Metal Synth

Finntroll, Children of Bodom en ik geloof ook nightwish gebruiken een Korg N364. Die gast van Dimmu Borgir gebruikt korg X5D's. Dat zijn ook nog eens synthesizers die niet al te veel kosten!
Janne (van children of bodom) speelde tijdens het optreden in Hardenberg dit jaar trouwens op iets anders, maar wel met dezelfde geluiden die 'ie altijd gebruikt. Geen idee wat 't was... Het was in ieder geval zwart en er zat duct tape op :) Stom van me dat ik vergeten ben aan 'm te vragen wat het nou was... weet iemand hier het misschien?

P.S. mocht je een N364 willen, ik weet wel iemand die er misschien nog een te koop heeft staan. Kan ook zijn dat 'ie 'm al niet meer heeft, maar goed.

Wow... weet je dat de Korg N364 en de X5 de twee zijn waarmee ik op de muziekschool heb gespeeld?
Toch eens vragen of ze ze nog kwijt willen... Hoewel ik de X5D wel wat lekkerder vond dan de X5.
"Keyboards...hebben on-board speakers" .
k voel me best stom :erm:
k ben al begonnen met geld verdienen, maar hoe hard ik mn best ook doe, erg snel gaat het niet.
Ik bedank jullie wederom voor jullie tips, en meer zijn altijd welkom :)

tot ziens!

DX-7's kosten bijna niks meer, en een hoop van de geluiden die je zoekt, en nog veel
meer, kun je daar zonder veel moeite uit halen. 10.000en professionele keyboard spelers
hebben dat ding 10 jaar lang als hun no.1 synth gebruikt.
Kun je de rest van je buget nog ff opzij leggen voor een grote aanschaf.
Nog goedkoper: een TX-7 module aan je PSR hangen. :D

Een FM-synth lijkt me niet echt geschikt voor metal :) Sowieso ook niet een VA...

Ik zou gewoon voor een grote ROMpler gaan, zoals de Korg Triton, Trinity, N5, X5D of Yamaha EX5, CS6x, CS2x. Ligt helemaal aan je budget.

Doe jezelf een plezier en check de Korg Triton LE eerst ff in een muziekzaak.
Voor 850 pik je die ook al op 2e hands, IMHO veel bruikbaarder voor jou ding. (maar dat zou je eigenlijk zelf moeten gaan uitzoeken)

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Een FM-synth lijkt me niet echt geschikt voor metal :) Sowieso ook niet een VA...

Ik zou gewoon voor een grote ROMpler gaan, zoals de Korg Triton, Trinity, N5, X5D of Yamaha EX5, CS6x, CS2x. Ligt helemaal aan je budget.

Combineer FM en Rompler in één: SY77/TG77 of 99 :) Uit die bakken krijg je gewoon alles wat je wil: vanaf zalige strings over aggressieve leads naar metalgeluiden of knappe orgels... gewoon een kwestie van programmeren ... of het internet afschuimen ;)

Prijzen liggen ergens tussen 700€ en 900€ schat ik (heb er laatst nog eentje op de kop kunnen tikken :okdan: )

Overweeg zeker deze bakken eens !!!

:doei:

Okay... k heb nu iemand die 1000 vraagt voor een trinity... hiero
die ene met die nord lead die 850 vroeg (hoogste bod was 700) maar die kon ik dus beter niet doen?
een triton LE in groningen... niet dus.
een korg n5 voor 350 euro :)
een cs1x voor 199 euro... maar da's in drenthe
een korg x3 voor 550
nog een cs1x.... maar dan in rotterdam... hoogste bod 180, vraagprijs 250
een cs6x voor 999 :O
een aantal dx7's... eentje voor 195 met 2 cartridges..
eentje voor 199... maarja, tis een FM-synth he...
veel dx's ja...
BLAAWP

zijn dit redelijke prijzen?
binnenkort ga ik weer naar de winkel om wat van die dingen uit te proberen (kijken of ze me er ooit uit trappen)
hoewel ik daar waarschijnlijk geen dx7's ga aantreffen

Nouja... Groetjes van jullie nederige Joost

wat te gebruiken?

wat te gebruiken?

