Metal Synth

Zabulus Elfi

Nieuwkomer
Hallo!

Ik ploeter nu al een paar jaar voort met een PSR 340 (huiver) en daar ben ik een beetje uitgegroeid.
Ik zit nu ook in een metalband en ben eigenlijk op zoek naar een niet al te prijzige Synth om mooi mee
te soleren en achtergrondgeluiden te doen in de trand van bijvoorbeeld Rammstein en Children of Bodom.
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt

Joost

rammstein doet veel met een triton maar dat is nou niet echt bepaald een goedkope synth.

Je moet het iig in die hoek zoeken den kik dus de triton/fantom/motif achtige synths.

Ik heb zelf een tijdje in een progmetal bandje gespeeld en ik moet zeggen een Nord Lead werkt perfect. Als je trouwens naar pinkpop bent geweest of hebt gekeken. Heeft bijna ieder bandje tegenwoordig zo'n ding, en 2e hands zijn ze niet zo gek duur meer.

Groetjes Synthfreak

ik zag die rammstein gast ook veel met een yamaha CS1x doen..

Of koop die rode SH01 van monopoly :okdan: :okdan: dat past mooi in de band omdat deze SH01 in gitaarmodel is gemaakt. Check de advertenties het is wel een monofone synth helaas, maar wel gave leads :D

hier is de draad

Wat voor sounds gebruik je veel?
Choirsounds of anders?
Misschien dat dat zou helpen?

kijk als je tegen het gothic werk aanzit of meer naar bodom neigt dan zou ik voor de Triton kiezen.

Mooie video's waar je de Triton in volle aktie kan zien staan op deze site. De toetsenist is een vriend van me, hij heeft sinds korte tijd een Triton Studio. Hiervoor gebruikte hij Alesis en Fatar.

Als je wat meer elektro er in wil brengen raad ik een Korg MS2000 aan, laat je niet door de dance presets van de wijs brengen.

ron_jpg.jpg

Oh, en voor ik het vergeet:
De sounds die ik nu het meeste gebruik (op de PSR dus) zijn kerkorgel, orchestra hit, (slow) strings,
choir, sitar, piano enzovoorts; the usual.
Maar wat ik echt mis is die echte lead-sounds, om briljante solo's mee te doen, en dat rare geluidje waarvan
ik de naam altijd vergeet :erm: en die zitten dus niet op t keyboard (net als een pitch bend trouwens =(
Mijn eisen zijn niet ontzettend hoog, aangezien ik nog een heel leven voor me heb om synths (en andere
zooi) te kopen, en ik niet zoveel geld heb.
Nu heb ik uberhaupt nog niet genoeg geld voor een fatsoenlijke synth, maar ik hoop dat dat aan het eind van
de vakantie is veranderd. Ik denk dat als de synths duurder dan 1000 e worden, ik die niet voor 2005 kan kopen,
en dat is wel mijn plan...

Wederom mijn dank voor jullie advies, en blijf zo doorgaan :) alle ideeen zijn welkokm

Origineel geplaatst door Zabulus Elfi

Nu heb ik uberhaupt nog niet genoeg geld voor een fatsoenlijke synth, maar ik hoop dat dat aan het eind van
de vakantie is veranderd. Ik denk dat als de synths duurder dan 1000 e worden, ik die niet voor 2005 kan kopen,

Wederom mijn dank voor jullie advies, en blijf zo doorgaan :) alle ideeen zijn welkokm

Scoor een 2e hands Trinity of Triton LE, da's makkelijk te doen onder de 1000 Eypo; een ander alternatief kan een Korg 01W/fd zijn (rond de € 500). Wel eerst ff uitproberen of je het geluid wat vind :)

Ik speel zelf in mijn band (Endymaeria) op een Korg Triton. We maken vrij stevige gothic/black-metal met een vleugje progressief.

Live vind ik het toch wel makkelijk als je een alleskunner hebt staan, scheelt een bult sleepwerk.

Voor de basisgeluiden kan je heel goed een Yamaha CS1x (tweedehands 200 euro) gebruiken (moet je wel paar geluidjes zelf programmeren). Dat heb ik zelf ook een tijd gedaan samen met de Korg Z1 (voor strijkers en kerkorgel).

Een Triton LE lijkt me een goede keuze voor je (1000 euro nieuw ongeveer geloof ik), de extra effecten tegelijkertijd, sampling en touchscreen heb je niet eccht nodig lijkt me. Hoewel ik laatst ook een Triton voor 1200 tweedehands zag staan (slik). De gewone Triton heeft wel een veel fijner toetsenbord.

