wat te gebruiken?
wat te gebruiken?
Kijk, ik ben toetsenist in een powermetalband.
Eerst even over die triton (oh ben ik de enige die er zo moe van wordt?)....Het verbaast me meer en meer en meer dat mensen blindelings die machine kopen omdat ze hem overal zien en Korg je doodgooit met hun reclamecampagne van hun vlaggeschip. Feit is dat de meeste mensen het ding inderdaad voor de sounds willen. Ik begrijp dan niet waarom een workstation wordt gekocht waar voor de rest niets mee gedaan wordt, voor een onmogelijke berg geld. Ik krijg van veel toetsenisten in dit soort bands de indruk dat het alleen maar stoer staat als je zo´n dure machine op je podiumset hebt staan. (Kijk, ik heb ook een Ferrari....) Vooral als ik ze dan vraag waarom ze em hebben. ' Ja euh, het is een vette bak he, enne er komen vette sounds uit en de verkoper zei toch dat dit echt het beste was wat ik kon krijgen....'
Goed...genoeg gezeurd. Mijn advies: als je TOCH opzoek bent naar die sound, kijk dan eens of je een Korg TR-rack 2e hands kan vinden. Dan heb je de trinity in een rack + uitbreidingen die later in de triton zijn opgenomen. Je betaalt je niet blauw aan een workstation wat je live in deze soort muziek verder niet bepaald nodig hebt, en je bent niet de kosten kwijt aan een toetsenbord, zoals wanneer je de Triton LE zou kopen. Stuur em aan met een masterkeyboard of een 2e keyboardsynth die je wil gebruiken. De Korg TR-rack wisselt in Nederland zo tussen de 350 en 475 euro van eigenaar, maar in Duitsland heb ik em al voor minder gezien. ( 275 per opbod op ebay.de) nogal een verschil met de duizendjes die je voor een enorme machine neerlegt die je voor het doel dat jij voor ogen hebt ( in de metalband / live ) niet echt veel meer biedt.
De CS1x is inderdaad ook in de metalscene een veelgebruikte machine, ik gebruik dat ding zelf ook nog zeer divers. Vooral geschikt voor stevige strings met een dikke brede sound, en er zijn ook aardige sololeads ( al dan niet monofoon) uit te halen. Goedkoop aanradertje, ik vind het jammer dat ze die nooit in een rack hebben uitgebracht....beetje shitty toetsenbord!
Last but not least: vraag je eens af of je opzoek bent naar het doel om met je metalband NET zo te klinken als al die anderen. Keuze van dezelfde instrumenten onder de toetsenisten werkt dat natuurlijk in de hand. Ik heb nog niet zo lang terug besloten om dat principe juist eens geheel overboord te gooien en dus in de toekomst naar kompleet andere synths te grijpen dan die, welke in de metalscene gebruikelijk zijn. Metal klinkt al vanzelf als metal als de gitaristen hun job goed doen. Als toetsenist verkeer je dan in de exclusieve positie om de band van een geheel eigen soundkleur te mogen voorzien. Doe dat. en de band zal eerder opvallen!