Kijk, ik ben toetsenist in een powermetalband.

Eerst even over die triton (oh ben ik de enige die er zo moe van wordt?)....Het verbaast me meer en meer en meer dat mensen blindelings die machine kopen omdat ze hem overal zien en Korg je doodgooit met hun reclamecampagne van hun vlaggeschip. Feit is dat de meeste mensen het ding inderdaad voor de sounds willen. Ik begrijp dan niet waarom een workstation wordt gekocht waar voor de rest niets mee gedaan wordt, voor een onmogelijke berg geld. Ik krijg van veel toetsenisten in dit soort bands de indruk dat het alleen maar stoer staat als je zo´n dure machine op je podiumset hebt staan. (Kijk, ik heb ook een Ferrari....) Vooral als ik ze dan vraag waarom ze em hebben. ' Ja euh, het is een vette bak he, enne er komen vette sounds uit en de verkoper zei toch dat dit echt het beste was wat ik kon krijgen....'

Goed...genoeg gezeurd. Mijn advies: als je TOCH opzoek bent naar die sound, kijk dan eens of je een Korg TR-rack 2e hands kan vinden. Dan heb je de trinity in een rack + uitbreidingen die later in de triton zijn opgenomen. Je betaalt je niet blauw aan een workstation wat je live in deze soort muziek verder niet bepaald nodig hebt, en je bent niet de kosten kwijt aan een toetsenbord, zoals wanneer je de Triton LE zou kopen. Stuur em aan met een masterkeyboard of een 2e keyboardsynth die je wil gebruiken. De Korg TR-rack wisselt in Nederland zo tussen de 350 en 475 euro van eigenaar, maar in Duitsland heb ik em al voor minder gezien. ( 275 per opbod op ebay.de) nogal een verschil met de duizendjes die je voor een enorme machine neerlegt die je voor het doel dat jij voor ogen hebt ( in de metalband / live ) niet echt veel meer biedt.

De CS1x is inderdaad ook in de metalscene een veelgebruikte machine, ik gebruik dat ding zelf ook nog zeer divers. Vooral geschikt voor stevige strings met een dikke brede sound, en er zijn ook aardige sololeads ( al dan niet monofoon) uit te halen. Goedkoop aanradertje, ik vind het jammer dat ze die nooit in een rack hebben uitgebracht....beetje shitty toetsenbord!

Last but not least: vraag je eens af of je opzoek bent naar het doel om met je metalband NET zo te klinken als al die anderen. Keuze van dezelfde instrumenten onder de toetsenisten werkt dat natuurlijk in de hand. Ik heb nog niet zo lang terug besloten om dat principe juist eens geheel overboord te gooien en dus in de toekomst naar kompleet andere synths te grijpen dan die, welke in de metalscene gebruikelijk zijn. Metal klinkt al vanzelf als metal als de gitaristen hun job goed doen. Als toetsenist verkeer je dan in de exclusieve positie om de band van een geheel eigen soundkleur te mogen voorzien. Doe dat. en de band zal eerder opvallen!:halleluja

Yo voor je een Triton gaat bashen omdat "iedereen" 'm gebruikt: heb je ooit je vingers gebrand aan het programmeren van een synth? Als je wat verder kijkt dan de fabrieks presets kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het veelvuldig gebruik van Tritons niet alleen door de reclame van Korg komt.

Een TR-rack is helaas bijna niet te programmeren zonder software maar wel een fijn rackje idd. Toetsenisten zouden wel wat meer aandacht aan hun synth mogen besteden, veelal gebruikt men nog geen 60% van de mogelijkheden.

precies wat ik bedoel

precies wat ik bedoel

Wat je daar zegt: dat toetsenisten eens wat meer aandacht aan het programmeren van hun synths zouden moeten besteden, dat is dus eigenlijk net een onderdeel van mijn lichte ergernis. Of beter - wat ik en jij bedoelen - dat ze het niet doen. Dat er een boel van die jongens maar gewoon voor veel poen de triton kopen en er feitelijk geen ruk mee doen; alleen de presets bespelen of een beetje editten voor de gigs die ze moeten spelen. Dan is het gewoon zonde van je geld.