Een tweedehands EX5 is misschien ook een goede keuze, zeker als je 76 toetsen wilt. Ben je even aan 't zoeken om 'm tweedehands te vinden tegenwoordig (900 euro?). Erg mooi ding, mega-synth.

Het allermooiste is natuurlijk om een Kurzweil 2600x te gebruiken... maarja, das echt onbetaalbaar :)

(als we toch met foto's aan 't gooien zijn...) :)

lolliepop_joost.jpg

Laatst gewijzigd:
Maar wat ik echt mis is die echte lead-sounds, om briljante solo's mee te doen, en dat rare geluidje waarvan
ik de naam altijd vergeet :erm: en die zitten dus niet op t keyboard (net als een pitch bend trouwens =(
Mijn eisen zijn niet ontzettend hoog, aangezien ik nog een heel leven voor me heb om synths (en andere
zooi) te kopen, en ik niet zoveel geld heb.

Wederom mijn dank voor jullie advies, en blijf zo doorgaan :) alle ideeen zijn welkokm [/B]

Voor die leadsound (ik heb zelf een Korg N5 gehad - daar heette 't ding MonoLead) kun je ook een Nord Micromodular gebruiken, en dan kun je 'm nog net dat randje geven wat 'ie nodig heeft. Klein bakje, errug goedkoop voor wat je er voor krijgt, en die leadsound zit erin (gebruik maar eens de wavewrapper :D).

Da's misschien leuk voor erbij. Voor de rest, tja... een Triton LE zoals reeds genoemd. Of misschien zelfs een oudere Trinity - als je 'm kan krijgen. Maar Korg heeft wat dat betreft twee lijnen - de Trinity/Triton en de 'lagere' series - N364/264/5/5ex, of de X2/3/5/5D. De 5D is een heerlijk compact bakje voor live gebruik. Editen is een pest, maar geluiden zijn makkelijk te vinden, en 't ding is goedkoop.

Als je die ergens zou kunnen scoren voor een leuke prijs...

X5D is dus echt geschikt?
Ik heb er even op gespeeld in de winkel en ik vond t meer een keyboard dan een synth eigenlijk...
Maar dat kan aan mijn geringe ervaring liggen.
Voor de rest allemaal nogmaals bedankt :)
Vooral Tritons en Nords werden genoemd, de rest zal ik ook bekijken.
Die twee spelen wel als een tierelier inderdaad. Is wel even lastig om uit te vinden hoe de NordLead werkt, maar ik neem aan dat dat wel went...

Groetjes

Joost

Origineel geplaatst door Zabulus Elfi
X5D is dus echt geschikt?

Voor live gebruik - 1 sounds, desnoods een split of een layer - jazeker. Voor studiogebruik, niet zo. Ik heb z'n opvolger (N5ex) en z'n grotere broer (X3) onder m'n handjes gehad voor een tijdje. De X3 heeft wel een heerlijk toetsenbord.. :).

Ik heb er even op gespeeld in de winkel en ik vond t meer een keyboard dan een synth eigenlijk...

"Keyboards...hebben on-board speakers" ;).

Maar dat kan aan mijn geringe ervaring liggen.
Voor de rest allemaal nogmaals bedankt :)
Vooral Tritons en Nords werden genoemd, de rest zal ik ook bekijken.
Die twee spelen wel als een tierelier inderdaad. Is wel even lastig om uit te vinden hoe de NordLead werkt, maar ik neem aan dat dat wel went...

Nord lastig? Hehehe.. de Nord is wat dat betreft afgrijselijk makkelijk omdat zoveel knoppen slechts een enkele functie hebben - als je eraan draait weet je dus 90% van de tijd wat je doet. Da's bij een Waldorf Micro Q wel anders.

Hier op de Marktplaats staat een Triton LE voor 950-nogwat, is misschien interessant. Anders - controllerkeyboard en in "interessante gear gevonden" de TR-rack (is een volledige Trinity zonder touchscreen & sequencer, tres vet apparaat).

Kijk ook is naar een Yamaha CS6X. Die heeft eigenlijk alles waar je naar vraagt, en hij is niet duur, en tweede hands zal ie helemaal wel voor een goede prijs te krijgen zijn. Er zitten allerlei klanken in van strings tot leads. Alleen de piano geluidjes zijn niet zo mooi, maar voor de rest klinken de geluiden heel goed, en goede piano klanken kan je altijd nog krijgen als je een geschikt expansionboard erbij koopt. Er zijn er allerlei van, en er kunnen er twee van in de CS6R. Zijn ook niet duur trouwens.

http://www.yamahasynth.com/pro/cs6x/index.html

Expansionboards:

http://www.yamahasynth.com/pro/plg150/ms.html

Back