denk dat iedereen wel tegen overcomressed en distorted masters is.
Ik geef alleen aan dat de gemiddelde audiofiel huivert van digitale volume regeling aangezien dat theoretisch bitdiepte wegneemt. Dit even los van de content die hij er op afspeelt. Of dat daadwerkelijk gehoord kan worden, is natuurlijk weer een totaal andere discussie.

Maar Katz heeft natuurlijk wel gelijk.

Wat betreft de audiofiel, die zal nooit lossy audio gaan luisteren via spotify etc en sowieso is dat ook niet echt de gemiddelde doelgroep toch? we hebben het hier over de 'normale' luisterende consument en die hebben wel degelijk baat bij loudness normalization. Het mooie is dat zichzelf hier niet eens bewust van zijn. Overigens vallen de onderste bitjes, om het maar even simpel te zeggen, weg bij te harde masters omdat die juist een stuk zachter worden afgespeeld en dus bits aan de onderkant gaan truncaten, dus weer een voordeel. *D

Wat ik erg jammer vind is dat er een aantal mastering engineers zijn die constant tegen de loudness war aan het schoppen zijn maar dat er nu een goed alternatief is ineens dat gaan afkeuren. Vreemd, want nu komt het er als mastering engineer niet meer op aan om dat je weet hoe je iets goed kunt laten klinken ipv alleen maar hard.

21-12-2012, weet u het nog? De maya's hebben gewoon het einde van de loudness war aangekondigd. :engel:

Nog 1 tip: lees het mastering for iTunes boek, en dat geldt voor iedereen hier op het forum.

Ik vind het wel goed, de principes gelden zowel voor lossy als lossless.
Mastering for iTunes i is i.d.d. een aanrader

wacht effe,
bestaat er daadwerkelijk een boek waarin staat hoe je moet masteren speciaal voor i tunes??????
niet voor CD of LP maar voor fucking mp3/mp4???

jezus de muziekindustrie is nu echt naar de klote

:duivels::duivels::duivels:=(=(=(

Het grootste probleem met vergrote dynamic range en films vind ik persoonlijk, dat je bijna onmogelijk meer een DVD of Bluray kan bekijken van een moderne film op normaal niveau
om dialogen te kunnen volgen moet je je set al redelijk luid zetten, en alle actie credendo's en ontploffingen razen dan op bioscoop niveau door de huiskamer heen waardoor je continue volume zit aan te passen. gelukkig hebben de meeste versterkers een "night" setting die dat enigsinds te niet doet. het is IMHO met moderne films zwaar overdone en niet aangenaam meer meer.
Niet iedereen hoeft een thuisbioscoop ervaring op 85db...

Wat ik erg jammer vind is dat er een aantal mastering engineers zijn die constant tegen de loudness war aan het schoppen zijn maar dat er nu een goed alternatief is ineens dat gaan afkeuren.

Ik snap dat alternatief niet helemaal, ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Dat alternatief kan toch alleen maar werken als alle producers zich eraan gaan houden. Ik kan best begrijpen dat je als producer een hekel hebt aan de loudness war maar daar voor commerciele redenen nooit mee zal stoppen, met het over-limiten van een reclame of een track bijvoorbeeld.

Ik snap dat alternatief niet helemaal, ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Dat alternatief kan toch alleen maar werken als alle producers zich eraan gaan houden. Ik kan best begrijpen dat je als producer een hekel hebt aan de loudness war maar daar voor commerciele redenen nooit mee zal stoppen, met het over-limiten van een reclame of een track bijvoorbeeld.
Dat is juist precies wat ik bedoel, er is nu een goed alternatief maar ineens is dat niet goed volgens sommige mensen. Ik heb het al een aantal maal gezien dat mensen (mastering engineers) het bij voorbaat al afkeuren terwijl ze niet eens ECHT weten wat het inhoud en het wel degelijk een goed doordacht systeem is. Je hoeft namelijk om commerciele redenen helemaal niet (meer) mee te doen met de loudness war, dat is nu juist het mooie er van.

@bass: ja, inderdaad, er is een boek over hoe je als artiest, producer, mixing engineer, label, mastering engineer rekening kunt houden met het feit dat je muziek als lossy audio aan gaat bieden en wel in de best kwaliteit, want dat kan wel degelijk met lossy audio als je je aan de richtlijnen houdt.
Het is bewezen met blinde ABX testen (mensen die weten waar ze het over hebben) dat er geen waarneembaar verschil is te horen tussen de wav en aac (itunes) files als er rekening is gehouden met de richtlijnen. Doe je dat niet, krijg je inderdaad digitale distortion door oa intersample peaks en hoor je wel verschil.

Let's face it, de muziekwereld is veranderd en het lijkt me dat het handiger is om daar op de beste manier in mee te gaan dan om je kop in het zand te steken.
Ben je vinyl fan soms? dan kan ik je melden dat daar nog veel meer rekening gehouden moet worden met de beperkingen van vinyl en dat vinyl minder goed klinkt ook al houden de vinyl fans vol van niet. Overigens wordt 99,9% van alle vinyl gesneden van een digitale master dus hoezo analoog beter? :doei:

Nogmaals, voor iedereen die de mogelijkheid heeft om het boek te lezen, doen!