Het klopt dat het een beetje omstandig is dat je de TR-rack alleen met software kan editten ( meestal krijg je bij koop wel sounddiver software erbij) en niet gewoon op het frontpanel, maar ik probeerde naar aanleiding van de gestelde suggesties , boven in de topic, een aanrader om te kopen te geven - zonder je geld te verstrooien aan een boel toffe dingen die je TOCH niet gebruikt.

Persoonlijk vind ik het juist geweldig om in de diepste kuilen van alle programmeermogelijkheden van een synth te duiken, juist omdat ik de onstane resultaten live wil gebruiken. Ik kom bijna wekelijks nog op nieuwe bliepjes en effectjes uit met mn Roland JP8000, terwijl ik het bakje al 5 jaar heb. Das nou net wat de hele boel zo leuk maakt! ( maar voor weiniger geld TOCH wat je wilt is natuurlijk auch Fabelhaft!)

groetjess ( en draaien aan die knopen!:P )

:engel:

Re: wat te gebruiken?

Re: wat te gebruiken?

Origineel geplaatst door Atlantis
Ik begrijp dan niet waarom een workstation wordt gekocht waar voor de rest niets mee gedaan wordt, voor een onmogelijke berg geld.
Juist! Als het goed is speel je in een band alles live (vind ik in ieder geval). Waar heb je dan een sequencer voor nodig? ne je betaalt er wel zat voor. Waarom zou je een enorme workstation kopen als je voor de sounds gaat? Ik heb laatst een nieuwe synth gekocht en dacht aan de Motif (die klonk het gaafst vond ik), maar ergerde me aan dat hele workstation-gedoe, dus schitterend alternatief: de S90. Heel de Motif8, behalve juist dat deel dat ik toch niet gebruik.

Dus voor zomaar van alles na te gaan: bedenk eens goed wat je eisen zijn qua sounds en gebruik. Wel of niet workstation? Wat voor geluiden? Ook klassieke? Dan is een VA-synth niet zo handig, want die blinkt zelden uit in het akoustische. Wil je veel aan je knoppen kunnen draaien? Dan wel een VA-synth, maar vraag je eens af of je dat live gebruikt of alleen bij het instellen, want bij het instellen heb je tijd zat en is het geen probleem alles via menuutjes te moeten doen. Je zou het ook kunnen splitsen: een niet te dure wat simpelere VA-synth (bijvoorbeeld de CS1X) voor je leads met een rack met goede akoustische instrumenten (is vaak ook niet zo duur). Misschien is dat handiger?

Als je een type hebt kun je ook wat gerichter advertenties zoeken natuurlijk...

Maar als je hier niet uitkomt: ga als de wiedeweerga naar een winkel en probeer net zo lang uit tot je weet waar je het over hebt!

Laatst gewijzigd:
OP dit moment worden op div. advertentie-sites (ook op dit forum??) Yamaha EX5/7-s aangeboden. Kijk daar eens naar!!!
Klinken, en zijn, veelzijdiger en warmer dan een Triton/Trinity/CS6x, maar zijn als workstation wat minder. MAAR daar was je niet naar op zoek dus!!!! Verder absoluut topspul. Gewoon errug ondergewaardeerd, dat drukt de prijs. ;)

Gouden regel: gewoon doen!

Er kan niks kapot (ien anders is de winkel vast wel verzekerd ;) ) en ze werken allemaal in principe hetzelfde, dus gewoon wat ermee spelen en zie wat ervan komt!

Alesis

Alesis

Wat ik hier nog amper lees is het advies om eens naar Alesis synths te gaan kijken. 2e hands krijg je dan veel synth voor relatief weinig geld. Ikzelf kan niet zonder QS7 en S4 module (die laatste heb ik aangeschaft om mijn Quadrasynth te vervangen, de plaats van de Quadra werd ingenomen door een Triton).

Stevige geluiden die het gitaargeweld makkelijk aankunnen!! Ga eens kijken op marktplaats en 2ehands.nl

Back