Zelfsoldeersynths uit losse componenten??

Atlantis

Stalins' handlanger
Heyy....

Enkele jaren terug zag ik in -de toen nog bestaande Nederlandse versie van - future music een artikel waar uitgezocht werd of er nog zelfbouwers van uit losse componenten( modules) bestaande synths in Nederland waren. Dat ging dus echt over het in elkaar solderen van alle losse componenten waaruit een klassieke synth bestaat. Je koopt dan bv. eerst enkele oscillatoren, soldeert ze, dan LFO's enz enz. Uiteindelijk heb je net zo'n grote houte kast met metalen bedieningspaneeltjes en telefooncentrale-inplug-kabelbossen als de allereerste synths; geheel naar eigen keuze van samenstelling. ( Als je 10 oscillators voor je sound wilt...nou dan neem je er 10!)

In de conclusie was te zien dat er nog 2 bedrijven waren ( 1 in Frankrijk meen ik) die deze complete pakketten per component, of als je wilde in volledige bouwpakketten leverde. 1 component kostte ( al naar gelang wat het was) tussen de 50 en 150 piek. Ook werden een paar kopers/zelfbouwers in Nederland gevonden door het blad.

Ik zoek de uitgave van Future Music waar dit in terug te vinden is ( het kan best dat het in 98-99 was); iemand die het misschien ook gelezen heeft en kan herinneren; iemand die los daarvan weet waar ik hierover info kan vinden; óf de beschreven firma's die zulke componentenbouwpakketten ter zelfbouw leveren. Ook tevreden ben ik als iemand weet of de oude edities van dit blad nog ergens te bestellen zijn, of dat er een mailadres is waar info daarover beschikbaar is.

Dit allemaal, omdat ik graag zelf een begin wil maken met het ineensolderen van een eigen telefooncentrale-synth.

dussss.... Who makes me happy?*D

greetzzzz Martin

kan je op de website van FM niet terugzoeken in edities? (ik geloof dat er dan globaal bij staat wat er wordt besproken dus de kans is groot dat je er voorbij zoekt maar toch)

Kan me hetzelfde herrinneren maar dan in het elektronica-magazine 'electro' ofzoiets.
Zal even kijken of ik hem toevallig heb. (beloof niks anders moet ik je doodgooien met een blije mus :) )

Paia.com

Paia.com

Veel synth voor weinig geld: Paia 9700S. En later nog verder uit te breiden.

Verder is er op synthforum wel het een en ander te vinden over kitsynths. Even zoeken. ;)

Die Paia 9700S lijkt me best wel lache. Is er dan niemand hier die dat ding kent of heeft gekocht?? Johnny?

Arv

Ik zit er al een tijdje aan te denken om die Paia te kopen (en hopelijk correct in elkaar te solderen. ;))
Mooi projectje voor de koude wintermaanden. *D
Ik neem ook aan omdat het in onderdelen wordt verstuurd, je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik neem ook aan omdat het in onderdelen wordt verstuurd, je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Helaas gewoon nederlands BTW tarief over betalen, ik heb zelf daar al eens contact over gehad met Paia, overigens heel geschiktte lui daar:) :) :)

MOTM is ook leuk, modules los te bestellen en /of zelf in elkaar te solderen,kost wel wat maar dan heb je ook wat,althans dat zeggen ze in de interface van een paar maanden geleden,ik zal vanavond eens kijken of ik nog wat adresjes op kan sporen

ja dag

vin

Bij deze jongen in Duitsland kun je heeeeeeeeel voordelig je eigen modular samenstellen. Er zijn verschillende opties: je kunt de modules kant en klaar bestellen, maar ook helemaal zelf in elkaar zetten. Nadeel zou kunnen zijn dat je wel zelf je frontplaten moet ontwerpen.

http://www.midi-cv.de/curetronic/bau/curetronic.htm

groetjes,
Bob

Origineel geplaatst door vinveira
MOTM is ook leuk, modules los te bestellen en /of zelf in elkaar te solderen,kost wel wat maar dan heb je ook wat,althans dat zeggen ze in de interface van een paar maanden geleden,ik zal vanavond eens kijken of ik nog wat adresjes op kan sporen

ja dag

vin

Jah..... ben benieuwd of je nog wat andere adresjes weet, naast wat er verder in de topic al genoemd wordt!

* Martin is getting very enthousiastic* 8)

Origineel geplaatst door Imipolex
Sorry, onze firewall laat helaas geen vloeistoffen door.

faxen dan maaaarrrrrrrr!8~

Origineel geplaatst door Atlantis
faxen dan maaaarrrrrrrr!8~

Wacht! Ik zet even een emmer onder de fax!

Maarre, effe on-topic: Heb zelf MOTM; als ik een bak geld had nam ik enkelt MOTM, echt prachtig spul, helaas nergens een LEDje te bekennen, soms onhandig, qua overzicht aan activiteiten in je modular... heb ook PAIA, goed te betalen, maar niet echt compatibel met de rest v/d fabrikanten, is 5V ptp, en alle anderen 10 V ptp, dus als je een oscillator van een andere makelij in je PAiA filter stopt gaat ie oversturen, dus dan moet je een 'attenuator' maken, gewoon twee jacks met een potmeter ertussen... En andersom, een versterkertje=best lastig. Ik maak nu Oakley (uit engeland) dingen, heel mooi en goed te betalen. Trouwens: niet vergeten, meestal over het hoofd gezien: begin met een goede voeding voor je spul.

Ik vind MOTM wel okee, maar ik vind het jammer dat elke module maximaal 3 rijen met aansluitingen (meestal 2) aan de onderkant heeft. Dat maakt elke modules onnodig breed (320) en soms is het wel handig om een aansluiting recht naast de knop te hebben, maar dat is persoonlijk.

Wat wel een plus is van MOTM is dat de kits heel duidelijk zijn. Ze kwalitatief het hoogst zijn en dat andere modular bouwers de MOTM als standaard maat nemen, zoals encore electronics, oakley en analogue ACS.

Klik op het plaatje.

Een goede portal voor DIY synths vind je hier.

En voor DIY MIDI Projects moet je hier zijn.

ik heb zelf enige moduletjes in bestelling bij MOTM dewelke volgende week zouden opgestuurd zouden worden. Ik heb er vrij lang op moeten wachten, maar ik had dan ook wat besteld dat eigenlijk nog niet bestond... ( de nieuwe powersupply MOTM-950 Triple Output Supply met additionele +5V om hogere compatibiliteit te hebben met andere systemen )

zoals ik reeds elders op dit forum heb beloofd, zal ik uitgebreid verslag doen van het verloop van de opbouw, maar dat zal moeten wachten tot na mijn vakantie ! :)

Back