dat heeft niets te maken met kop in zand maar met de teloorgang van kwaliteit..
de cd was na plaat en cassette jarenlang het summum qua muziek reproductie.. 20 tot 20.000 hz voor het eerst op een geluidsdrager voor de consument
en nu gaan de de kwaliteit weer naar beneden, wat een fijne ontwikkeling :okdan:

bovendien is itunes gewoon zwaar kut..
als je echt ook maar enige interesse hebt in muziek van je favo artiest en je vindt een goed geluid belangrijk koop je de CD

dat heeft niets te maken met kop in zand maar met de teloorgang van kwaliteit..
de cd was na plaat en cassette jarenlang het summum qua muziek reproductie.. 20 tot 20.000 hz voor het eerst op een geluidsdrager voor de consument
en nu gaan de de kwaliteit weer naar beneden, wat een fijne ontwikkeling :okdan:

bovendien is itunes gewoon zwaar kut..
als je echt ook maar enige interesse hebt in muziek van je favo artiest en je vindt een goed geluid belangrijk koop je de CD

Dan zou ik als ik jou was maar eens een goed ge-encode aac gaan beluisteren en eventueel bekijken, 20 to 20.000hz. De geluidskwaliteit gaat juist omhoog, niet naar beneden dus teloorgang is het absoluut niet, het is juist eindelijk weer in de goede richting aan het gaan. De tijd van crappy 128k mp3's is geweest, move on.. Nogmaals, blinde ABX testen hebben bewezen dat er geen verschil zit in (hoorbare) kwaliteit tussen een aac en wav file welke is ge-encode met een master welke is gedaan volgens de mastered for iTunes 'standaard'. FYI: Major labels kunnen momenteel op 24bit 96khz uploaden voor de encoding naar aac, niet alleen omdat de aac dan beter klinkt maar ook slaat apple de 2496 wav op om eventueel in een later stadium in losless aan te bieden.

Ik ben het met je eens dat het leuker is om een fysiek product in je handen te hebben maar dat is nu juist wat ik bedoel met je kop in het zand te steken, De (muziek) wereld (is) veranderd en dat zul je toch moeten accepteren of je nou wilt of niet.

En inderdaad, iTunes is ook niet mijn favo programma, sterker nog.. heb het van de week voor het eerst van mijn leven geinstalleerd om dingen te testen en het is niet mijn ding. Maar aangezien bijna de hele wereld het gebruikt denk ik dat het toch niet zo 'zwaar kut' is zoals jij omschrijft. :eureka:

Begrijp ik hieruit dat de Itunes mastering door Itunes zelf gedaan wordt dan ? Of moet er nog wel gepremastered worden ?
Anders zit ik ik straks met 3 verschillende masters per release. 1x vinyl, 1x Cd en 1x Itunes
I deed zowiezo al niet mee aan die brickwall mastering met 1db dynamisch bereik omdat het zo vermoeiend luisteren is.

Begrijp ik hieruit dat de Itunes mastering door Itunes zelf gedaan wordt dan ? Of moet er nog wel gepremastered worden ?
Anders zit ik ik straks met 3 verschillende masters per release. 1x vinyl, 1x Cd en 1x Itunes
I deed zowiezo al niet mee aan die brickwall mastering met 1db dynamisch bereik omdat het zo vermoeiend luisteren is.
ja en nee. Het is eigenlijk een gewone master waarin de dynamiek meer is bewaard en geen clipping bevat. Het encoden van een geclipde master zorgt ervoor dat de aac slecht k.linkt. Apple heeft ook wat tools ontwikkeld om te checken of er eventueel clipping optreed na het encoden, dat kan per track/master verschillen, vandaar dat deze tools er zijn. In de praktijk komt het er op neer: geen clipping, zo min mogelijk limiting en max peak een stuk onder de 0db blijven.
Lees anders dit door, dan wordt het wat duidelijker: http://images.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/docs/mastered_for_itunes.pdf

Ah ok thanx.... vreemd dat er dan masters bestaan die clippen.
Dat betekent dan toch dat de mastering engineer niet zo goed heeft opgelet ? Of er is een hobbyist bezig geweest.
Beide: een goede mastering-engineer let er op dat er geen digitale clipping is door sowieso niet op 0db te masteren en rekening te houden met/voorkomen van intersample peaks. Maar zelfs dan is het altijd zo dat door de conversie naar lossy audio er clipping kan optreden. Probeer maar eens een wav file met een peak van -0.3 om te zetten naar mp3/aac, zou zo maar kunnen dat hij ineens -0.1 of zelfs 0 is of zelfs clipped.
Dat is dus hetgene waar je met mastering for iTunes (onder andere) naar moet kijken, geen clipping na conversie, Daar heeft apple wat tools voor ontwikkeld om dit in realtime te bekijken/analyseren.

Het grootste probleem met vergrote dynamic range en films vind ik persoonlijk, dat je bijna onmogelijk meer een DVD of Bluray kan bekijken van een moderne film op normaal niveau
om dialogen te kunnen volgen moet je je set al redelijk luid zetten, en alle actie credendo's en ontploffingen razen dan op bioscoop niveau door de huiskamer heen waardoor je continue volume zit aan te passen. gelukkig hebben de meeste versterkers een "night" setting die dat enigsinds te niet doet. het is IMHO met moderne films zwaar overdone en niet aangenaam meer meer.
Niet iedereen hoeft een thuisbioscoop ervaring op 85db...

Het realisme is ook ver zoek in modern filmgeluid. Als iemand, ook al is hij maffiabaas, door een gang stapt dan klinkt dat in de echte wereld als tiktiktik en niet als vvvvVVVVOEDvvvVVVOOOEWvvvVVVVOOOEEED.

Het is trouwens heel aangenaam nu dat reclameblokken op de radio hier inderdaad niet meer er bovenuit persen, het continuum tussen muziek, jingles en reclame is er echt op vooruit gegaan.

Back